به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران 800 گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شد که اگر برای مسائل فروش و اقتصادی کردن آن چاره‌ای شود به طور یقین زمینه‌ساز ایجاد اشتغال وافزایش درآمد برای تولیدکنندگان است.
مازندران علاوه بر داشتن مواهب خدادادی از شرایط مناسب آب و هوایی برخوردار است که همین امر سبب شده در برخی از مناطق گونه‌های گیاهان دارویی به صورت خودرو رشد کنند و در برخی از عرصه‌هایی که قابلیت کشت وجود دارد ،بهره‌برداران علاقه‌مند به تولید و پرورش گیاهان دارویی اقدام کنند.
از آنجایی که در یک دهه اخیر مردم علاقه بیشتری به مصرف داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی نشان دادند ،سبب شد تا تولید گیاهان دارویی در استان مازندران گسترش بیابد.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلاور حیدر پور در این خصوص افزود:امسال سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر حمایت از صنایع تبدیلی به صورت عام و گیاهان دارویی به صورت خاص است که اگر متقاضی باشد کمک خواهد شد.
وی گفت: مازندران استعداد خوبی در کشت و تولید گل گاوزبان، خارمریم، گل محمدی، به لیمو و انواع گونه‌های دارویی و معطر دارد.
به گفته حیدر پور گل گاوزبان و گل محمدی بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی را در استان مازندران به خود اختصاص دادند.
وی با با بیان اینکه چهار واحد صنعتی تهیه و تولید عرقیات و عصاره و ماده اولیه داروهای گیاهی و 10 واحد سنتی گلاب‌گیری در مازندران وجود دارد، گفت: به لیمو، خالواش، بادرنجبویه، گل همیشه بهار، نعنا فلفلی، موسیر، مارچوبه، رازیانه، شیرین بیان و کاسنی از جمله گیاهان دارویی هستند که در مناطق مختلف استان قابلیت کشت دارد.
وی توضیح داد: با توجه به ظرفیت‌ و عرصه‌های مناسبی که برای کشت گیاهان دارویی وجود دارد ، کشاورزان می توانند از فرصت حمایت ویژه دولت بهره مند شوند.
حیدرپور ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ مجلس ،یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال به روستاها با اولویت مناطق محروم اختصاص یافت و این امر فرصت خوبی است تا زمینه را برای توسعه کشت گیاهان دارویی در روستاها فراهم سازیم و برای احیاء این ظرفیت استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تقاضا برای گیاهان دارویی رو به افزایش است و برای احیاء آن با توجه به ضرورت و نگاه درآمدزایی که وجود دارد می‌تواند به عنوان فعالیت مکمل و مستقل به حساب آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: باید شرایط برای افرادی که علاقمند به تولید گیاهان دارویی هستند فراهم شود و زنجیره را برای کشت و تولید فراهم کنیم.
حیدرپور با بیان اینکه برای استقرار تولید باید زمینه‌سازی کنیم تا با هزینه کمتر ایجاد اشتغال شود، خاطرنشان کرد: توانمندی در اراضی میان‌بند و بالادست برای کشت گیاهان دارویی وجود دارد و باعث می‌شود محصول تولیدی از کیفیت بهتری برخوردار شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام بهره‌برداری در استان خرده مالکی است ،تولید اینگونه محصولات، مناسب این اراضی است.
براساس پیش بینی بانک جهانی ارزش صادرات گیاهان دارویی در جهان تا سال 2050 از 150 میلیارد دلار کنونی به 5 هزار میلیارد دلار خواهد رسید و این ارقام نشان می دهد توجه به این بخش اشتغال زا و ارزآور است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.