دکتر مصطفی قانعی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات رئیسه پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور در آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تولید واکسن هاری انسانی از حدود چهار سال پیش در انستیتو پاستور ایران آغاز شد و هم اکنون مراحل آزمایش را پشت سر می گذارد .
وی ادامه داد : اگر انستیتو پاستور امسال هم بخواهد اقدامی برای تولید واکسن هاری انسانی در کشور داشته باشد ، حداقل 6 ماه باید در انبارهای ویژه نگهداری شود تا اجازه ترخیص بگیرد و پس از آن 6 ماه دیگر هم باید مراحل آزمایشی خود را بگذراند.
رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه اکنون هیچ مشکلی بر سر راه این طرح مهم تحقیقاتی و زیربنایی در کشور وجود ندارد ، ابراز امیدواری کرد که تا کمتر از 2 سال آینده و در سال 98 ، ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده این دارو بپیوندد.
** تولید انبوه واکسن هاری حیوانی در کشور
قانعی همچنین گفت که هم اکنون ایران در تولید واکسن هاری حیوانی هیچ مشکلی ندارد و تولید انبوه این واکسن درکشور به طور کامل نیاز داخلی را تامین می کند.
وی افزود : مهم ترین موضوع در بحث هاری در کشور ، فراهم بودن چرخه پیشگیری و آموزش های لازم به جامعه هدف است که این فرایند اکنون در پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل به طور موفقیت آمیز در حال انجام است.
** مرگ 8 نفر براثر بیماری هاری در کشور
رئیس انستیتو پاستور ایران شمار افرادی را که سال گذشته دچار حیوان گزیدگی شدند بیش از 155 هزار نفر اعلام کرد و گفت که هشت نفر از این تعداد بر اثر شدت گزش یا ابتلا به بیماری هاری جان باختند.
وی افزود : حدود نیمی از حیوان گزیدگی های سال گذشته مربوط به منطقه شمال کشور بوده است .
قانعی ساخت واکسن هاری انسانی را در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از حیوان گزیدگی موثر دانست و
افزود : خوشبختانه بسته کامل آموزش ، پیشگیری و حتی درمان بیماری های مشترک میان انسان و دام از جمله هاری در ایران به طور کامل و موفقیت آمیز وجود دارد.
او ادامه داد : بزرگ ترین مشکل کشورهای در حال توسعه ، بیماری هاری است و تجربه موفق ایران در این زمینه می تواند الگوی خوبی برای ریشه کن کردن این بیماری باشد.
قانعی گفت ک پژوهشکده پاستور آمل در چهار سال گذشته در این حوزه بسیار زیربنایی و با برنامه کار کرده و پیشتاز در کشور شده است.
** آمل میزبان متخصصان حوزه هاری 15 کشور
رییس انستیتو پاستور ایران همچنین از برگزاری همایش بین المللی هاری با حضور متخصصان وکارشناسان حدود 15 کشور در نیمه نخست مهر ماه امسال در پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور در آمل خبر داد.
وی گفت که این همایش یک هفته ای در موضوعات مختلف بیماری هاری ازجمله دلایل ، آموزش ، پیشگیری برگزار خواهد شد.
پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل با داشتن آزمایشگاههای مرجع و تشخیص بیماری های مشترک میان انسان و دام ، از مراکز علمی و اصلی رسیدگی به نمونه های ارسالی بیماری ها محسوب می شود.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.