دکتر محمد خورشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل طولانی شدن تکمیل پرونده ها را دریافت نظر کارشناسان پزشکی خارج از مجموعه نظام پزشکی دانست.
وی گفت که براساس قانون برای پرونده های پزشکی که در این سازمان تشکیل می شود باید سه پزشک متخصص نظر بدهند و اخذ نظر از این پزشکان با توجه به این که نسبت به پرونده ها تعهد قانونی و یا سازمانی ندارند ، طولانی می شود.
خورشیدی اضافه کرد : برخی از این کارشناسان برای دادن نظریه پزشکی در باره یک پرونده حداقل سه تا چهار ماه زمان تلف می کنند و سازمان نظام پزشکی هم نمی تواند کم ترین توصیه را در تسریع در ارائه نظر و سیر مراحل قانونی به آنان داشته باشد.
وی کمبود متخصص و کارشناس پزشکی در بعضی از رشته ها را هم دلیل دیگری برای طولانی شدن پرونده ها بیان کرد.
** تشکیل ماهانه 25 شکایت در پزشکی قانونی
رئیس سازمان نظام پزشکی مازندران گفت که در سال به طور میانگین 300 فقره پرونده پزشکی از سوی بیماران و یا خانواده ها به نظام پزشکی استان ارسال می شود که میانگین ماهانه آن بیشتر از 25 فقره است.
وی افزود : سازمان نظام پزشکی استان در مدیریت جدید به دنبال ارائه راهکاری برای تسریع در دریافت نظرات کارشناسان و کاهش زمان رسیدگی به این پرونده هاست.
خورشیدی پیش بینی کرد که با تمرکز و ایجاد تحول در دوره جدید ، زمان رسیدگی به پرونده های جرحی در سازمان نظام پزشکی مازندران به سه تا چهار ماه و برای پرونده های فوتی به یک سال برسد.
وی افزود : هم اکنون حدود 180 فقره پرونده در هیات بدوی و تجدید نظر سازمان نظام پزشکی مازندران در دست بررسی قرار دارد که 80 پرونده در هیات بدوی است.
** اعلام برائت برای 90 درصد پرونده پزشکی
رئیس سازمان نظام پزشکی مازندران گفت که بررسی نشان می دهد که برای حدود 90 درصد از پرونده پزشکی در این سازمان در دادگاه انتظامی رای برائت صادر می شود.
خورشیدی معتقد است بیشتر پرونده های ارسالی به پزشکی قانونی از سوی بیماران و یا خانواده آنها به علت اطلاع نداشتن از مسایل پزشکی و سوء تفاهم است.
وی افزود : دادگاه انتظامی پزشکی قانونی متشکل از کارشناسان پزشکی و قضایی است و پرونده شاکیان با حضور این افراد بررسی و رای صادر می شود.
وی ادامه داد : هیچ یک از پرونده های پزشکی در این سازمان نمی تواند بدون حضور کارشناسان قضایی و پزشکی قانونی منجر به صدور رای شود.
خورشیدی گفت : طبق بررسی 10 درصد از پرونده ها در نظام پزشکی مربوط به خطای پزشکی است که تلاش می شود تا این پرونده ها نیز از سال آینده در کمترین زمان منجر به صدور رای شود.
سازمان نظام پزشکی مازندران حدود 2 هزار و 500 نفر عضو دارد و هیات مدیره سازمان نیز با برگزاری انتخابات از سوی اعضاء برگزیده می شوند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.