به گزارش خبرنگار ایرنا، در مازندران روزانه حدود سه هزار تن فقط زباله خانگی تولید می شود که این زباله ها بدون تفکیک و جداسازی در محیط زیست بویژه در مناطق جنگلی و حوضه های ابریز استان دفن می شوند.
به گفته کارشناسان از این زباله ها گازهای مختلف تخریب کننده محیط زیست متصاعد و شیرابه سمی تولید می شود که این مسئله از عوامل خسارت باری است که می تواند شمال کشور را از جنگل تهی کند.
همچنین در مازندران به دلیل حاصلخیزی زمین برای کشاورزی و نیز بالابودن سطح آب زیر زمینی، زمین کافی برای دفن زباله موجود نیست.
درحال حاضر نیز مراکز دفن زباله های شهری استان در مناطق جنگلی، زراعی و حاشیه رودخانه ها قرار داشته و ظرفیت آنها برای دفن زباله اشباع شده است.
یکی از شهرهایی که معضل زباله در آن به مرحله بحرانی رسیده شهر آمل است. 'عمارت' نام مکانی است که در 30کیلومتری جنوب شهرآمل در مسیرجاده هراز واقع شده و حدود سه دهه زباله های آمل و چندین شهر دیگر مازندران در آن انبار می شود.
امروز دیگر این مکان گنجایش دفن زباله را ندارد و احتمال وقوع فاجعه انسانی ، بسیار از شهروندان ومدیران استانی وشهرستانی را برای برون رفت از این مشکل درشهرستان حدود 405هزار نفری آمل به تکاپو انداخته است.
موضوعی که باعث شد تا جلسه کارگروه ویژه ساماندهی مدیریت پسماند زباله شهرستان آمل روز یکشنبه با حضور نبیان معاون امور عمرانی استاندارمازندران، عسگری مدیرکل امورشهری وشوراهای استانداری، فرمانداران وشهرداران آمل ومحمودآباد در محل فرمانداری آمل برگزار شود.
** واگذاری زمین جدید برای کارخانه زباله سوز آمل تا پایان ماه جاری
به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون امورعمرانی استاندارمازندران دراین نشست گفت که با تشکیل کارگروه های ویژه برای حل مشکل چندین ساله و بحران ماه های گذشته زباله شهرستان آمل، واگذاری زمین جدید برای ساخت کارخانه زباله سوز حداقل تا پایان ماه جاری انجام خواهد شد.
علی نبیان روز یکشنبه در جلسه مدیریت پسماند شهرستان آمل که درمحل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: زمین حدود 30هکتاری در منطقه ' پاساکش' در جاده هراز انتخاب شده و موارد حقوقی این زمین با تعامل وهمکاری با سازمان اوقاف وامورخیریه کشور برطرف شده و تا هفته آینده برای واگذاری این زمین به شهرداری آمل برای اجرایی شدن هرچه سریعتر کارخانه زباله سوز اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون یک عزم استانی وشهرستانی برای برطرف شدن مشکل زباله شهرستان آمل به وجود آمده و پیگیری این مشکل با سرعت درحال انجام است، ادامه داد: دادستانی شهرستان آمل هم در پی بحرانی شدن نفوذ شیرابه زباله درمنطقه عمارت به سمت جاده ونیز مشکل ساز شدن آینده سد هراز، مهلت 2ماهه ای را تعیین کرده که تا 10 آبان ماه این زمان به پایان می رسد و حداقل تا آن زمان باید کار واگذاری وتشریفات ادارای آن با پیمانکار ساخت کارخانه زباله سوز انجام شود.
معاون امورعمرانی استاندارمازندران اضافه کرد: اکنون سرعت اجرای این کار برای ساماندهی موضوع زباله وانتقال آن به مکان جدید بسیار مهم است و قرار شد در روزهای آینده این جلسات کارگروه به صورت روزانه برگزار شود.
نبیان با اشاره به اینکه یک شرکت چینی با مشارکت سرمایه گذار داخلی که تجربه ساخت نیروگاه زباله سوز در گیلان واستان تهران را دارد، برای ساخت کارخانه زباله سوز آمل اعلام آمادگی کرده است، گفت: ظرفیت کارخانه زباله سوز آمل بیش از 300تن در روز است که 60درصد هزینه مراحل ساخت آن توسط سرمایه گذار و 40درصد از محل منابع شهرداری وکمک اعتباری استانی وملی تامین خواهد شد.
وی، مبلغ اعتبار مورد نیاز برای ساخت کارخانه زباله سوز آمل را حدود 80میلیارد تومان اعلام کرد وادامه داد: تا زمان نهایی شدن طرح جامع کارخانه زباله سوز وتوافق نهایی سهم هریک از 2 مجموعه شهرداری آمل وسرمایه گذار مشخص خواهد شد.
** شهرداری متولی اصلی زباله آمل
معاون عمرانی استاندارمازندران با بیان اینکه شهرداری آمل متولی ومسئول اصلی برای پیگیری زباله وبرطرف کردن زباله واقدام های عملی وراهکارهای آموزشی برای تولید کمتر زباله وتفکیک آن از مبداء است، گفت: اینکه بتوانیم حداقل با راهکارهای آموزشی از سوی شهرداری، 20تا 30 درصد تولید زباله را در شهرها کاهش دهیم، حجم آن با توجه به تولید روزانه حدود 300تنی آمل در طول ماه بیش از 1200تن کاهش خواهد یافت که این میزان کمک خیلی زیاد خواهد کرد.
