به گزارش خبرنگار ایرنا ، مردم استان علوی پرور مازندران نیز همصدا با دیگر هموطنان سخنان ضد ایرانی ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران را تنها یاوه های بی پشتوانه و اظهارات بی بنیه سیاسی و محاسباتی خواندند و گفتند سیاست های آمریکا همواره در طول تاریخ در قبال ایران متضاد بوده و دست آنها برای نظام و ملت ایران و حتی جهان رو شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : سخنان و اظهارات اخیر ترامپ را می بایست بیشتر ناشی از خشم و استیصال وی در مقابله با برجام و جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.
رضا اختیاری امیری با تاکید بر این که در این باره باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد ، افزود : نخست این که بخشی از موضعگیری خصمانه و بی منطق رئیس جمهور ایالات متحده ناشی از ناکامی این کشور در تشکیل یک اجماع بین المللی علیه ایران است.
وی توضیح داد : به عبارتی در طول دو سال اخیر ترامپ با تاکید بر بدبودن برجام تلاش کرد تا سایر کشورها بویژه دولت های اروپایی را با خود همراه سازد ، اما این تلاش ها به دلیل حمایت اروپاییان از توافق هسته ای راه به جایی نبرد.
او ادامه داد : موضوعی که در همین رابطه حائز اهمیت است آن است که ترامپ به عنوان یک تاجر باسابقه و موفق هیچ امتیاز اقتصادی در برجام به نفع آمریکا مشاهده نمی کند در حالی که توافق هسته ای برای اروپاییان به لحاظ اقتصادی بسیار با ارزش بوده و باعث احیای مجدد روابط اقتصادی آن ها با ایران شده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت : در سطح منطقه ای نیز دوستان و متحدان آمریکا نظیر اعراب و اسرائیل رایزنی های بسیاری را در طول سالیان گذشته جهت ناکام گذاشتن برجام انجام دادند و انتظار داشتند که ترامپ بر اساس شعارهای انتخاباتی، برجام را پاره کرده و در مقابل، فشار را بر ایران مضاعف کند.
اختیاری افزود : اما مخالفت های بین المللی با اقدام احتمالی ضد برجامی آمریکا و همچنین تاکید پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به تعهدات ذکرشده در برجام، دولت آمریکا را با چالش جدی مواجه کرد به عبارتی ایالات متحده آمریکا در شرایطی قرار گرفت که در صورت ماجراجویی در رابطه با برجام، حیثیت و اعتبار جهانی خود را از دست می داد و وجهه بین المللی خود را خدشه دار می کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت : نکته سوم و در سطح داخلی ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی با هدف جذب رای مخالفان، برجام را بدترین توافق خوانده که تامین کننده منافع آمریکا نیست بر همین اساس نیز قول داد تا پس از پیروزی در انتخابات، برجام را باطل کند بر همین اساس ناتوانی ترامپ در تحقق وعده های خود موجب حملات لفظی اخیر در قبال ایران شد تا به نوعی پشتیبانی حامیان داخلی خود را برای مدتی بیشتر حفظ نماید.
وی افزود : آنچه مسلم است پیامدهای دوسویه سخنان ضد ایرانی ترامپ است، بیانات و اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام و جمهوری اسلامی ایران از یکسو منجر به تقویت اتحاد و انسجام ملی شده اما از سوی دیگر فضای آینده را مبهم و خاکستری کرده است، برآیند چنین فضایی نااطمینانی در عرصه تعاملات بین المللی ایران در آینده است.
او ادامه داد : با توجه به این موضوع آنچه ضرورت می یابد تقویت دیپلماسی چندجانبه و پرهیز از تحریک آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور است.
یک دبیر بازنشسته آموزش و پرورش نیز گفت : اظهارات رسواکننده رئیس جمهور آمریکا می تواند به دلیل و واکنش راهبرد اندیشمندانه نظام و سپاه در مقابله با جنگ نیابتی آمریکا در منطقه باشد که به موقع و برای دفاع از حریم ایران است.
مصطفی جلالی با اشاره به پاسخ به موقع و فوری دکتر روحانی افزود : سخنان ریاست جمهوری کشورمان در پاسخ به ترامپ سخنانی بسیار ارزشمند و حرف دل ملت ایران بود که همه سلایق سیاسی می بایست یکدل و یک جهت از این مطالب دفاع کرده و از داخل کشور صدایی واحد همراه با وحدت و همدلی به عنوان رمز عبور از نقشه شوم آمریکا به گوش آنان برسد.
یک کارشناس ارشد روابط بین الملل نیز گفت : سخنرانی ترامپ اگرچه کاسب کارانه بود اما مهم تر از آن نشان داد چگونه فضای بی اعتمادی می تواند جای اعتماد را در یک بازه زمانی کوتاه بگیرد.
