به گزارش خبرنگار ایرنا جهانبخش سنجابی شیرازی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران افزود: براساس برنامه زمان بندی از اول دی ماه سال جاری این استانداردها به 66 و از دی ماه سال آینده تعداد استانداردهای اجباری خودرویی در کشور به 83 خواهد رسید.
وی ادامه داد 44مورد استاندارد حوزه ایمنی در زمینه خودروسازی نیز بازنگری شده و از اول دی ماه سال جاری تمامی خودروسازان و واردکنندگان خودرو مکلفند طبق استاندارد جدید که منطبق با آخرین استانداردهای روز دنیا مورد بازنگری قرار گرفته واردات خودرو داشته باشند.
سنجابی افزود این بازنگری موجب خروج برخی از برندهای خودرویی از گردونه تولید خواهد شد.
**توزیع بنزین یورو 4 تا پایان سال 98
سنجابی گفت: توزیع سوخت یورو 4 نیز طبق برنامه زمان بندی شده تا پایان 98 انجام خواهد شد و در حال حاضر در هشت کلان شهر بنزین مشابه یورو 4 و مطابق با استاندارد ملی توزیع می شود.
معاون سازمان ملی استاندارد همچنین در زمینه بحث کیفیت سوخت و بنزین گفت: این سازمان از سال 92 نظارت بر استاندارد اجباری فراورده های سوختی را آغاز کرد و در حال حاضر بنزین مشمول استاندارد اجباری است و بنا به پیشنهاد دادستانی کل کشور اقدامات لازم برای اجباری کردن استاندارد گازوئیل هم در دستور کار سازمان استاندارد قرار گرفته است که در یکصد و دهمین اجلاس شورای استاندارد این کار انجام خواهد شد.
سنجابی افزود: میزان انطباق سوخت داخلی و وارداتی با استاندارد اجباری هر سال نسبت به سال قبل رو به بهبود است و در حال نزدیکی به استانداردهای جهانی هستیم.
به گفته وی تمامی جایگاه های سی ان جی کشور نیز تحت پوشش استاندارد اجباری هستند که تعدادی از آنها هرروز به علت عدم رعایت قوانین استاندارد پلمب می شوند.
**آغاز تحقق شهر هوشمند در 5 استان کشور به صورت پایلوت
سنجابی با اشاره به تحقق شهر هوشمند به عنوان یکی از شعارهای هفته جهانی استاندارد گفت: هدف از استقرار شهر هوشمند پایداری اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی است و شهر هوشمند دارای 4 خصیصه شامل مدیریت یکپارچه شهری، حاکمیت تفکر سیستمی، رویکردهای درون شهری استاندارد محور و مشارکت جویی است.
وی افزود:در کشور ما به دلیل جدایی مدیریت سیاسی و شهری و کمتر دیده شدن مصرف کننده در نظام استانداردسازی، نبود تفکر سیستمی لازم در درون شهرها شکل گیری شهر هوشمند محقق نشده و در حال حاضر کمترین زیرساخت ها را برای تحقق و شکل گیری شهرهای هوشمند داریم.
وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری باید در ارکان سیاسی اتفاق بیفتد گفت: در حال حاضر استان های تهران ، اذربایجان غربی ، خراسان رضوی ، اصفهان و اذربایجان شرقی به عنوان پایلوت استان هوشمند مداخلاتی را در تحقق شهر هوشمند آغاز کرده اند.
**صدور 35 هزار پروانه کاربرد علامت استاندارد در 6 ماه نخست سال جاری
معاون سازمان ملی استاندارد گفت: 80 تا 84 هزار کالا و خدمات در کشور داریم که از این تعداد درحال حاضر 2هزار و 700 قلم مشمول استاندارد اجباری هستنند و ما فاصله زیادی با پوشش کامل کالاهای مشمول داریم که با رویکرد استاندارد اجباری نمی توانیم به هدف برسیم و ناچار به ایجاد تحول در نظام استانداردسازی خود هستیم.
به گفته وی همچنین 100 هزار واحد صنعتی تولیدی کشور می توانند مشمول استاندارد قرار گیرند که از این تعداد تاکنون 22 هزار واحد تحت پوشش سازمان ملی استاندارد قرار گرفته اند که رقمی معادل کمتر از 25 درصد یا یک چهارم واحدها را شامل می شود.
به گفته سنجابی رویکردی که در سازمان ملی استاندارد در دستور کار قرار گرفته از سال 93 تمامی کالاهای داخل مشمول استاندارد اجباری قرار گیرد و تا پایان سیاست اقتصاد مقاومتی سعی به تحقق این امر است.
معاون سازمان ملی استاندارد افزود: در استاندارد سازی در منطقه ایران رتبه نخست و در جهان اسلام پس از مالزی رتبه دوم را داراست که از این نظر از چشم انداز 1404 جلوتریم.
سنجابی گفت: گواهی کیفیت محصول ایران نیز در نزدیک به 100 کشور دنیا مورد قبول است.
**پلمپ 18 واحد تولیدی مازندران در سال گذشته
مدیرکل استاندارد مازندران نیز در این نشست گفت: طی سال گذشته 18 واحد تولیدی به دلیل عدم رعایت نکات استاندارد در مازندران اعلام جرم به مراجع قضایی معرفی و پلمپ شد.
مسعود جوادی افزود: همچنین در 11 شهربازی استان 80 وسیله بازی به دلیل عدم تطابق با شرایط استاندارد توقیف شد.
به گفته وی تعلیق و ابطال 390 پروانه استاندارد در استان و 721 مورد تذکر و اخطار به واحدهای متخلف نیز از دیگر اقدامات اداره کل استاندارد مازندران طی سال گذشته بوده است.
جوادی گفت: کپسول های سی ان جی مشمول استاندارد اجباری نیست اما با تمهیدات اندیشیده شده و همکاری آزمایشگا ههای همکار علاوه بر معاینه فنی خودرو کپسول ها هم باید مورد تایید آزمایشگاه ها قرار گیرد.
به گفته وی بر این اساس 11 هزار کپسول ال پی جی نیز سال گذشته به دلیل غیراستاندارد بودن از رده خارج شد.
خبرنگار: فاطمه رحمتی***انتشاردهنده:محسن حسن نیا
3009/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.