رضا فلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تا قبل از برجام و تحریم ها از 3 هزار و 200 دارو درفهرست وزارت بهداشت 12 و نیم درصد این داروها در کشور و مازندران وجود نداشت و یا با کمبود آنها مواجه بودیم .
وی ادامه داد : غالب مشکل کمبود و نبود دارویی مربوط به بیماران خاص و صعب العلاج بود که آنان و یا خانواده های آنان را برای تهیه این داروها به سمت بازارهای سیاه و قاچاق کشانده بود .
وی ادامه داد : امروز و پس از برجام با برقراری ارتباط میان کشورمان با دیگر کشورها کمبودها و نبودهای دارویی رفع شده است و الان شرایط مطلوب و خوب تامین دارو در مازندران وجود دارد .
فلاحی ادامه داد : اکنون از فهرست دارویی وزارت بهداشت تنها 15 قلم دارو در مازندران با کمبود و نبود مواجه هستیم .
تعداد بیماران خاص مازندران سه هزار و 982 نفر است که شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و پیوند کلیه و ام اس است.
مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران هزینه تامین داروی بیماران خاص استان را یکصد میلیارد ریال اعلام کرد .
وی همچنین از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان گامی موثر و مهم وزارت بهداشت در دولت یازدهم ذکر کرد و افزود : با تامین تجهیزات مصرفی بیماران در بیمارستان ها دغدغه ها در این خصوص رفع شده است .
به گفته فلاحی تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت 70 درصد بیماران نسخه به دست برای خرید لوازم مصرفی که غالبا نیز گرانقیمت بودند به بیرون از بیمارستان ها مراجعه می کردند .
به گفته مدیر دارو مازندران با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های درمانی بیماران در بیمارستان کاسته شده که به طور مثال به هزینه عمل جراحی قلب برای استندگذاری قلب ( گذاشتن فنر در رگ های قلب ) اشاره کرد و افزود : پیشتر بیمار با خرید استند (فنر) هزینه بیش از 150 میلیون ریالی را برای این عمل جراحی می بایست پرداخت می کرد .
فلاحی گفت : امروز و با اجرای طرح تحول سلامت و تامین تجهیزات این نوع عمل های جراحی در بیمارستان های علوم پزشکی مازندران این هزینه به 3 میلیون و 500 هزار ریال کاهش یافته است .
طرح تحول نظام سلامت 15 اردیبهشت ماه سال 93 آغاز شد و این برنامه در هشت محور در دست اجراست.
در مازندران سه میلیون و 280 هزار جمعیت از خدمات این طرح برخوردار شدند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.