تازه ترین گزارش پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد که آمار جان باختگان در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک نفر کاهش داشته است . پارسال در مجموع 30 نفر بر اثر گازگرفتگی در مازندران جان باخته بودند.
تعداد قربانیان مسمومیت با گاز همه ساله با شروع فصل سرما افزایش می یابد که این امر لزوم توجه مردم به نکات ایمنی و کنترل وسائل و تجهیزات گرمایشی گازسوز را حتمی می کند. شهروندان هنگام استفاده از این وسایل برای گرم نگه داشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری رعایت کنند.
شهروندان همچنین هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسیدکربن توجه داشته باشند.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.
روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد ، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش ها ، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثرند.
شهروندان همچنین علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل ، لازم است از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند .
چنانچه از بخاری های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می شود باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری شود.
سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها از علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بوده و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.
اولین و مهم ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه سریع وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرد.
سپس منبع نشت گاز را باید شناسایی و قطع کرد و به سرعت با اورژانس 115 تماس گرفت و در این شرایط به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از سایر افراد آسیب‌دیده کمک شود.
اقدام فوری بعدی این است که بلافاصله باید با دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.