یکی از پزشکان مستقر در مکه گفت: زائران برای حفظ سلامتی خود باید از آب سالم بهداشتی برای شستن ظروف، سبزی و میوه استفاده کنند.

محمد سلطان تویه، پزشک مستقر در مکه در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه عفونت‌های تنفسی می‌تواند در بین زائرین شیوع پیدا کند، اظهارکرد: علت اصلی عفونت‌های تنفسی ویروس است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.

وی تب بالای 38 درجه، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، مشکلات گوارشی و احساس ضعف و خستگی را از علائم بیماری انفولانزا برشمرد و افزود: افراد برای جلوگیری از انتقال بیماری آنفولانزا باید از روبوسی و دست دادن جلوگیری کنند.

سلطان تویه صحبت کردن با فرد بیمار از فاصله نزدیک و تماس با اشیایی که توسط بیمار آلوده شده را از دیگر راه های انتقال بیماری عنوان کرد و گفت: زائرین برای جلوگیری از انتقال بیماری باید از ماسک در جاهای شلوغ و پر جمعیت استفاده کنند.

پزشک مستقر در مکه همچنین بر شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون تاکید کرد و گفت: تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست با چشم یا دهان سبب انتقال بیماری می شود بنابراین رعایت نکات بهداشتی ضروری است.

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از گرمازدگی، اذعان کرد: شرایط آب و هوایی و جمعیت زائرین در این ایام سال در کشور عربستان سبب گرمازدگی می شود.

سلطان تویه افزایش دمای بدن، بی اشتهایی، سردردو سرگیجه، انقباضات شدید عضلانی و تپش قلب و تنفس سریع را ازجمله علایم گرمازدگی دانست و افزود: زائرین برای جلوگیری از گرمازدگی باید به نکاتی همچون نوشیدن آب خنک، خوردن میوه و سبزیجات، پوشیدن لباس نخی و آزاد و استفاده از کلاه توجه کنند.

پزشک مستقر در مکه با بیان اینکه فردی که دچار گرمازدگی شده را باید به جای خنک انتقال داد، گفت: پاهای فرد گرمازده را بالا نگه داشته و سر او را روی زمین قرار دهید تا میزان کافی خون به مغزش برسد و کمی آب با نمک یا آب میوه به او بدهید.

وی این بیماری عفونی را واگیردار همراه با اسهال دانست و افزود: این بیماری در فصول گرم سال شیوع پیدا می کند که با توجه به این مسئله زائرین باید به مسائل بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشند.

سلطان تویه علت اصلی این بیماری را آب و غذای آلوده دانست و بیان کرد: این بیماری با ترشح سم باعث اسهال آبکی شدید و از دست رفتن آب و املاح بدن در فرد مبتلا می شود.

پزشک مستقر در مکه اسهال آبکی بدون درد و تب، استفراغ، کم آبی شدید بدن را از جمله علائم این بیماری برشمرد و اذعان کرد: زائران برای حفظ سلامتی خود باید از آب سالم بهداشتی برای شستن ظروف، سبزی و میوه استفاده کنند.

وی همچنین بر شستشوی مداوم دست ها تاکید کرد و گفت: هموطنان از خوردن ماهی خام و نیم پز، خرید مواد غذایی از دوره گردها و میوه و سبزی نشسته خودداری کنند.

سلطان تویه با بیان اینکه سبزیجات برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های انگلی و عفونت های روده ای در چهار مرحله شستشو میشوند، افزود: در مرحله نخست با آب تمیز گل و لای را ازبین برده و سپس انگل زدایی را انجام می دهیم.

پزشک مستقر در مکه بر گندزدایی سبزی ها تاکید کرد و گفت: پس از گندزادایی، سبزی‌های ضدعفونی شده با آب سالم شسته می‌شوند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.