به گزارش خبرنگارایرنا، اکنون طبق گزارش دستگاه های متولی حدود 90 درصد از مساحت 17 هکتاری این دریاچه که در سال 94 در زمره آثار ملی کشور به ثبت رسیده، خشک شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که درسال جاری به دلیل کاهش میزان نزولات جوی اکثر آبنندان هاودریاچه های طبیعی دراین استان با کاهش حجم آب مواجه شدند.
دکترمحمد ابراهیم یخکشی چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا خشک شدن برخی آببندان ها و دریاچه طبیعی چون الندان و عباس آباد بهشهر را به دلیل کاهش بارندگی و برداشت آب این منابع برای فعالیت کشاورزی امری طبیعی دانست.
وی افزود : در سال های گذشته نیز این منابع آبی از جمله تالاب لپو زاغمرز، دریاچه عباس آباد و الندان در فصل تابستان رو به خشکی می رفت و دوباره در فصل پاییز و زمستان با شروع بارش های فصلی و آب سد ها احیاء می شد.
وی اضافه کرد : این روند از چندین سال قبل وجود داشته و اتفاق جدید در این زمینه رخ نداده است و این شرکت نیز به دنبال لایروبی آبنندان ها و در صورت امکان دریاچه های طبیعی است تابتواند با افزایش عمق آنها میزان آبگیریشان را افزایش دهد.
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت که در سال جاری 40 میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی آبنیدان ها اختصاص داده شد که حداقل 60 آببندان که نیاز ضروری به لایروبی دارند، این عملیات در آن انجام می شود.
وی برنامه شرکت آب منطقه ای را افزایش حدود 100 میلیون مترمکعبی آب آببندان ها با لایروبی اعلام کرده است.
مازندران 800 آببندان دارد که حجم آبگیری آنها 400 میلیون متر مکعب است.
براساس گزارش هواشناسی مازندران میزان بارش باران در این استان نسبت به میانگین بلند مدت 30 ساله حدود 30 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش یافت.
* معرفی دریاچه الندان
دریاچهٔ الندان (Alandan) که بدان «دریاچهٔ پلهٔ ازنی» هم گفته ‌می‌شود، با مساحت 17 هکتار که در هنگام بارندگی به 30 هکتار می‌رسد درروستای الندان بخش چهاردانگه ‌شهرستان ساری قراردارد.
آب این دریاچه از طریق نزولات آسمانی تامین می‌شود . در واقع نحوهٔ قرارگیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر بارش اندکی، همهٔ آب‌های حاصل از بارش (باران یا برف) به سمت آن جریان پیدا کند.
همچنین نفوذ ناپذیری خاک دریاچه، میزان ماندگاری آب را در این دریاچه افزایش می‌دهد. فاصلهٔ تقریبی این دریاچه از شهر ساری 70 کیلومتر و در مسیر جادهٔ ساری-سمنان می‌باشد که در بلندای 1300 متری از تراز دریا قرار دارد.
حاشیه دریاچه الندان پوشیده از جنگل‌های پهن‌برگی است که در بهار رویش‌گاه گل بنفشه و الزی (پیازچهٔ وحشی) و گونه‌های سبزی‌های خوش رایحه و داروئی است.
خبرنگار: حسین فلاحتی** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.