خسرو سیاسر نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ارزش اقتصادی این میزان برگ سبز چای ، 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که به چایکاران پرداخت شد.
وی یادآور شد : قیمت برگ سبز چای خریداری شده درجه یک 2 هزار و 600 تومان و درجه دو یک هزار و 460 تومان می باشد.
سیاسر نژاد اظهار داشت : در سال گذشته 3 هزار و 800 تن برگ سبز چای تضمینی از چایکاران منطقه به ارزش 7 میلیارد تومان خریداری شد که نسبت به سال 94 که 2 هزار و 400 تن بود ، 55 درصد افزایش نشان می دهد.
وی سیاست دولت را احیای دوباره باغ ها و کارخانه های چای در کشور دانست و خاطر نشان کرد : با حمایت های دولت تدبیر و امید، در سال گذشته کارخانه چای روستای شعیب کلایه این شهرستان با پنج میلیارد ریال تسهیلات پس از 14 سال بار دیگر بازگشایی و فعالیت خود را مجددا آغاز کرد.
وی با بیان اینکه با راه اندازی مجدد این کارخانه زمینه اشتغال برای 40 کارگر در این روستا فراهم شد ، تصریح کرد : چای تولید داخل به دلیل استفاده نکردن از سموم، کودهای شیمیایی و اسانس، کاملاً ارگانیک است و می توانیم آن را با قیمت های بالا به کشور های دیگر صادر کنیم و ارز آوری خوبی برای کشور در این زمینه داشته باشیم.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود که امسال، برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است. پایان مهرماه با برداشت مرحله چهارم ، فصل برداشت چای نیز پایان می یابد.
میزان نیاز سالانه کشور به چای خشک، حدود یکصد هزار تن است که سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد که از این میزان ، 19 هزار و 600 تن چای خشک استحصال شد.
کشور ایران با جمعیتی حدود یک درصد از جمعیت کل جهان ، حدود 4 تا 5.4 درصد از مصرف کل چای را به خود اختصاص داده است و در گروه مصرف کنندگان عمده چای در جهان قرار دارد.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1602/7513/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.