جواد جمالی ، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اقدامات افراطیون در روز قدس که علیه دولت ، شخص رئیس جمهور ، معاون اول و نائب رئیس مجلس شعار داده اند ، بی شک بی سابقه نبوده است و ما بارها شاهد تحرکات این چنینی علیه مسئولان بوده ایم.
وی افزود : با این حال این پایان کار نیست و دولت باید خود را برای اقدامات و تحرکات این چنینی در قالب ها و اشکال و زمان های حساس دیگر هم آماده نماید.
این جامعه شناس سیاسی اظهار داشت : جریانی که در روز قدس زمینه ساز چنین حواشی شده است ، به این نتیجه رسید که مجلس دهم همراهی بیشتری را با اهداف و برنامه های رئیس جمهور در دور دوم خواهد داشت .
جمالی گفت : این همراهی در گام نخست در قالب تشکیل کابینه ی جدید و انتخاب وزرایی که روحانی در دور نخست و در مجلس قبلی نتوانسته بود ، بیشتر خواهد بود و فکر می کنم در شرایط فعلی ، بخشی از این التهاب آفرینی های جریان مذکور ، به تشکیل کابینه بر می گردد.
وی همچنین تاکید کرد : این جریان با علم به عدم همراهی مجلس در تحقق اهداف آنان ، تلاش دارد بیرون از لابی ها و راهروهای مجلس ، دولت را تحت فشار قرار دهد تا روحانی در انتخاب وزراء برای دولت جدید ، به سمت نیروهایی کارآمدتر ، اصلاح طلب تر و در تحلیل نهایی به سمت نیروهایی نرود که زاویه ی اساسی با آنان دارد.
**دولت باید ارتباط خود با مجلس و نمایندگان ملت را محکم تر سازد
پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه گفت : دولت باید همچنان ارتباط خود را با محافظه کاران میانه رو حفظ نماید و بیش از همه به جریان محافظه کار و میانه روئی که در مجلس وجود دارد و از سوی رئیس مجلس رهبری می شود ، نزدیک شود.
جمالی از دست دادن محافظه کاران میانه رو و تلاش برای انشقاق بین دولت و جریان محافظه کار را هدف اصلی افراطیون و جریان مخالف دولت دانست .
وی تاکید کرد : دولت نباید در زمین و بازی جریان رادیکال گرفتار آید و به جای کشاندن مباحث به حوزه ی عمومی ، به راهروها و لابی های سیاسی به منظور بیش بردن اهداف و برنامه های خود فکر کند.
این جامعه شناس سیاسی همچنین افزود : دولت باید با زبان کارشناسی اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی با نخبگان و مراکز تصمیم گیری گفت و گو نماید و نشان دهد مسیری که جریان مخالف و همیشه منتقد دولت در مسیر سیاست خارجی و داخلی در بیش روی می گذارد ، پرهزینه ، چالش زا و تا حد زیادی امکان تحقق ندارد.
جمالی گفت : دولت باید از حق مخالفین برای انتقاد دفاع نماید و با این حال از ادبیات آغشته به توهین و تهمت معترضان انتقاد نماید و در چنین فضائی باید رهبری نقد منصفانه و محترمانه قوه ی مجریه را در بیش بگیرد تا امکان نقد قوای دیگر فراهم آید.
وی در پایان افزود : دولت نباید تلاش خود را صرف دستگیری و یا محاکمه ی حمله کنندگان به ریاست جمهوری قرار دهد، به تعببیری دولت نباید در موضوعی خود را سبک نماید که تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.
**هشدار رهبری از دو قطبی شدن جامعه
جمالی گفت : رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان عالی رتبه ی نظام ، از دوقطبی سازی و سرنوشت بنی صدر به عنوان یک تجربه ی تاریخی اشاره نمودند .
وی با بین اینکه رهبری همواره حامی تمامی دولت ها در دوران زعامت خود بوده اند ، افزود : ایشان با اشراف بر مسائل و موضوعات سیاسی کشور زودتر از همه از تلاش عده ای برای زمین گیر کردن دولت روحانی پرده برداشت .
این پژوهشگر مسائل سیاسی اظهار داشت : این هشدار ایشان هشدار به موقعی بود که دولت به دامی که عده ای پهن نموده اند ، گرفتار نشود .
وی گفت : مقابله به مثل دولت علیه اقدامات رادیکال و افراطی می تواند ، آرزوی جریانی باشد که تلاش دارند دولت را حداقل ناکارآمد و حداکثر ساقط نمایند .
جمالی ، صبوری ، حفظ آرامش و بیگیری کارشناسانه ی معضلات اقتصادی و سیاسی در چارچوب منافع ملی و از طریق رایزنی و لابی گری با نخبگان اجرائی را راه حلی مناسب برای مقابله رفتار افراطیون دانست .
**افراطیون دست به بدبین سازی جریان های سیاسی زدند
این جامعه شناس سیاسی اظهار داشت : جریان رادیکالی که در قالب اصولگرائی فعالیت می کند و صدایش امروزه بیش از اصولگرایان دیگر به گوش می رسد ، تلاش دارد کلیت این جریان را نسبت به اعتدالیون بدبین نماید و یا بالعکس اعتدالیون را نسبت به اصولگرایان بدبین نماید.
وی افزود : بخش زیادی از گرفتاری های جریان اصولگرا که امروزه بدان مبتلا هستند ناشی از تحرکات همین اقلیت پرسروصدائی است که امروزه به نحوی تلاش دارد ، سکان اصولگرایی را در اختیار گیرد.
جمالی گفت : جریانی که بارها صدای بسیاری از عقلای جریان اصولگرا را هم در آورده است و در بسیاری از مواقع موفق شد با پوشش دفاع از ارزش ها ، انقلابیون شناسنامه دار را به حاشیه راند و یا به اصطلاح از قطار انقلاب بیاده نماید .
وی گفت : جریان اصولگرایی باید از اقدامات رادیکال عده ای از فرصت طلبان که در قالب شعارهای رادیکال ، خود را برتر از اصولگرایان اصیل می دانند ، برائت جوید.
وی ادامه داد : شهید مطهری در جزوه ای که به نام نهضت های اسلامی در یکصد سال اخیر منتشر شده است ، بحثی تحت عنوان آفات یک نهضت دارد .
جمالی گفت : ایشان در آنجا به این موضوع اشاره دارند که یک نهضت زمانی که پیروز شد ، افراد فرصت طلب از هر فرصتی استفاده می کنند و خود را داخل نهضت قرار می دهند و بعد همچنان تندتر از دیگران شعار می دهند و داد و فریاد می زنند که صدای انقلابیون اولیه را تقریبا تحت شعاع قرار می دهد.
این پژوهشگر مسائل سیاسی افزود : به نظر شهید مطهری اگر جلوی این فرصت طلبی ها گرفته نشود ، حیات و یا هدف نهضت به خطر می افتد و از مسیر خود منحرف می شود.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/7335
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.