حجت اسلام محمد علی تقوی فرد روز یکشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه به همراه معاون قضایی ،فرهنگی و پیشگیری از جرم دادگستری مازندران و دادستان مرکز استان با خبرنگاران سخن می گفت ،افزود:مدیران و متولیان دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان نسبت به بالا بردن فرهنگ مردم کم کاری می کنند.
وی با بیان اینکه درحالی نرخ جرائم اجتماعی و فرهنگی در مازندران بالا است که فرهنگ دینی مردم این خطه شمال به عنوان دیار علوی تبار زبانزد است، ادامه داد: توهین، جرم نخست تشکیل پرونده در دادگستری های مازندران است.
رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه در سال 95 بیش از 27هزار پرونده تحت عنوان اتهام توهین به اشخاص در استان تشکیل شده است، اظهار داشت: این جرم نخست استان نسبت به سال 94 ، 10 درصد افزایش یافته است.
وی با توضیح اینکه توهین و اهانت جرایم لفظی است و ریشه در خشونت دارد، افزود: بیشترین جرم توهین، بین مردم در بازار، محلات و حتی در مدارس رخ می دهد.
تقوی فرد گفت:به رغم اینکه معاونت پیشگیری عوامل و مشکلات افزایش جرم توهین را مورد بررسی قرار داده و برنامه های پیشگیری را نیز تهیه و اجرا کرده است، اما به نظر می رسد، اثر گذار نبوده است.
وی با تاکید بر این نکته که تمام دستگاه های اجرایی باید نسبت به فرهنگ سازی احترام به حقوق یکدیگر و رعایت رفتار و الفاظ در گفت و گوها و داد ستدها بیشتر توجه کنند، گفت: اینکه آموزش ، خلاء قانونی و یا آگاهی نداشتن از قانون عامل بروز این جرائم است، تصور غلطی است.
وی ضرب و جرح با 26هزار پرونده با 28درصد بیشتر از سال قبل ، سرقت، تهدید و تصادف را به ترتیب پس از اهانت پنج جرم نخست استان مازندران عنوان کرد .
وی نگهداری مواد مخدر با 8هزار پرونده، خیانت در امانت و مزاحمت ملکی را از دیگر جرائم در استان مازندران عنوان کرد.
رئیس کل دادگستری مازندران به تشکیل بیش از 10 هزار پرونده طلاق در 2 سال 94 و 95 در استان اشاره کرد و گفت: بیشتر این پرونده ها طلاق های توافقی است و زنان بیشتر درخواست طلاق دارند.
وی به وجود هفت هزارو 454زندانی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار و بررسی های صورت گرفته در سال های اوایل انقلاب درصد بیسوادی زندانیان 60درصد بوده است ولی پس از 39سال از انقلاب اسلامی ،درصد بیسوادی بین زندانیان تغییر چندانی نکرده است.
وی با بیان اینکه مجموعه معدل فعالیت های فرهنگی ، آموزشی و تربیتی استان مازندران ضعیف است ، گفت: این درحالی است که این همه فضای آموزشی ایجاد شده است.
وی بیسوادی را یکی از عوامل جرائم و اختلافات در استان مازندران دانست و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته ضریب بازگشت زندانیان بدون داشتن شغل و درآمد 15درصد است.
وی ادامه داد: زندانیانی که دارای شغل و درآمد هستند و دوباره با ارتکاب جرم به زندان برگشت می کنند، کمتر از نیم درصد هستند.
** کاهش محسوس تشکیل پرونده های تعرض به منابع طبییعی ،حریم دریا ،رودخانه ها و تغییر کاربری غیر مجاز در مازندران
رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه در سه سال اخیرتشکیل پرونده های تعرض به منابع طبییعی ،حریم دریا ،رودخانه ها و تغییر کاربری غیر مجاز در استان حدود به صفر رسیده است ، گفت: بهترین عملکرد دولت در مازندران زمینه حفظ بیت المال بوده است.
تقوی فرد با بیان این آمار که در یک دهه گذشته هفت هزار و 500پرونده تعرض و تجاوز به انفال در استان مازندران تشکیل و توسط شورای حفظ حقوق بیت المال استان مورد پیگیری جدی قرار گرفته است، گفت: در این مدت 2هزار و 400هکتار زمین ملی استان به ارزش یکهزارو 823میلیارد تومان به بیت المال برگردانده شده است.
وی به اهمیت حفظ جنگل و مراتع استان مازندران اشاره کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی استان برای حفاظت از جنگل های مازندران با کمبود نیروی انسانی و اعتبار مواجه است و بی توجهی به این الزامات مهم خسارت جدی به انفال استان می زند.
وی به نقش دستگاه قضایی در تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی در مازندران اشاره کرد و گفت: پارسال 120 واحد تولیدی فعال که در آستانه تعطیلی قطعی داشته و بانک ها در حال اعمال جانشینی و مزایده بودند ، درکمیته حمایت از سرمایه گذاران واقعی وارد عمل شده و مانع تعطیلی کارخانه ها شده است.
** تخلفات جزیی در انتخابات مازندران در اصل صحت انتخابات خللی وارد نکرده است
حجت الاسلام اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران با بیان اینکه مردم استان خلق حماسه حداکثری را در دوازدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری و پنجمین دوره انتخابت شورای اسلامی شهر وروستا را رقم زدنند ، گفت: تخلفات جزئی مربوط به مراحل مختلف انتخابات از جمله در زمان تبلیغات ،حین برگزاری و در بیرون از محل اخذ رای گیری بوده است.
وی با بیان اینکه در مجموعه تخلفات انتخابات در مازندران پنج پرونده برای مدیران اجرایی ، 2پرونده برای روسای ستادها و 51پرونده برای هواداران شکل گرفته است، گفت: فقط برای 12پرونده با ارائه مدر ک اسناد کیفر خواست خورده است که در دادگاه به صورت عادلانه رسیدگی می شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.