به گزارش ایرنا ،‌ شهرداری نوشهر با هدف رفع گره کور ترافیکی شبکه های حمل و نقل درون شهری و مشکلات ناشی از این معضل دراین شهر گردشگرپذیر با صرف اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال پارکینگ طبقاتی ساخت و اسفند ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.
براساس اسناد موجود ، در ماههای اخیر حدود 80 درصد ظرفیت این توقفگاه که توانایی پذیرش حدود 150 دستگاه خودرو در روز را دارد خالی بوده است.
نوشهربا قدمتی حدود 70 سال بنا به دلایلی از جمله برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند نزدیکی جنگل ، جلگه و کوه به دریا و نیز و فعالیت اداراتی نظیر بندر ، فرودگاه و ‌گمرگ در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست که چنین وضعیتی سبب شده تا شهروندان و مسافران با چالشی مانند معضل ترافیک مواجه شوند.
به عنوان نمونه اقامت دست کم یک میلیون و 540 هزار نفر شب مسافر نوروزی در نوشهر و کسب رتبه نخست نسبت به سایر شهرهای مازندران دراین منطقه مصداق روشنی از استقبال مسافران و گردشگران به نوشهر است.
** مکانیابی نادرست علت اساسی ظرفیت خالی پارکینگ طبقاتی نوشهر
یکی از شهروندان نوشهری دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌‌ شهرداری نوشهر وجوه هنگفتی از بیت المال را صرف ساخت پارکینگ دراین شهر کرده ولی اگر در تعیین مکان اجرای این طرح به بسیاری از شاخصه های مانند نزدیکی به مراکز خدماتی ، گردشگری ، اداری و مساله مهم تر دسترسی آسان مسافران گردشگران به پارکینگ مدنظر قرار می گرفت ،امروز چنین مشکلی پیش نمی آمد.
علی رضایی که خود را دانش آموخته رشته مهندسی عمران معرفی کرد ، افزود :‌ هم اینک مسیراصلی به این پارکینگ خیابان خاقانی است که به علت عرض و پارک خودرو در دوطرف آن عبور و مرور خودروها برای استفاده از این پارکینگ آسان نیست.
وی اظهارداشت :‌ به نظر می رسد که در ساخت پارکینگ مسئولان دست اندر کار از لحاظ جانمایی کاملا به شیوه سنتی یعنی فقط بهای زمین توجه کرده اند و نتیجه این شد که علاوه برحیف و میل بیت المال دراجرای این طرح بدون فایده تلاشی هم برای استفاده از این پارکینگ از سوی مسئولان ذیربط انجام نگرفته است.
** اطلاع رسانی حلقه مفقوده در استفاده از پارکینگ های عمومی
شهروند دیگری از منطقه هلستان نوشهر نیز که خود را به عنوان بازنشسته فرهنگی معرفی کرد در این باره گفت :‌ غالب شهروندان و مسافران هنوز آگاهی لازم از ایجاد چنین مرکز خدماتی در این شهر را ندارند.
روح الله شاهقلی پورافزود :‌ تبلیغات محیطی در جای جای این شهر و حتی مسیرهای ورودی مسافران و گردشگران به نوشهر می تواند خیلی دراین حوزه اثربخش باشد که متاسفانه تابلو و یا بنری در این شهر دیده نمی شود.
وی نقش دیگر مسئولان دست اندرکار بویژه مدیریت راهنمایی و رانندگی نوشهر را دراین حوزه بسیار موثر دانست و افزود :‌ رانندگان برخی از خودروهای شخصی ساعت ها در حاشیه خیابان حتی نقاط ممنوعه این شهر توقف می کنند ولی حاضر نیستند با پرداخت وجه ناچیز از پارکینگ طبقاتی این شهر استفاده کنند.
وی افزود :‌ طبیعتا توقف غیرضروری خودروهای شخصی در حاشیه خیابان ها سبب مشکلاتی هم از جمله کندی عبور ومرور خودروها بویژه خودروهای امدادی نظیر اورژانس و آتش نشانی در این شهر می شوند .
آمارهای منابع رسمی نیز نشان از آن دارد که حدود 11 درصد از تصادفاتی که در حوزه شهری رخ می دهد بین وسائل نقلیه در حال پارک و خودروی توقف شده در حاشیه های خیابان ها بوده است.
عضو سازمان نظام مهندسی نوشهر دراین باره گفت :‌ بررسی های نشان داده که در ساخت پارکینگ طبقاتی نوشهر به مسائلی مانند راه دسترسی مناسب ، نکات فنی ، فرهنگی و مساله مهم تر توجیه اقتصادی آن از سوی متولیان امر توجه نشده است.
