خبر حضور ارکستر ملی به مازندران کمتر از یک ماه پیش رسانه ای شد و در آن زمان اجرای این برنامه به خاطر نبود سالن مناسب اجرای بزرگی در حد ارکستر ملی در این استان ناشدنی جلوه می کرد.
با این حال هم اندیشی و تعامل مسئولان فرهنگی استان و شهرستان ساری به این نتیجه انجامید که ارکستر در سالن 6 هزار نفری سیدرسول حسینی ساری برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این باره گفت : با توجه به این که ارکستر ملی را تعداد زیادی نوازنده و شاید حداقل 50 نفر همراهمی می کنند ، در نظر گرفتن مکان مناسب برای جاگیری این تعداد نوازنده و سازهایشان و همچنین خیل مشتاقان بسیار مهم بود.
احد جاودانی با تائید این که هم اکنون سالن فرهنگی مناسب برای این منظور در استان وجود ندارد ، افزود : در نتیجه سالن سید رسول حسینی را در نظر گرفتیم که از هر دو جهت یعنی ایجاد سن برای نوازندگان و سازهایشان و اختصاص دادن فضای کافی برای علاقه مندان مناسب بوده است .
استان مازندران چهارمین استان پس از فارس ، اصفهان و کردستان است که از زمان تاسیس ارکستر ملی در سال 77 از این گروه میزبانی می کند.
قرار است ارکستر ملی امشب سازهای بین المللی و ملی را در سالن سیدرسول حسینی با ترانه های محمد اصفهانی اجرا کند.
ارکستر موسیقی ملی ایران توسط فرهاد فخرالدینی در سال ۱۳۷۷ با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و در نخستین اجرای خود ساخته های علی تجویدی را با صدای محمدرضا شجریان با حضور بزرگان موسیقی کشور در باغ موزه چهلستون روی صحنه برد.
این ارکستر با داشتن بیش از 90 نوازنده زبردست ، اجرای بیش از ۲۷۰ قطعه از گنجینه هنر موسیقی ایران زمین را در کارنامه خود دارد.
رهبری ارکستر ملی تا سال 88 با فخرالدینی بود ولی از این سال با استعفای وی ، رهبری تا سال 91 به بردیا کیارس رسید و در سال 92 هم رهبری این ارکستر طی حکمی از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به فریدون شهبازیان محول شد.
فریدون شهبازیان نوازنده، آهنگ‌ساز، لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران دارنده دوره عالی موسیقی در اتریش و درجه یک هنری معادل دکترا به سال 1321 خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود و از هشت سالگی و با نواختن ویولن نزد عطا الله خرم میثاق پابه عرصه موسیقی گذاشت و در ۱۸ سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری در آمد و در سال ۱۳۴۶رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد.
وی که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است در دهه ۶۰ آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد و به همراه علی معلم شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل داد که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.