به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اکنون هر کیلوگرم برنج طارم محلی که در مناطق غربی و مرکزی مازندران وارد شالیکوبی ها شده به قیمت 100 تا 110 هزار ریال بسته به مرغوبیت و درصد شکستگی به صورت عمده عرضه می شود.
پارسال در فصل برداشت قیمت عمده فروشی هرکیلوگرم برنج طارم محلی در مازندران حدود 90 هزار ریال بود.
آرامش یافتن بازار برنج در مازندران در فصل برداشت مرهون سیاست های دولت یازدهم بوده است که در 2 سال گذشته ورود برنج خارجی به بازار را همزمان با برداشت ممنوع کرد تا دسترنج یک ساله برنجکاران را دلالان و سودجویان با آشفته کردن بازار به جیب نزنند.
تا پیش از اعمال این سیاست ، کشاورزان برنج کار مازندران در یک روند نزولی قیمت ، محصولشان را وارد بازار می کردند و دلالان با خرید و انبار کردن آن ، سود هنگفتی در پایان فصل برداشت بویژه پائیز و زمستان نصیب خود می کردند.
کشاورزان مازندران به همراه کشاورزان استان گیلان 80 درصد برنج تولیدی کشور را در اختیار دارند که از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
ارقام طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های کم محصول کیفی زبانزد مردم کشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
نخستین کمباین برداشت امسال بیست و یکم تیر ماه برای درو شالی از نوع طارم محلی وارد شالیزارهای شهرستان قائمشهر در مرکز مازندران شد.
گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا پس از 10 روز از نخستین برداشت شالی از شهرستان های بابل ، فریدونکنار، آمل و محمودآباد نشان می دهد که امسال نیز بازار برنج در شالیکوبی های مازندران از آرامش خوبی برخوردار بوده و این محصول با افزایش ناچیزی در قیمت نسبت به سال قبل عرضه می شود.
** پایان تنش قیمتی
هر چند هنوز بازار برنج به دلیل عرضه کم رونق ندارد ،اما قیمت این محصول حالت تنش زا و غیر واقعی به خود نگرفته است.
یکی ازسهامداران شالیکوبی مستقر در بخش لاله آباد بابل گفت : هر چند هنوز مقدار کمی از شالی های طارم محلی صدری و هاشمی به شالیکوبی های منطقه آمده است ،اما میانگین قیمت هر کیلو برنج نو 105تا 110 هزار ریال است.
حمید موسوی اضافه کرد : بررسی ها نشان می دهد که کشاورزان از وضعیت قیمت فعلی برنج راضی هستند و با علاقه محصول خودشان را عرضه می کنند.
وی با بیان اینکه از سه سال پیش قیمت برنج برخلاف سال های پیش از آن در زمان برداشت تا پایان برداشت ثبات داشته است، گفت : به همین دلیل شالیکاران بدون دغدغه و با آرامش خاطر محصول خود را به فروش می رسانند.
روح الله میرکانی یکی از شالیکاران روستای آهنگرکلا بخش مرکزی فریدونکنار هم به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی ، کشت برنج در شرایط خوبی صورت گرفت و کیفیت شالی نیز مرغوبتر از سال قبل است.
** مرغوبیت و سلامت
وی با بیان اینکه امسال مرحله اول سمپاشی علیه آفت کرم ساقه خوار صورت نگرفته است ، افزود : امسال هزینه های شخم وشیار ، خرید نهاده های کشاورزی و دستمزدها نسبت به سال قبل تقریبا برابر بوده است.
این کشاورز مازندرانی وضعیت روان آب های رودخانه های مازندران در سال زراعی جاری را مناسب تر از سال گذشته عنوان کرد و گفت : هم اکنون شرایط برای کشت دوم برنج مهیاست .
وی با بیان اینکه قیمت برنج طارم محلی در سه سال اخیر بدون نوسان در زمان برداشت و پس از برداشت بوده و تغییر چندانی نکرده است ، افزود : ثبات قیمت محصولات کشاورزی همواره کشاورزان را خرسند می کند و از اینکه محصولشان پس از برداشت افزایش نمی یابد، خوشحال می شوند.
