بناهای قدیمی به مثابه گنجینه ای از تاریخ و تمدن مازندران در جای جای این استان نظاره گر گذر زمانه هستند و همراه با سپری کردن دوران ، با دید و بازدید مردم گرد فراموشی هیچگاه جایی بر بدنه این آثار نخواهد داشت .
با عبور از دالان قلعه ها و کاخ های تاریخی و افسانه ای و اتاق های پیچ در پیچ خانه موزه های مازندران ، یک به یک صفحات تاریخ این استان جلوی دیدگان مسافران و گردشگران ورق می خورد و فرهنگ و تمدن این استان است که برای آنان به نمایش گذاشته می شود .
همه ساله در آستانه فرا رسیدن تعطیلات تابستان،مازندران با توجه به برخورداری از موقعیت های ممتازی که از لحاظ گردشگری ، تاریخی و فرهنگی دارد شمار زیادی از مسافران و گردشگران را به خود جذب می کند .
*** طاق طبیعی اسپهبد خورشید پیوند تاریخ و طبیعت مازندران
طاق طبیعی اسپهبد خورشید با دهانه ای به طول 85 متر با بقایای قلعه ای کهن در ارتفاعات خطیرکوه در حاشیه شرقی جاده سوادکوه واقع شده است که در دو سوی دهانه داخلی این اثر طبیعی سازه هایی مطبق از کف تا زیر طاق با کاربری فضاهای مسکونی و تدافعی شامل پلکان ، حوض، انبار و آب انبار، از جنس لاشه سنگ و ملات آهک و گچ بنا شده است.
ورودی این طاق و غار که در سال 1335 توسط عده ای از غارشناسان ایرانی کشف شد با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد ، حکایتگر سابقه ساخت این بنا در دوره ساسانیان است.
به دلیل سوابق تاریخی ،معماری بی نظیر و نقش بی نظیر در رخدادهای تاریخی در سال 1381 به شماره 7839 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .
این اثر تاریخی طبیعی در ورودی استان مازندران مشرف بر جاده سوادکوه به عنوان مکانی برای بازدید مسافران به شمار می رود .
*** موزه مکرمه قنبری ، بانوی نقاش خود آموخته
مکرمه قنبری متولد روستای دریکنده بابل ، هنرمند خود آموخته و نقاش سبک پست مدرنیسم بود که به خاطر نقاشی هایش به شهرت جهانی رسید .
روحیات و شرایط خاص زندگی موجب گرایش وی به هنرنقاشی شد و باعث شد تا به نقش پردازی بر در و دیوار و حتی لوازم خانگی و هر آنچه که در دسترس بود ، می پرداخت .
خانه این هنرمند پس از فوتش در سال 1384 به موزه ای از آثار و نقاشی هایش تبدیل شده است و با وجود اینکه از نظر رده بندی در جایگاه موزه های محلی محسوب می شود ، اما مخاطبان جهانی دارد .
خانه موزه مکرمه قنبری به عنوان یکی از موزه های غیر دولتی مازندران است که با مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور در مرداد 1384 افتتاح شد .
**موزه نیما یوشیج ، همراهی طبیعت با بافت سنتی
خانه نیما یوشیج شاعر بلند آوازه کشور در روستای ' یوش ' از توابع بخش بلده شهرستان نور واقع است .
یوش روستایی است با قدمت نسبتا کهن در اقلیم کوهستانی و ییلاقی که طبیعت بکر و بافت روستایی آن به خوبی حفظ شده است .
وجود خانه پدری نیما در این روستا ، بیش از پیش به ارزش فرهنگی این منطقه افزوده است و زادگاه او که آرامگاه وی نیز شده است از بناهای دوره قاجار است .
خانه نیما یوشیج در سال 1375 از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 1802 در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 1388 به عنوان موزه پدر شعر و ادب نو پارسی بازگشایی شد .
