در روزهای گذشته در فضای مجازی بنا به درخواست مردم با مانور دادن بر دپوی چندین ساله زباله و تخلیه خودروهای حمل فاضلاب در رودخانه تلار قائمشهر ، از مسئولان محیط زیست قائمشهر خواستند تا نسبت به این امر که زندگی را برای ساکنان آن منطقه سخت کرده است ، چاره اندیشی کنند.
محل دفن زباله با بیش از 50 سال قدمت در حاشیه جاده قائمشهر به سیمرغ و نزدیک رودخانه تلار واقع شده است .
بر اساس آمارهای رسمی روزانه 250 تن زباله در محل دفن زباله شهرستان قائمشهر انباشته می شود .از این میزان زباله 180 تن مربوط به این شهرستان و مابقی مربوط به 20 روستای اطراف و شهر ارطه است.
** ضرورت هر چه سریعتر احداث سیستم فاضلاب شهری
رئیس محیط زیست شهرستان قائمشهر روز چهارشنبه در خصوص درخواست مردمی مبنی بر حل مشکل محل دفن زباله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : مجموعه سازمان محیط زیست متولی زباله نیست و نقش نظارتی در ابن زمینه را برعهده دارد .
طبق قانون ماده 7 مدیریت پسماند ؛ مدیریت زباله شهری با شهرداری ، زباله روستائی با دهیاری و زباله بین شهر و روستا با بخشداری است و در این راستا محیط زیست به عنوان متولی امر تنها حکم نطارت را دارد.
علی محمد دعاگو با اشاره به اینکه مکان یابی محل دفن زباله در این شهرستان مطابق با استانداردها نبوده است ، بیان کرد : این مکان با قدمتی بیش از 50 سال نزدیک رودخانه تلار واقع شده است .
وی با بیان اینکه مطابق قانون فاصله محل دفن زباله با رودخانه باید هزار متر باشد ، افزود : متاسفانه نزدیک بودن محل دفن زباله با رودخانه مشکلاتی را از لحاظ بهداشتی به وجود آورده است .
رئیس محیط زیست قائمشهر با تاکید براینکه تمام تلاشمان بر آن است تا این مکان را از حالت بحرانی خارج کنیم ، گفت : با بازدید های هفتگی از مکان دفن زباله و جلسات متعدد با دستگاه ها از قبیل شهرداری ، بخشداری ، فرمانداری درصدد هستیم تا این مشکل را کمتر کنیم .
دعاگو همچنین به آخرین جلسه برگزار شده با حضور دهیاران و شوراهای روستای دیوکلا سفلی در فرمانداری این شهرستان اشاره ایی کرد و گفت که در آن جلسه اعضا به موضوع سوزاندن زباله ها و بوی آزاردهنده برای اهالی آن روستا اشاره کرده بودند .
وی ادامه داد : با پیگیری های به عمل آمده یک دستگاه ماشین اطفاء حریق توسط شهرداری در آن مکان قرار داده شد تا در هنگام بروز آتش سریعا نسبت به اطفاء حریق اقدام شود .
رئیس محیط زیست قائمشهر اضافه کرد : همچنین برای کاهش آلودگی آهک پاشی به صورت منظم و هفتگی در مکان دفن زباله در حال انجام شدن است .
دعاگو با بیان اینکه در کوتاه مدت شهرداری باید به فکر آسایش مردم باشد گفت که در بلند مدت بحث کارخانه زباله سوز و سرمایه گذار مطرح است .
وی به نبود سیستم شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهری در این شهرستان اشاره ایی کرد و گفت که نبود سیستم شبکه جمع آوری فاضلاب شهری برای خودرو های حمل زباله باعث شد تا آنها در هر مکانی اقدام به رهاسازی زباله کنند.
رئیس محیط زیست قائمشهر با بیان اینکه اداره آب و فاضلاب شهری باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد ، بیان کرد : با احداث این مرکز برای خودرو حمل زباله می توان مشکلات را کمتر کرد .
** سرعت بخشی در سیستم شبکه جمع آوری فاضلاب شهری نیازمند تامین اعتبار است
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری قائمشهر در خصوص طرح شبکه جمع اوری فاضلاب شهری به خبرنگار ایرنا ، گفت : مطالعات این طرح از سال 87 آغاز شد که بنا شد تا خطوط انتقال یک تصفیه خانه با حدود 450 کیلومتر شبکه فاضلاب در این شهرستان احداث شود.
علیرضا سعیدی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال 92 آغاز شده است ، افزود : هم اکنون 19 کیلومتر با هزینه ایی بالغ بر 8 میلیارد تومان ، شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در این شهرستان اجرا شده است .
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری قائمشهر با اشاره به اینکه بنا است تا در فاز اول 200 کیلومتر شبکه فاضلاب در این شهرستان احداث شود ، بیان کرد : در صورت تامین اعتبار و در یک بازده زمانی پنج ساله عملیات اجرایی بخشی از تصفیه خانه و خط انتقال آغاز خواهد شد .
سعیدی با بیان اینکه بخشی از منابع مالی از طریق بانک توسعه اسلامی تزریق می شود ، گفت که پس از تصویب در شورای اقتصاد ، اعتبار از بانک توسعه اسلامی برای اجرای این طرح تزریق خواهد شد .
شهرستان قائمشهر با روستاهای اطراف بیش از300هزار نفر جمعیت دارد .
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.