بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان ایستگاه هواپیمایی منطقه غرب مازندران و بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا ، تاخیر یا لغو پروازها در فرودگاه نوشهر فقط محدود به فصل سرما نیست ، بلکه در بهار و تابستان نیز به محض پدیدار شدن مه غلیظ بر فراز این فرودگاه ، پروازهای آن باطل می شود.
غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یکی در نوشهر و دیگری در رامسر است و این منطقه به علت برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند جنگل ، دریا ، جاذبه های گردشگری ، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر ، گردشگران داخلی و خارجی است.
نوشهر یکی از شهرهایی است که با گذشت بیش از 60 سال از زمان ساخت فرودگاه در آن ، این مکان هنوز به برخی از امکانات از جمله سیستم ناوبری منطبق با استانداردهای نوین دنیا به منظورتامین امنیت و سلامت پروازها در زمان شرائط نامساعد جوی بی بهره است .
**تاخیر و لغو پروازها همزمان با کمترین بارندگی در فرودگاه نوشهر
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت هواپیمایی نفت ایران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که خط پروازی مسیر رفت و برگشت اهواز - نوشهر از تیرماه سال 1394برقرار شد ولی طبق اسناد موجود سال گذشته یکی از علت های باطل شدن برخی از پروازهای این مسیردر ماههای مرداد ، شهریور و حتی مهرماه به علت شرائط نامساعد جوی بوده است.
سهیل کمالی افزود :‌ از اینکه اغلب مسافران و گردشگران سفرهای هوایی را نسبت به سفرهای زمینی ترجیح می دهند به دلیل راحتی آن یعنی رسیدن هرچه زودتر به مقصد ، امنیت ، ایمنی سفر و نکته مهم تر رسیدگی بموقع به کارهای ضروریشان است.
وی ادامه داد : بنابراین اگر قرار باشد هر پروازی با ابرناکی آسمان و یا کمترین بارندگی در مسیر اهواز - نوشهر دچار تاخیر و یا باطل شود چنین رویه ای می تواند از لحاظ مادی و معنوی آثار جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت هواپیمایی نفت ایران گفت :‌ به عنوان نمونه روز شنبه هفته جاری یک فروند هواپیمای فوکر 50 متعلق به این شرکت پس از 2 ساعت تاخیر ، فرودگاه اهواز را به مقصد نوشهر ترک کرد که متاسفانه خلبان این هواپیما به علت کاهش دید ناشی از پائین آمدن سطح ابر به ناگزیر منطقه را ترک و دوباره به فرودگاه مبدا بازگشت .
کمالی افزود : درپی وقوع چنین اتفاقاتی آنچه که برای خلبان مهم است ،ایمنی و سلامت پروازاست ولی تکرار آن ها می تواند خسارت های مالی و آسیب های روحی و روانی زیادی برای مسافران به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد :‌وقتی که چندین بار این موارد رخ دهد ، ضمن آنکه برای شرکت صرفه اقتصادی ندارد ، با استرس و اضطراب مسافران همراه می شود و عملکرد این شرکت هواپیمایی را نیز زیرسئوال می برد.
به گفته او ، این در حالی است که برنامه پروازی این شرکت در مسیر اهواز - رشت ( مرکز استان گیلان ) نیز ثبت شده است ولی کمتر شاهد لغو پروازها دراین مسیر هستیم .
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت هواپیمایی نفت ایران تاکید کرد : شرکت های هواپیمایی زمانی می توانند خدمات مطلوب به مسافران ارائه دهند که تمامی زیرساخت های آن برای پرواز آسان و بدون استرس برای مسافران فراهم شده باشد.
کمالی اظهار داشت :‌ اغلب مسافرانی که از طریق این خط پروازی به شهرهای ساحلی گردشگرپذیر غرب مازندران سفر می کنند از کشورهای حاشیه خلیج فارس ، عراق و پاکستان هستند ، بنا بر این لغو پروازها پیامدهای اقتصادی زیادی دارد که یکی از آنها از دست رفتن تمایل به سرمایه گذاری در منطقه است .