رضا غلامی افزود: می توان گفت سخنرانی ترامپ نه شخصی بلکه گویای سیاست خارجی آمریکا بوده است و بیشتر آن برای احیای بازار اسلحه آمریکا به خصوص در منطقه خاورمیانه و همچنین شرق آسیا بوده، شاید بسیاری بر پایه سخنان ترامپ ، اعتقاد به فردمحوری سیاست آمریکا داشته باشند اما مصداق یک حکومت تنش زا را در دولت اوباما هم می توانستیم ببینیم.
وی افزود : اگر خاطرمان باشد در دولت اوباما هزاران میلیارد دلار سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته شد، ژاپن از کنوانسیون منع داشتن ارتش تهاجمی خارج شد، قرارداد سپر دفاع موشکی با کره جنوبی بسته شد و داعش با کمک آنها در منطقه فعال گردید.
او ادامه داد : حتی استفاده از واژه 'خلیج عربی' به جای نام صحیح و تاریخی 'خلیج فارس' هم برای راضی کردن مشتریان عربی منطقه بوده و دلیل دیگری ندارد، البته می شود واژه بی سواد را برای ترامپ به کار برد اما یک بازاری و کاسب همیشه درپی راضی نگه داشتن مشتریان است.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت : سخنرانی ترامپ 2 نتیجه مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران داشت که در سیاست و روابط آینده آن بسیار موثر خواهد بود، اولین تاثیر منزوی شدن بیشتر آمریکا از نظر جایگاه قدرت برتر در میان قدرت های بزرگ و در مقابل نشان دادن چهره ای هنجاری و قانونمند و قابل اعتماد از ایران است که در آینده سیاست خارجی و اقتصاد ایران بسیار موثر است.
به گفته وی ، علاوه بر این ؛ سخنان ترامپ به برخی از کسانی که نسبت به گسترش توان موشکی و نیروی نظامی ایران تردید و مخالفت داشتند ثابت کرد که باید در زمینه دفاع خودکفا بوده زیرا تنها راه بقا و ایجاد امنیت در دنیای واقعی و بدون قدرت برتر، افزایش مستمر توان نظامی و در کنار آن توان اقتصادی است.
سخنان ترامپ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر دامن رئیس جمهور آمریکا و حتی اطرافیانش را گرفت، از طوفان اینستاگرامی و حمایت کاربران ایرانی با کامنت ها و هشتگ های #PersianGulf در اینستاگرام ترامپ گرفته تا پیغام یک مازندرانی با لهجه شمالی در صفحه اینستاگرام او.
این طوفان حتی دامن اطرافیان ترامپ را هم گرفت تا جایی که صفحه شخصی دختر رئیس جمهور آمریکا نیز پر از یاداوری های مردم ایران با کامنت خلیج فارسی شد.
همزمان با سخنرانی ضد ایرانی ترامپ، کاربران ایرانی در توئیتر نیز با هشتگ NeverTrustUSA# طوفان توئیتری علیه آمریکا راه انداختند.
در شبکه اجتماعی تلگرام نیز از تصویر اسارت شهید حججی و اراده مصمم او برای شهادت تا تصویر گریه کماندوی اسیر در ایران که می دانست به زودی آزاد می شود و تا تصویر شهدای پرواز IR655 به عنوان گوشه ای از جنایات آمریکا علیه ملت ایرانی که زیر آن که نوشتند برسد دست به دست به دست دونالد ترامپ.از اتحاد و همبستگی برای قراردادن تصویر سپاه و پرچم ایران در پروفایل ها تا تشکیل کمپین 'من یک سپاهی ام' تا خبر تجمع حامیان برجام مقابل کاخ سفید و یا صدور بیانیه مسئولان فرانسه، بریتانیا و آلمان در حمایت از برجام بعد از این سخنرانی.
هجوم کاربران به سخنان ترامپ بویژه در اعتراض به عربی خواندن خلیج فارس از پخش تصاویر سنگ قبر سربازان امریکایی کشته شده در این خلیج، تا نام خلیج فارس در مدال های رزمندگان آنها و رونمایی از اسناد کهن از جمله نقشه های قدیمی دوره عثمانی این خلیج و نقشه بطلمیوس و دست نوشته های خاندان آل سعود، تا جایی پیش رفت که شبکه های معاند فارسی زبان نیز در شبکه اجتماعی نوشتند: 'دونالد ترامپ در حالی از عبارت 'خلیج عربی' استفاده کرد، که در متن رسمی سیاست جدید آمریکا در قبال ایران، 'خلیج فارس' ذکر شده است'.
سخنرانی ترامپ در جمعه ای که باز جمعه اتحاد مردم بود به جهانیان نشان داد ایران همیشه بیدار است و در برابر هرگونه تهدیدی هوشیار.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.