رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:مازندران از نظر رشد جمعیت جوان نسبت به استان های دیگر عقب مانده است.

به گزار خبرنگار ایلنا از ساری،قاسم جان بابایی در همایش روز جهانی جمعیت که در سالن همایش هلال احمر برگزار شد اظهار داشت:استان مازندران با وجود بیشترین مراکز دانشگاهی در کشور و آمار بالای جوانان تحصیلکرده، رشد جمعیت زیادی ندارد که این نشان می‌دهد که آموزش سطح تحصیلات تأثیر زیادی بر زاد و ولد نداشته است.

وی افزود: با توجه به مشاهدات افراد تحصیلکرده دیر اقدام به ازدواج و بچه دار شدن می‌کنند که همین امر بر روی رشد جمعیت تأثیر گذاشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به افزایش امید به زندگی و طول عمر در زنان به ۸۵ سال و مردان  ۷۵ سال، گفت:  افزایش امید به زندگی یکی از دستاوردهای نظام است ولی اگر بخواهد قالب جمعیت بالای ۶ سال باشد از جمعیت فعال جامعه کاسته خواهد شد.

وی، با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت استان مازندران ایرادی است که باید به لحاظ اجتماعی آن را بررسی کرد، ادامه داد: وقتی میانگین در آمد و وضعیت اقتصادی مردم استان نسبت به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بهتر است و از رفاه بالاتری برخوردارند چرا باید به لحاظ رشد جمعیت جوان عقب تر باشیم.

جان بابایی،  بر لزوم آسیب شناسی در این بخش به لحاظ مسائل اجتماعی تاکید کرد و افزود: مقالات پژوهشی که توسط متخصصان و قشر تحصیلکرده استان تهیه شده آمار بالایی در کشور دارد اما این پژوهش‌ها نتوانست در رفع معضل کاهش فرزندآوری در بین زوجین استان تاثیرگذار باشد زیرا مهم‌ترین عیب این مقالات این است که معضلات اجتماعی دست مایه تحقیقات نبوده است.

وی افزود: اگر پژوهش‌ها و مقالات مبتنی بر معضلات جامعه باشد برای تصمیم گیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی تصمیم گیران اثرگذار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، با یادآوری اینکه مسائل دیگری غیر از مسائل بهداشت و درمان بر موضوع افزایش فرزندآوری اثرگذار است، ادامه داد: ما مکلف هستیم با تمام امکانات سهم خود را برای رفع مشکلات و آسیب‌های جامعه ادا کنیم ضمن اینکه ذکر مشکلات جامعه باید همراه با راهکاری برای رفع آن باشد.

جان بابایی با بیان اینکه امروز جوانان تحصیلکرده جامعه می‌توانند فرزندانی باهوش تربیت کنند و به جامعه تحویل دهند، گفت: اگر تمایل اندک زوجین به فرزند آوری یکی از مشکلات جامعه است که حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به صورت مدون این موضوع را در متن جامعه پیگیری کرده و برای رفع آن برنامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.