رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان گفت:90 درصد صادرات کشور ترکمنستان در حوزه مواد نفتی و بقیه مربوط به کشاورزی و منسوجات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا از ساری، صبح امروز در محل سالن کنفرانس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان مازندران نشستی با حضور رحمت اله خرمالی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان،محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مازندران،عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان مازندران و جمعی از فعالین اقتصادی استان مازندران برگزار گردید.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان با بیان اینکه 90 درصد از صادرات کشور ترکمنستان در حوزه مواد نفتی و مابقی مربوط به حوزه هایی چون چون کشاورزی،نساجی و منسوجات پنبه میباشد،افزود: بزرگترین  مشتریان گاز این کشور، به ترتیب کشورهای چین و ترکیه هستند و  با توجه به قطع صادرات گاز این کشور به روسیه در سال ۲۰۱۵ و به ایران در سال ۲۰۱۶، این کشور به دنبال متنوع کردن محصولات و صادرات گازی خود است.

رحمت اله خرمالی با بیان اینکه ترکمنستان جزء ده شرکای اول صادراتی ایران در سال ۹۵ با حجم مبادلات ۵۵۰ میلیون دلار بوده است، افزود: همچنین، این کشور، رتبه اول صادراتی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مشترک‌المنافع و حوزه قفقاز بوده است.

در ادامه رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مازندران با اشاره به اینکه کشور ترکمنستان در همسایگی کشور ایران قرار دارد،افزود: ترکمنستان از این بابت برای ما مهم است که جدای از اینکه  در همسایگی کشور ایران قراردارد وصرف نظر از سوابق تاریخی آن متصل کننده کشور ما  با کشورهای تجاری دیگر است و این بسیار مهم و ارزشمند است.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان مازندران  با اشاره به اینکه کل صادرات ایران به کشور ترکمنستان در سال گذشته 550 میلیون دلار بوده افزود: متاستفانه سهم کل صادرات ایران به کشور ترکمنستان در سال گذشته 550 میلیون دلار و سهم صادرات مازندران، 33 میلیون از کل این رقم بوده که با توجه به بسترهای مناسب صادرات در مازندران بسیار ضعیف و غیر قابل قبول می باشد.

عبداله مهاجر دارابی در ادامه گفت:حل نشدن موانع صادرات مانع از صادرات حتی کمتر از سال قبل میشود و برای پیدا کردن جایگاه اصلی استان مازندران و ایران در صادرات نیازبه حمایت بیشتر و اصلاح مشکلات صادرات می باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.