به گزارش خبرنگار ایرنا، شماری از ساکنان روستاهای اطراف شهرک صنعتی درازکلا از توابع بخش بابلکنار شهرستان بابل امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواهان توجه ویژه مسئولان نسبت به رفع معضل زیست محیطی و مشکلات آلودگی در این منطقه شدند.
محمد طاهری یکی از اهالی روستای 'چهره 'بابلکنار به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه چندین سال است که آلودگی برخی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی درازکلا خسارت های سنگین مالی وجانی برما وارد کرده است.
وی افزود: شدت آلودگی فاضلاب این شهرک صنعتی بسیار زیاد است و آب رودخانه ای که به زمین شالیزاری وارد می شد آلوده و به ناچار زمین زراعی خود را به باغ مرکبات تبدیل کردم.
وی اظهارداشت: بوی تعفن این فاضلاب ها به گونه ای آزاردهنده است که عرصه را برما تنگ کرده و شدت گرمای هوا برتعفن و آلودگی این فاضلاب ها افزوده است.
دانش یزدانی یکی دیگر از اهالی روستای 'هلی خال 'بابلکنار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه آلودگی فاضلاب این شهرک برسفره های اب زیر زمینی نفوذ کرده و آب شرب مان را آلوده و بسیاری از اهالی روستاهای همجوار به واسطه آب های آلوده دچار بیماری و سرطان معده شدند.
وی افزود: مردم بابلکنار که با یک مشکل جدی بنام دپو زباله در منطقه 'انجلیسی' روبرو بودند امروز فاضلاب شهرک صنعتی مشکل مضاعف دیگری برای اهالی زحمت کش این بخش ایجاد کرده است.
بخش بابلکنار دارای حدود 36 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد بیش از سه هزار نفر از اهالی روستاهای منطقه درگیر مشکلات فاضلاب شهرک صنعتی درازکلا می باشند.
شهرک صنعتی درازکلا واقع در بخش بابلکنار در 25 کیلومتری جنوب شهرستان بابل واقع است و 47 واحد تولیدی در این شهرک مستقر است و گفته می شود پنج واحد تولیدی در این شهرک زباله های آلوده تولید می کنند.
سید علی اصغر نورانی مدیر شهرک های صنعتی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون تصفیه خانه شهرک صنعتی بابلکنار با ظرفیت 100 مترمکعب در 24 ساعت مشغول تصفیه فاضلاب است ولی این میزان پاسخگوی حجم فاضلاب های موجود نمی باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا تا یک ماه دیگر پیمانکار طرح توسعه تصفیه خانه بابلکنار مشخص می شود و عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.
وی اظهارداشت: طرح توسعه تصفیه خانه بابلکنار با اعتبار بیش از 40 میلیارد ریال اجرا می شود که با بهره برداری از این طرح مشکل فاضلاب شهرک صنعتی رفع می شود.
وی افزود: از حدود 40 واحد تولیدی شهرک های صنعتی درازکلا پنج واحد فاضلاب زیادی تولید می کنند که بیشترین آن کارخانه کاغذ سازی، گلچین خزر و گل سپند و رنگ سازی می باشد.
وی اظهارداشت: به واحدهای تولیدی که دارای پیش تصفیه نمی باشند هشدارهای لازم داده شده تا در کوتاه ترین مدت کارخانه خود را به پیش تصفیه مجهز کنند تا از شدت آلودگی ها کاسته شود.
رئیس اداره محیط زیست بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آلودگی های موجود سه منشاء دارد که یک شهرک صنعتی بابلکنار، شیرابه های منطقه انجلیسی و فاضلاب های خانگی اهالی روستاهای این منطقه است که زمینه آلودگی رودخانه چهره - درکا را فراهم کرده است.
نعمت الله قنبری افزود: متاسفانه آلودگی این رودخانه نه تنها محیط زیست را تهدید می کند بلکه برای اهالی آن منطقه خطرناک می باشد.
وی اظهارداشت: آنچیزی که مد نظر می باشد حل اصولی این معضل زیست محیطی است که باید ظرفیت تصفیه خانه بابلکنار افزایش یابد تا بتواند این شیرابه ها را تصفیه کند.
وی ادامه داد: افزایش کارایی و طرح توسعه تصفیه خانه بابلکنار باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.
قنبری اظهارداشت: شاید در کوتاه مدت برای حل این مشکل تصمیماتی همانند لوله کشی و غیر آن اتخاذ شود اما رفع این مشکل اساسی نیست و آلودگی در جایش باقیست.
محمد تقی عباسپور فرماندار بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای حل فوری مشکل آلودگی فاضلاب های شهرک صنعتی بابلکنار هفته گذشته بدلیل اعتراض جمعی از اهالی منطقه جلسه اضطراری در محل فرمانداری بابل تشکیل شده بود.
وی افزود: خوشبختانه شرکت شهرک صنعتی مازندران برای احداث تصفیه خانه مجهز در شهرک صنعتی بابلکنار 40 میلیارد ریال اختصاص داده و هم اکنون در حال انتخاب پیمانکار برای این طرح مهم است.
وی اظهارداشت: این طرح در مرحله مناقصه قرار دارد و حدود 20 ماه تا اتمام این طرح زمان می برد.
وی با اشاره به اینکه یک تیم کارشناسی به محل شهرک صنعتی اعزام شد و میزان آلودگی فاضلاب ها را بررسی کرده گفت: از سویی دیگر مقرر شده تمامی واحدهای تولیدی که در کارخانه خود پیش تصفیه ندارند بلافاصله واحد تولیدی خود را تجهیز کنند و از طرفی دیگر لایروبی رودخانه ها به زودی آغاز شود و بخاطر اینکه از شدت بوی تعفن کاسته شود، آب به این رودخانه ها تزریق شود.
فرماندار بابل گفت: تنها پنج واحد تولیدی در شهرک صنعتی بابلکنار فاضلاب های آلوده تولید می کنند و واحدهای دیگر مشکلی ندارند.
شهرستان 530 هزار نفری بابل در بخش مرکزی مازندران دارای سه شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی با 250 واحد فعال است .
خبرنگار: فریبرز سیفی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7343/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.