اسماعیل کیانی یکی دیگر از شالیکاران بخش دابودشت شهرستان آمل هم قیمت 110 هزار ریالی هر کیلوگرم برنج در شالیکوبی ها به صورت عمده فروشی را برای کشاورزان مناسب دانست و گفت : هر سال با ورود امکانات و تجهیزات پیشرفته ، کشاورزی سهل تر و کم هزینه تر می شود.
وی با اشاره به اینکه فروش محصولات کشاورزی همواره از دغدغه های جدی کشاورزان بوده است ، افزود : با ساماندهی بازار ، بویژه کنترل واردات و توزیع برنج های خارجی ، بازار برنج از ثبات خاصی برخوردار شده است که این امر به نفع کشاورزان و مصرف کنندگان است.
** پایان دغدغه کشاورزان
محمد رضا ضیایی مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار نیز قیمت برنج نو در این منطقه را رضایبخش توصیف کرد و گفت : ساماندهی و کنترل واردات و ساماندهی زمان توزیع برنج های خارجی و از همه مهم تر مقدار واردات در سه سال اخیر سبب شد تا نوسان قیمت برنج داخلی به عنوان مهم ترین دغدغه شالیکاران ، از بین برود.
وی با اشاره به این نکته که قیمت برنج نو در زمان برداشت تا 6 ماه بعد از آن نیز ثابت می ماند ، افزود : هر چند عرضه و تقاضا و نقش تاثیر گذار آن در قیمت یک اصل در اقتصاد است ، اما با مدیریت صحیح دولت یازدهم شاهد تثبیت قیمت این محصول استراتژیک هستیم.
ضیایی با بیان اینکه هر ساله صد درصد 6 هزار هکتار زمین شالیزاری فریدونکنار زیر کشت برنج طارم محلی ، صدری و هاشمی می رود ، گفت : با توجه به برند برنج فریدونکنار به لحاظ کیفی ، قیمت این محصول در این منطقه در هر کیلو گرم 400 تا 500تومان بیشتر از دیگر مناطق استان مازندران است.
وی متوسط قیمت برنج طارم را در منطقه 100تا 110 هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت : این رقم نسبت به سال قبل افزایش ناچیزی داشته است که البته مورد رضایت کشاورزان و در واقع مقرون به صرفه است.
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار به گسترش کشت دوم به 2 روش نشای مجدد و یا پرورش ساقه شالی (دونوچ ) در شالیزارهای مازندران اشاره کرد و گفت : 70درصد زمین های این منطقه دوباره کشت می شود.
احمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت 100تا 110هزار ریال برنج نو طارم محلی را مقرون به صرفه برای کشاورزان دانست و گفت : اینکه با افزایش عرضه قیمت پایین تر از این مقدار بیاید امری طبیعی است اما به طور یقین محسوس نخواهد بود.
وی به وجود حدود 18 هزار هکتار زمین شالیزاری در این شهرستان اشاره کرد و افزود : با سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید در مقوله واردات و زمان توزیع برنج های خارجی ، نوسان قیمت دیگر دغدغه شالیکاران مازندران نیست ،بلکه امروز شالیکاران در صدد اجرای طرح های تسطیح و تجهیز ، مکانیزاسیون و انجام کشاورزی مهندسی هستند.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 213 هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته است و تاکنون حدود یکهزار هکتار آن نیز برداشت شد.
پیش بینی می شود امسال 40 هزار هکتار از شالیزارهای استان دوباره نشا کاری و در 60 هزار هکتار نیز برنج دونوچ پرورش داده شود.
با احتساب مجموع کشت اول و دوم در شالیزراهای مازندران ، پیش بینی می شود امسال بیش از یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک در این استان تولید شود که حدود هشت درصد بیشتر از سال قبل است .
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.