به گزارش ایرنا، شهروندان مازندرانی در روز عاشورا با حضور در مساجد و تکایا و برپایی خیمه های نمادین یاد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش را گرامی داشتند.
امروز دسته های عزاداری و هیات ها قبل از آغاز عزاداری دعای زیارت امام حسین (ع) را قرائت و روز خود را با گریه و زاری در مدح این شهید بزرگوار آغاز کردند.
در شهرستان های پرجمعیت مازندران از جمله آمل، ساری، قائمشهر، بابل، چالوس، تنکابن، نوشهر، رامسر، بابلسر محمودآباد، زیراب ، نکا ، بهشهرو دیگرشهرهای استان، مردم با حضور در خیابان ها، مساجد، صحن مطهر امامزادگان و تکایا در غم شهادت حسین بن علی(ع) به عزاداری می پردازند.
آملی ها با حضور در خیابان های شهر و حرکت به سمت امامزاده ابراهیم (ع)، امامزاده عبداله (ع) و سایر بقاع متبرکه با به راه انداختن دسته های زنجیرزنی و سینه زنی، عزادار شهیدان کربلا شده و با نوحه خوانی و مرثیه سرایی در غم شهدای مظلوم کربلا به سوگواری می پردازند.
در ساری نیز آستانه های متبرکه امامزاده عباس و امامزاده یحیی(ع)، پذیرای هزاران نفر از عاشقان خاندان عصمت و طهارت است که در غم شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به مرثیه سرایی و عزاداری پرداختند.
مدفن امامزاده عبدالحق در شهرزیراب میزبان زائران دلسوخته حسین(ع) است و بسیاری از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت با برپایی ایستگاه های صلواتی از زائران پذیرایی می کنند.
در شهرستان های دیگر استان نیز چیزی که از نظر دور نمی ماند عشق به حسین(ع) و خاندان عصمت و طهارت است که در نوای 'لبیک یا حسین' تجلی می یابد.
** اقامه نماز ظهرعاشورا به یاد آخرین نماز سالار شهیدان
به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با ظهر عاشورا هیئات و دسته های عزاداری همزمان با اذان ظهر به افق مازندران، در مساجد، تکایا، حسینیه ها، هیئت های مذهبی و میادین و خیابان های شهر به یاد بزرگ پرچمدار دین و سالار شهیدان، نماز ظهرعاشورا را به جماعت اقامه کردند.
بعد از ظهر عاشورا مردم این استان در امامزاده ها و اماکن متبرکه جمع می شوند و در این محل ها به یاد فرزندان ائمه اطهار و سادات عزاداری می کنند.
آئین های عزاداری تا نیمه های شب ادامه می یابد و شهروانان نیز همگی یک شمع به دست می گیرند و بر سر و سینه خود می کوبند.
** نذر خون در مازندران
مازندرانی ها بر روی یک سنت حسنه وکهن در روز عاشورا در اقدامی انسان دوستانه به یاد سالار شهیدان با حضور در پایگاه های انتقال خون، اقدام به اهدای خون خود به نیازمندان می کنند.
اداره کل انتقال خون مازندران نیز در روزهای عزاداری حسینی برای خدمت رسانی به اهداکنندگان پایگاه هایی را در نقطه های مختلف شهر راه اندازی کرده است و به خون گیری از اهداکنندگان می پردازد.
مناطق مختلف مازندران همزمان با روز عاشورا میزبان آئین شبیه خوانی و تعزیه خوانی است؛ این آئین قدیمی که سابقه اجرای آن به صدها سال برمی گردد، در سال های اخیر علاوه بر اجرا در مساجد و حسینیه ها در برخی مکان ها به صورت حرفه ای نیز به اجرا در می آید و گروه های نمایشی در کشور و استان، آن را اجرا می کنند.
خبرنگار: مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.