محمدرضا ملکپور دانش آموخته رشته راه و ساختمان در گفت وگو با ایرنا افزود :‌ به نظر می رسد باید به این مساله توجه می شد که آیا ساخت پارکینگ طبقاتی می تواند گره کور ترافیکی شهر را برطرف کند و زمینه آرامش و رفاه مسافران و شهروندان را فراهم نماید یا نه ؟
وی ادامه داد :‌ مساله دیگر بخش اقتصادی طرح است و اعتباراتی که شهرداری باید برای اجرای کامل این طرح هزینه کند آیا پس از بهره برداری آن چنین طرحی سودمند است یا زیانده ؟
این عضوسازمان نظام مهندسی نوشهر با اظهار آنکه در ساخت پارکینگ طبقاتی نوشهر به چنین شاخصه هایی توجه نشده است ، گفت : امروزه در شهرهای مناطقی از شمال کشور زیرساخت هایی بنا به ضرورت مانند پل های هوایی برای عابر پیاده ساخته شد که از چنین زیرساخت ها به دلایلی از جمله مجهز نبودن به پله های برقی استفاده چندانی نمی شود.
ملکپور افزود :‌ نباید اجازه داد چنین اشتباهاتی دوباره تکرار شود چرا که خسارت های ناشی از آن غیرقابل برگشت و بیشتر تحمیل هزینه به شهر و شهروندان می شود.
وی اظهارداشت :‌ نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اصل 44 قانون اساسی مبنی بر کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است بنابراین به تبع این قانون نهادهای دولتی و مردمی مانند شهرداری ها باید کمتر در این حوزه ورود پیدا کنند چرا که بخش خصوصی موفق ترند.
وی توضیح داد :‌ مهم ترین موضوعی که در اجرای چنین زیرساخت هایی مد نظر سرمایه گذار بخش خصوصی است آن اینکه سعی دارد از لحاظ موقعیت مکانی درساخت پارکینگ ، درآمد زایی بیشتر و هزینه نگهداری آن مدیریت بهتری داشته باشد.
پیمانکار پارکینگ طبقاتی نوشهر گفت :‌ بطور میانگین هر روز حدود 20 خودرو با پرداخت ورودی هزار تومان در این پارکینگ پذیرش می شوند که متاسفانه تحت هیچ شرائطی از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه نیست.
افشین خزایی افزود :‌ بارها به شهرداری نامه نگاری و گفته شده که این پارکینگ به علت احداث آن درمکانی نامناسب و مشکلات دسترسی شهروندان و مسافران به آن با این میزان درآمد نمی تواند فعالیت کند.
این پیمانکار اظهار کرد : هم اینک چند ماهی است که برای پرداخت اجاره بها و دستمزد کارگران در این پارکینگ دچار مشکل شده ام و با وجود آنکه برای بهره مندی از این پارکینگ علاوه برآگاهی بخشی شهروندان و مسافران سازوکارهای تشویقی نیز برای آنان در نظرگرفته شد ولی متاسفانه استقبال نکردند.
عضو شورای شهر نوشهر در این باره گفت :‌ امروز یکی از مهم ترین مولفه های خادمان شورای پنجم شهر نوشهر توجه به نیازهای ضروری شهروندان در سطوح و بخش های مختلف با استفاده از شیوه های علمی و دقیق است.
صادق شیرجنگ افزود :‌ یکی از راههای موفقیت در این حوزه همراه و همگام بودن با مردم و بهره گیری از ایده های خلاق و اثربخش آنان در این عرصه است.
وی اظهارداشت : در برنامه های مدیریت شهری باید طرح ها به گونه ای اجرا شود که رفاه و منفعت جمعی را برای مردم به ارمغان آورد که زمینه ساز آسایش و رفاه آنان شود.
این عضو شورای شهر نوشهر گفت :‌ پارکینگ طبقاتی نوشهر یکی از طرح های عمرانی بود که متاسفانه در تهیه و اجرای این طرح کارمطالعات و کارشناسی دقیق روی آن صورت نگرفته است بنابراین سرمایه ای برای این طرح هزینه شده و نمی توان کاری کرد.
شیرجنگ اظهار امیدواری کرد در نشستی که بزودی در این زمینه به اتفاق شهردار و دیگر اعضای شورای اسلامی شهر خواهند داشت در صدد هستند طبقه فوقانی این پارکینگ را مجهز به امکانات و تجهیزات بازی کودکان کنند تا شاید با چنین اقداماتی بتوان از این مجموعه به بهترین شکل از لحاظ اقتصادی بهره برد.
شهر نوشهر با جمعیتی حدود 150 هزار نفر از مهم ترین شهرهای مازندران و دارای بک بندر بزرگ و یک فرودگاه است و به لحاظ وضعیت طبیعی ، ساحل و جنگل از مهم ترین مناطق گردشگری کشور است.
سالانه میلیون ها مسافر بویژه در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر می کنند تا از امکانات ساحلی ، پارک های جنگلی و مراکز اقامتی ان استفاده کنند و یا در خانه های ویلایی شخصی به استراحت بپردازند.
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1899/7078
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.