به گزارش خبرنگار ایرنا ، یوش در پنج کیلومتری بخش بلده شهرستان نور واقع است و گردشگران از 2 مسیر جاده هراز و کندوان به آن دسترسی دارند.
یوش علاوه بر زادگاه نیما ، روستایی مولد در تولیدات محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی است .
خانه نیما یوشیج ، برج کیا داوود، ، رودخانه یوش ، کوچه باغ های بکر ، ارتفاعات زیبا ، باغ های میوه ، چشمه های بالامحله ، پائین محله و چشمه سر ، خانه های تاریخی میرزا مهدی خان و باغ شاه از جاذبه های گردشگری یوش است.
مهدی ایزدی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت :‌ این اقدام در پی ثبت چهار ساله پیش زادگاه نیما یوشیج به عنوان بافت با ارزش تاریخی با هدف مقصد گردشگری صورت می گیرد.
وی میزان اعتبار پیش بینی شده امسال برای اجرای این طرح را حدود چهارمیلیارد ریال اعلام و تاکید کرد با حفظ بافت و معماری روستایی ، طرح های زیر بنایی ، احیا و باز سازی نیز دراین روستای مورد هدف گردشگری اجرا می شود.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :‌ این طرح طبق برنامه ریزی های انجام گرفته باید به مدت شش سال به طور کامل اجرایی شود.
ایزدی افزود :‌ نکته دیگر آنکه به تازگی نیز پایگاهی با نام ساماندهی محوریت تاریخی و فرهنگی در این روستا شکل گرفته که براساس آن اهمیت اقداماتی که باید دراین روستا انجام گیرد ، بیشتر کرده است.
وی در ادامه از برنامه ثبت بافت با ارزش روستای یوش در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی جهانی خبر داد و گفت :‌ اگر نسبت به تخریب بناهای مسکونی ساخته شده پیرامون خانه و موزه نیما یوشیج اقدام شود ، این اتفاق رخ می دهد.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :‌ متاسفانه بناهایی با استفاده از مصالح صنعتی در پیرامون موزه نیما یوشیچ از سال های گذشته ساخته شده که هیچ سنخیتی با معماری بومی این روستای ارزشمند تاریخی ندارد و در تلاش هستیم با تخریب این بناها ، روستای یوش را در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی جهانی به ثبت برسانیم .
ایزدی افزود :‌ همزمان با اجرای این طرح ضمن معرفی جاذبه های گردشگری این روستا به گردشگران و مسافران همچنین دولت حمایت های خوبی مانند ارائه تسهیلات با میزان حدود یک میلیارد ریال به آن دسته از متقاضیانی که دارای واحدهای مسکونی با بافت قدیمی باشند ، برای ایجاد مراکز اقامتی و رفاهی گردشگران ، پرداخت خواهد کرد.
طبق آمار منابع رسمی ، تاکنون شش روستای مازندران به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب و طرح های مختلف زیربنایی عمرانی و باز سازی در آنها صورت گرفته است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.