به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام رسمی شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران از امروز بیستم مهر آغازشد و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه می یابد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.
**تکثیر و رها سازی 90میلیون قطعه بچه ماهی در سواحل مازندرانی دریای خزر
هر ساله شیلات مازندران به منظور باز سازی ذخایر دریای خزر و حمایت از جامعه صیادی تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی کپور و سفید را انجام می دهد که بر اساس اعلام شیلات مازندران امسال 65میلیون قطعه بچه ماهی به صورت مصنوعی و 25میلیون قطعه نیز به صورت طبیعی رها سازی شده است.
همچنین امسال با همکاری شرکت های تعاونی صیادی پره استان تکثیر طبیعی 25میلیون ماهی کپور به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) انجام شده است.
به دلیل آلودگی و برداشت های بی رویه از بستر رودخانه ها مهاجرت ماهی ها از یک دهه گذشته تا کنون به سختی صورت می گیرد ، که با اجرای پروژه تکثیر مصنوعی به جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر کمک می کند.
استان مازندران بیش از 120رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 20 رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و برداشت های غیر مجاز و بیش از اندازه شن و ماسه از بستر ، مسیر رودخانه ها برای مهاجرات ماهیان استخوانی از جمله کفال و سفید از بین رفته است به طوریکه بر اساس آمار شیلات ، اکنون کمتر از 10 درصد تکثیر آبزیان دریای خزر به صورت طبیعی صورت می گیرد.
صید ماهیان استخوانی در بخش مازندرانی دریای خزر طی یک دهه گذشته به مرور کم شده بطوریکه از حدود هشت هزار تن در اوایل دهه 80به کمتر از 2 هزار و 500 تن در سال 94 رسید.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد که یکهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن کفال و مابقی کپور و دیگر گونه ها بوده است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.