** فرماندار: ما هم از وضعیت زباله آمل نگرانیم
معاون استاندارمازندران وفرماندار ویژه شهرستان آمل هم دراین جلسه با بیان اینکه زباله تولیدی آمل و8 شهرستان دیگر استان از حدود 33سال قبل تاکنون به محل عمارت حمل وظرفیت آن از چند سال قبل به اشباع رسیده است، گفت: با توجه به ساخت سدمخزنی هراز و عبور جاده جایگزین هراز در محل انتقال زباله درعمارت، ناگزیر به جابه جایی هرچه سریعتر زباله به مکان جدید هستیم.
سیدجعفر رسولی افزود: با پیشرفت کاری در ساخت پایه ها و دیوار اصلی سد هراز، هرچه سریعتر باید زباله منطقه عمارت به مکان جدید انتقال داده شود تا مشکلات زیست محیطی گریبانگیر سد نشود.
وی با بیان اینکه به دور از هیاهو وجنجال های رایج برحسب وظایف سازمان در سطح کلان وملی، پیگیر حل وفصل قانونی وواگذاری زمین جدید انتقال زباله آمل برای ساخت کارخانه زباله سوز بودیم، افزود: باید اعتراف کنم که ما هم به مانند شهروندان آملی از وضعیت زباله شهرستان که آزاردهنده شده، خیلی نگرانیم.
فرماندارآمل، دلایل تاخیر چندماهه در حل مشکل زباله این شهرستان را سنگ اندازی وحاشیه سازی برخی مدیران استانی وسیاسی کردن آن بیان کرد وگفت: متاسفانه این مدیران کل بدون درنظر گرفتن شرایط بحرانی وحاد زباله برای سلامت شهروندان، با نامه وبخشنامه های سازمانی مانع واگذاری زمین جدید کارخانه زباله سوز شده بودند.
رسولی افزود: الان با عزم عمومی وتاکید که استاندار ومعاون عمرانی استاندارمازندران برای حل مشکل زباله آمل داشتند،با تشکیل کارگروه ویژه روند واگذاری زمین وساخت نیروگاه جدید زباله سوز آمل تسریع خواهد شد.
** شهرداری برای کارخانه باله سوز در انتظار واگذاری زمین جدید
به گزارس خبرنگار ایرنا، سرپرست شهرداری آمل هم دراین نشست گفت که شهرداری هم دراتنظار واگذاری زمین ' منطقه پاساکش' به شهرداری است وهمزمان با واگذاری زمین جدید، انتقال زباله به محل دپوی عمارت را متوقف خواهد کرد.
دوست محمد کوهستانی افزود: شهرداری آمل برای زباله وساخت کارخانه زباله سوز در منطقه جدید ، آمادگی کامل را دارد.
** مهلت دادستانی برای بحران زباله آمل
به گزارش ایرنا، دادستان عمومی وانقلاب شهرستان آمل هم گفت که این مرجع قضایی بنا به بحرانی شدن وضعیت دفن زباله منطقه عمارت که شیرابه های نفوذی آن تهدیدی برای سلامت آب رودخانه ومحیط طبیعی شهرستان بوده به دغدغه های به حق شهروندان ورود پیدا کرده است.
علی طالبی در این نشست افزود: موضوع مهلت واستمهال قانونی برای تعیین تکلیف و توقف دائمی انتقال زباله به محل عمارت با حفظ رعایت حقوق شهروندان بوده ودادستان به عنوان مدعی العموم وارد این موضوع شده است.
وی، اقدام های انجام شده ودرحال انجام از سوی شهرداری آمل برای سامان بخشیدن به موضوع زباله را ارزشمند خواند وافزود: دادستانی آمل درکنار این موضوع مهم با مدیران متولی امر ومردم برای ساماندهی وبرطرف شدن مشکل زباله آمل هست.
معضل زباله و پسماند در مازندران و از جمله در عمارت امل آنقدر جدی شده است که به اعتقاد کارشناسان محیط زیست حتی یک روز زودتر به نتیجه رسیدن هم ارزش هزینه کردن های فراوان را دارد چون این معضل در حال آلوده کردن سلامتی انسان هاست و اگر دیر جنبیده شود ، تاریخ با بی رحمی تمام در باره قصور کنندگان قضاوت خواهد کرد.
حل معضل زباله در مازندران دستکم 30 سال زمان از دست داده است ، سال هایی که بخشی از آن به خاطر وفور درآمدهای نفتی می توانست ' فرصت طلائی ' محسوب شود ، ولی مسئولان وقت فقط در حد شعار و انجام سفرهای خارجی برای بازدید از شیوه های دفع زباله از آن بهره بردند و عایدی دیگری جز ایجاد کوه زباله در سواحل دریا ، داخل جنگل ها و کنار رودخانه ها برای استان در پی نداشت.
گزارش: مهدی غلامی**انتشاردهنده: محسن حسن نیا
ک/7327/1899/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.