آمارهای موجود نشان می دهد که در سال گذشته دستکم 45 هزار نفر گردشگر عراقی از طریق فرودگاه نوشهر وارد شهرهای ساحلی غرب مازندران شدند.
هم اکنون هفته ای دو روز ، روزهای شنبه و چهارشنبه پروازهای مسیر رفت و برگشت اهواز - نوشهر در فرودگاه نوشهر برقراراست.
** لغو 2 پرواز در یک روز تابستانی
همچنین درهجدهم شهریورماه امسال ( شنبه هفته جاری ) به دلیل شرایط نامساعد جوی هواپیمای فوکر 100 پرواز شماره 604 مشهد - نوشهر پس از مدتی سرگردانی بر فراز فرودگاه نوشهر به خاطر عدم دید کافی خلبان برای نشستن مجبور به ترک این منطقه و فرود در فرودگاه رشت شد که این امر اعتراض مسافران این مسیر را در پی داشته است.
رئیس فرودگاه نوشهردراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ از سال 1393 این فرودگاه به دستگاه ' دی وی آر مجهز شده است ولی هنوز گواهی استاندارد پروازی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را دریافت نکرده است و به همین دلیل خلبانان درشرائط نامساعد جوی ریسک نمی کنند تا در این فرودگاه نشست و برخاست کنند.
اکبرفریفته افزود : با اینکه سال گذشته در چند مرحله عملیات فلایت چک به منظور کنترل کیفی این دستگاه در فرودگاه انجام گرفت ولی این دستگاه به علت نقص فنی جواب نداد .
وی ادامه داد : پی گیری های فراوانی برای حل نقص فنی این دستگاه انجام گرفته است و طبق شینده ها قرار است بزودی متخصصان داخلی سازنده قطعات این سیستم به این منطقه اعزام شوند تا نواقص فنی آن را برطرف کنند.
رئیس فرودگاه نوشهر گفت : به علت تحریم های ظالمان علیه نظام اسلامی این سیستم که قدیمی است در این فرودگاه نصب شده و امیدواریم درپی تامین اعتبارات استانی و مشارکت مسئولان محلی بتوان برای رفع این معضل ، سامانه هدایت هواپیما 'آی ال اس ' (ILS) در این فرودگاه راه اندازی شود.
فریفته افزود :‌یک پرواز برای هدایت ایمن به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن نیاز به دستگاه های ناوبری دارد که بتواند هواپیما را در شرایط بد آب و هوایی با ارتفاع و فاصله نزدیکی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت کند.
وی اظهارداشت :‌ امروزه یکی از مهم ترین و متداول ترین دستگاه هایی ناوبری، برای نشستن هواپیما در فرودگاه های پرترافیک و با شرایط جوی نامناسب مانند فرودگاه نوشهر ، راه اندازی سامانه آی ال اس است.
او ادامه داد : این سامانه به هنگام کاهش دید افقی به دلایل مختلف همچون وجود مه، باران، کولاک برف و پایین بودن ارتفاع سقف ابر برای فرود امن هواپیما کمک قابل توجهی می کند.
شهرهای ساحلی مازندران بویژه غرب این استان به دلیل برخورداری از مزیت های فراوان طبیعی در حوزه گردشگری نظیر در اختیار داشتن دریا ، جنگل ، کوه ، جلگه ، آبشارها ، چشمه های جوشان و آثار تاریخی از دیرباز تاکنون مقصد شمار زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده است به طوری که سالانه حدود 300 هزار گردشگر خارجی به این منطقه سفر می کنند.
هم اکنون در تمامی روزهای هفته خط پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - مشهد ، نوشهر - اهواز ، نوشهر - تهران و نوشهر - شیراز درفرودگاه نوشهر برقراراست.
غرب مازندران دارای دو فرودگاه یکی در نوشهر و دیگری در رامسر است
گزارش :‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.