به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهر رضایت ساکنان این روستا بر پای توافق مکتوبی که یک طرف آن وزارت نیروست ، از سال 76 و 77 زده و قرار شد روستائیان پیش از آبگیری سد البرز ، خانه های فروخته شده خود را تخلیه کنند.
روند تخلیه این روستا که در محدوده خطرسازی بهره برداری از سد البرز واقع است ، از اواخر دهه 70 آغاز شد و ساکنان آن به مرور از بیش از یکصد خانوار به 10 تا 12 خانواری کاهش یافت ، خانوارهایی که حاضر نشدند با وجود فروش خانه هایشان ، آنها را تخلیه کنند.
فرماندار سوادکوه شمالی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که تخلیه روستای میرارکلا با پرداخت کلیه حق و حقوق ساکنان آن صورت گرفته و کاملا قانونی است .
محمدرضا منصوریان افزود : املاک ساکنان این روستا و 10 روستای دیگر منطقه که با سد سازی زیرآب رفته ، پس از شروع عملیات اجرائی سد در سال 76 و77 از سوی وزارت نیرو خریداری و تمام و کمال هزینه آن به روستاییان پرداخت شد.
وی گفت : براساس توافق با منابع طبیعی ، منطقه ای به نام 'شارقلت ' از اراضی بالا دست این روستاها برای جا به جایی روستاییان پیش بینی شده بود که به خاطر تمکین نکردن روستائیان و مهاجرتشان به شهر ، این برنامه اجرایی نشد.
منصوریان افزود : بیشتر روستائیان میرارکلا به جز 12 خانوار ، خانه های قبلی خود را پس از دریافت وجه از وزارت نیرو ترک و به شهرها و روستاهای اطراف نقل مکان کردند.
وی توضیح داد : روستائیان باقی مانده نیز طبق تعهد می بایست در موعد مقرر روستا را ترک می کردند که متاسفانه به علت این که افراد باقی مانده با وجود اخطارهای مکرر حاضر به ترک منطقه نشدند ، کار با توسل به قانونی و از طریق اجرای احکام دادستانی شهرستان ، انجام شد.
فرماندار سوادکوه شمالی گفت : در شرایط فعلی با تکمیل سد البرز و ایجاد جاذبه های جدید گردشگری در منطقه ، برخی از میرارکلائی ها برای ویلا سازی قصد بازگشت به منطقه را داشتند که از سوی دادستانی شهرستان از ورودشان جلوگیری شده است.
** میرارکلا کجاست ؟
میرارکلا ، روستایی از توابع بخش مرکزی سوادکوه شمالی و در دهستان ' لفور ' این شهرستان واقع است .
جمعیت این روستا طبق سرشماری سال 85 حدود 40 خانوار برآورد شد ، در حالی که پیش از آن بیشتر از یکصد خانوار بود.
حکایت نارضایتی ساکنان این روستا با ساخت سد لفور که بعدها به سد البرز تغییر نام داد ، حکایتی دنباله دار است و به اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 و زمانی بر می گردد که مکان ساخت این سد از ' پاشاکلا ' شهرستان بابل به منطقه بالادست تر یعنی لفور انتقال یافت .
کار مطالعاتی اولیه برای ساخت سدی بر روی رودخانه بابلرود با هدف تامین آب کشاورزی مناطقی مانند بابل ، قائمشهر و جویبار به اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 بر می گردد ، مطالعاتی که با وقوع انقلاب اسلامی متوقف و از اواخر دهه 60 از سر گرفته شد .
ساخت این سد املاک 13 روستای منطقه شامل ؛ لفورک ، چاشتخواران ، گشنیان ، حاجی کلا ، امیرکلا ، اسبوکلا ، میرارکلا ، گالشکلا ، نفت چال ، بورخانی ، کفاک ، چاکسرا و دهکلان را تحت تاثیر قرار داد و دولت وقت نیز برای حل این مشکل زمین معوض برای آنان پیش بینی کرد.
کلنگ ساخت این سد در روز یازدهم بهمن 1374 توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت در منطقه ' دئوتک ' و در زمین شالیزاری معروف به ' خرچاک ' به زمین زده شد و همزمان نیز طرح واگذاری زمین های معوض و اسکان دادن روستائیانی که خانه هایشان را از دست دادند ، آغاز شد.
آیت الله هاشمی رفستجانی در سخنرانی ای که همان روز در جمع مردم منطقه داشت ، به مقامات محلی دستور داد تا همزمان با آغاز ساخت سد ، طرح اسکان مردم در زمین های معوض را نیز شروع کنند ، موضوعی که به گفته فرماندار سوادکوه شمالی با تمکین نکردن روستائیان ، ناکام ماند.
زمین های معوضی که برای اسکان مردم منطقه در نظر گرفته شده بود 600 هکتار وسعت داشت ، ولی این طرح ظاهرا به خاطر قیمت مناسبی که در آن زمان برای خرید هر متر مربع شالیزاری تعیین شده بود ، مورد استقبال قرار نگرفت تا بی سرانجام شود.
فاز اول سد البرز با ظرفیت 150 میلیون متر مکعب پس از 15 سال در بهمن ماه سال 89 به بهره برداری رسید.
با بهره برداری از این سد ، علاوه بر تامین آب 54 هزار هکتار اراضی کشاورزی ، طرح آبرسانی به 14 روستای منطقه و شهرهای بابل، بابلسر ، امیرکلا ، خزرشهر و فریدونکنار در دستور کار قرار گرفت که طرح آبرسانی به شهرهای بابل و بابلسر تکمیل و سایر شهرها نیز با حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
مازندران 8 سد با ظرفیت 350 میلیون متر مکعب دارد.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.