به گزارش خبرنگارایرنا،طبق برآورد اداره کل هواشناسی مازندران درپنج ماهه سال جاری حدود 117 میلمتر باران دراین استان به ثبت رسید که در مقایسه با دوره بلند مدت (30 ساله) میزان بارش ها 30 درصد کمتر شد.
براساس این گزارش هوای مازندران درتابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درجه سانتیگراد گرمتر شد و ضمن اینکه هفته ها است باران نباریده است و در 80 روز گذشته یک روز بارانی خوب استان نداشته است.
دبیرتشکل های زیست محیطی مازندران خزان زودرس درختان جنگلی را به 2 دوره زمستانی و تابستانی تقسیم کرد که خطرناکترین نوع خزان را مربوط به تابستان دانست و گفت که این خزان به دلیل گرمای هوا و کاهش نسبی رطوبت رخ می دهد و با تداوم این گرما کل درخت از ریشه خشک می شود.
داریوش عبادی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود :خزان زودرس تابستانی از چند سال قبل به دنبال گرم شدن هوا و کاهش باران در مازندران حادث شد و همچنان نیز این روند ادامه دارد و تداوم گرما در سال های آینده می تواند به ریشه درختان و حتی خاک نیز خسارت وارد کند.
وی اظهار کرد: خشک شدن درختان براثر خزان زودرس و گرمای بی سابقه به خاک ، جانداران و حشرات مفید داخل جنگل که باعث از بین رفتن آفات می شوند نیز دچار مشکل می کند و آفات جنگل ها را فرا می گیرد.
این کارشناس جنگلداری ، آتش سوزی را مهمترین تهدید جدی بر پیکره جنگل های مازندران در شرایط خشکسالی می داند و معتقد است که باید منابع طبیعی با همراهی رسانه ها به آگاهی بخشی مردم به خصوص ساکنان حواشی جنگل ها بپردازد تا بتواند با خطر آتش سوزی مقابله کند.
عبادی افزود : اگر این آگاهی بخشی خطرات ناشی از خزان زودرس و گرما به نیروهای مردمی نرسد و آتش افروزی به داخل جنگل ها برسد با برگ های خشک موجود در داخل جنگل باید شاهد آتش سوزی های بی سابقه ای باشیم که به نابودی جنگل ها می انجامد.
وی تجدید نظر در انتخاب نوع نهال برای درختکاری در عرصه منابع طبیعی را راهکار دیگری برای کاهش آسیب های ناشی از افزایش گرما وکاهش باران می داند.
دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران به منابع طبیعی توصیه کرد تا از این پس از کاشت درختان توسکا که به آب بیشتری نسبت به برخی نهال های دیگر محلی نیاز دارند دست بکشد و به کاشت نهال هایی روی آورد که به آب کمتری نیاز دارد.
معاون جنگلداری منابع طبیعی مازندران دلیل خزان زودرس و برگ ریزان درختان جنگلی را ناشی از تنش اقلیمی در این استان در سال جاری اعلام کرد.
محمدرضا جهان آراء در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت: بیشترین آسیب ناشی از تنش اقلیمی گرم شدن هوا و کاهش بارندگی به درختان انجیر و 'کچیف '( درخت بومی منطقه ) درجنگل های مازندران وارد شده است.
وی افزود : به دلیل وسعت بالای جنگل های مازندران که با احتساب نوشهر به افزون بر یک میلیون و 300 هزار هکتار می رسد، اقدام احیاء از دست جنگلداران و منابع طبیعی ساخته نیست.
معاون جنگلداری مهمترین چالش این تنش اقلیمی را علاوه بر آسیب به درختان ، بالا رفتن خطرآتش سوزی در جنگل های این استان اعلام کرده که تاکنون 2 مورد از این آتش سوزی در عرصه جنگلی مربوط به منابع طبیعی رخ داده است.
جهان آراء برای کاهش این آسیب ها به مردم به خصوص دامدارانی که در داخل اراضی جنگلی در تردد هستند توصیه کرد تا از ایجاد آتش دراین اراضی درحد امکان جلوگیری کنند ودرصورت آتش افروزی آن را به طور کامل خاموش کنند.
این مسوول جنگلداری مازندران گفت که نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی این خطه شمال کشور با تمام نیرو و تجهیزات برای حفاظت از عرضه جنگلی در آماده باش قرار دارند و در صورت بروز هرگونه آتش سوزی با کمک نیروهای بومی و محلی وارد عمل می شوند.
جهان آراء اظهارداشت : هم اکنون با وضعیت جوی موجود اراضی جنگلی ما آماده هر گونه آتش سوزی است و باید از هر امکانی که احتمال آتش افروزی در این اراضی را افزایش می دهد از سوی مردم و بهره برداران جلوگیری شود.
کارشناس گیاه پزشکی منابع طبیعی مازندران به زردی رفتن زودهنگام درختان جنگلی این استان را درسال جاری پیش از پاییزرا گرم شدن بی سابقه هوا دراین خطه شمال کشورو کاهش نسبی رطوبت ناشی از کاهش میزان بارندگی دراراضی جنگلی دانست.
امین وطنی دوست درگفت وگو با خبرنگارایرنا گفت که استرس ناشی از تنش اقلیمی و کاهش رطوبت باعث بروز ترشح از تنه درختان می شود و این ترشح درختان را در معرض آفات قرار می دهد.
وی افزود : به دلیل وسعت اراضی جنگلی امکان احیاء و یا کاهش تنش در این اراضی از سوی منابع طبیعی وجود ندارد و صرفا باید کار محافظت از این عرصه برای جلوگیری از آتش سوزی صورت گیرد.
وطنی دوست اظهارداشت : با توجه به احتمال استمرار تنش آبی در سنوات گذشته در این استان ، منابع طبیعی کاشت نهال بومی و مقاوم به منطقه را در دستور کارش قرار داده است.
این کارشناس گیاه شناسی افزود : منابع طبیعی در نهالستان ها برای جلوگیری از خسارت ناشی از کاهش میزان بارندگی و نم نسبی برنامه آبیاری را در دست اجرا دارد و این کار توانست از خزان زودرس برگ نهال جلوگیری کند.
وطنی دوست امیدوار است تا در روزهای آینده که به پاییز نزدیک می شویم از شدت گرما در مازندران کاسته شود و با شروع بارش های این فصل جنگل های استان جان دوباره بگیرند.
مازندران با 24 هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد.
گزاشگر: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.