سید وجیه الله موسوی روز پنجشنبه در آئین جشن انفال که به مناسبت تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی منابع ملی شهرستان کلاردشت برگزار شد ‌، گفت :‌ چنین اقدامی گامی همسو برای اجرای صحیح قانون جامع حد نگار در این مناطق انجام گرفته است.
این قانون مصوبه اردیبهشت ماه سال 93 مجلس شورای اسلامی در حقیقت فهرستی از اطلاعات جامع و کامل قطعات اراضی ملی است که براساس آن مشخصات زمین مانند اندازه ، کاربری ، مشخصات رقومی ، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می شود.
حد نگاری و یا عملیات کاداستر، مجموعه فعالیت هایی شامل تهیه نقشه با استفاده از تصاویر زمینی ، دریایی ، هوایی ،‌ ماهواره ای است و با تبدیل رقمی تصاویردریافتی ، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش تکمیل می شود و درپی آن تصاویر زمینی ضمن تطبیق نقشه با وضعیت واقعی موجود املاک تمامی اطلاعات ثبتی ، حقوقی ، توصیفی و کنترل نقشه های نهایی و به روز رسانی می شود.
وی افزود :‌ این نقشه رقومی برگرفته از نقشه های ثبتی سنواتی و تفکیک انفال در محدوده اسناد اراضی ملی تهیه شده است .
مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران - نوشهر ، تشخیص آسان منابع ملی از مستثنیات مردم برای دستگاه های مسئول بویژه منابع طبیعی و آبخیزداری و دستگاه قضایی را از مزیت های اجرای قانون جامع حد نگار در این مناطق برشمرد.
موسوی افزود :‌ در پی اصلاح هندسی نقشه های ثبتی سنواتی و تفکیک انفال در محدوده اراضی ملی کلاردشت و بخشی از حوزه چالوس به گستره حدود 62 هزار و 500 هکتار به صدور سند کاداستر 37 هزار هکتار اراضی ملی در این منطقه شد.
وی با بیان آنکه در اجرای مقررات وتعیین تکلیف اراضی ملی کلاردشت جزو مناطق بحرانی بود ، ادامه داد :‌ درپی تصویب قانون جامع حد نگار درسال 93 ، کلاردشت نخستین شهرستانی بود که به صورت الگو طرح کاداستر در آن اجرا شد.
به گفته او ‌، در حال حاضر جز یک پلاک برای تمامی عرصه های منابع ملی شهرستان کلاردشت سند به نام مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ثبت شده است.
وی ، عدم اجرای مقررات منطبق با محدوده پلاک های ثبتی ، تهیه نقشه های نواری ، صدور اسناد تجمیعی از سوی ادارات ثبت اسناد و املاک را از عمده ترین مشکلات و موانع تعیین تکلیف اراضی ملی شهرستان کلاردشت ذکر کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت :‌‌ نقشه کاداستر به گستره حدود 11 کیلومتر از محدوده ساحلی غرب مازندران تهیه و آماده ارائه به ادارات ثبت اسناد و املاک این مناطق است.
موسوی افزود :‌ محدوده ساحلی غرب مازندران حدود 142 کیلومتر است که در سال های گذشته برای تمامی این محدوده نقشه اراضی تهیه شده بود.
وی اظهارامیدواری کرد که در 2 سال آینده برای محدوده ساحلی غرب مازندران نقشه کاداستر تهیه شود .
دراین آئین مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران به صورت نمادین سند 37 هزار هکتار از اراضی منابع ملی کلاردشت را به مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران تحویل داد.
حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعت 662،033 هکتار معادل 9/27 درصد از مساحت استان مازندران را در بر دارد و در دامنهٔ شمالی البرز مرکزی و در غرب استان قراردارد.
خبرنگار : ‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 / 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.