*** شهر قدیمی فرح آباد در ساری قلب مازندران
بقایای شهر قدیمی 'ˈ فرح آباد'ˈ به وسعت 30تا 40هکتار، در فاصله تقریبی 28کیلومتری راه اصلی ساری – فرح آباد و در فاصله دو کیلومتری ساحل دریای مازندران واقع است.
این محل در زمان شاه عباس اول بندری آباد و پر رونق بود تا جایی که لقبˈ 'دارالسرور'ˈ و حتی'ˈ دارالسلطنه'ˈ را به آن اختصاص داده بود.
شاهان صفوی، بویژه شاه عباس، علاقه خاصی به این محل داشت و همه ساله، تابستان، مدتی در این شهر اقامت می کرد.
این شهر در اواخر سلطنت شاه عباس دوم توسط روس ها به آتش کشیده شد و روس ها پس از کشتار همگانی و به آتش کشیدن کاخ جهان نما (قصر معروف شاه عباس بزرگ) از راه دریا گریختند.
بناهای مجموعه فرح آباد شامل کاخ ، پل ، مسجد ، آب انبار ، حمام ، کاروانسرا ، مدرسه ، بازار و خیابان های متعددی بود که در اطراف رود تجن ساخته شده بود.
بقایای این کاخ در قسمت شمالی مجموعه تاریخی فرح آباد و در غرب رودخانه تجن قرار دارد.
با توجه به برج و باروها، ساختمان دو اشکوبه ، زمین بازی چوگان و همچنین با توجه به روایت مورخان و جهانگردان درباره ویژگی های آن می توان گفت که مجموعه فرح آباد یکی از مهم ترین شهرهای آباد زمان صفویه بود.
معاون میراث فرهنگی مازندران بااشاره به وجود 2 هزار و 500 اثر تاریخی و باستانی در این استان گفت : بغیر برخی بناهای تاریخی که احتمال تخریب در آنها می رود مابقی بناها اجازه ورود و بازدید از آنها برای مسافران وجود دارد .
مهدی ایزدی بناهای تاریخی مازندران را از جمله گزینه هایی نام برد که مسافران رای دیدن آنها وقت می گذارند و افزود: مجموعه تاریخی فرح آباد ساری ، عباس آباد بهشهر به عنوان تعدادی از بناهای تاریخی استان که همیشه بازدیدکنندگانی دارد ، است .
وی ادامه داد : بمنظور آماده سازی و میزبانی از مسافران ، پیشتر اقدامات لازم برای آماده کردن اماکن تاریخی استان انجام شد تا محیطی آراسته و پیراسته برای آنان فراهم شود .
معاون گردشگری مازندران اضافه کرد : برای این منظور پاکسازی و نظافت محوطه و فضای بناهای تاریخی انجام شد .
وی همچنین مرمت بناهای تاریخی را به عنوان دیگر اقدام زیر بنایی مناسب سازی فضا برای بازدید مسافران اعلام کرد و گفت: برای این منظور امسال با اختصاص بیش از 53 میلیارد ریال اعتبار پروژه مرمت 32 بنای تاریخی مازندران کلید خورده است تا زمینه حفظ و ماندگاری یادگاری های گذشتگان فراهم شود .
ایزدی خاطرنشان کرد : برخلاف برخی ذهنیت ها که تنها جاذبه های طبیعی مازندران برای مسافران جذاب و دیدنی است اماکن تاریخی این استان نیز برای آنان جذاب و دیدنی است .
وی به آمار بازدید 30 هزار نفری مسافران در ایام تعطیلات نوروز از بناهای تاریخی مازندران اشاره کرد و گفت : همزمان با آغاز سفرهای تابستانی در ورودی شهرها با استقرار پایگاهها ، بروشورهای معرفی اماکن تاریخی استان توزیع می شود تا مسافران نسبت به داشته های تاریخی مازندران آگاهی داشته باشند .
***فعالیت 13 موزه و سایت موزه در مازندران
معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین از وجود 11 موزه و 2 سایت موزه به عنوان بخش دیگری از داشته های تاریخی این استان نام برد و گفت : موزه مردم شناسی آلاشت ، سایت موزه گوهرتپه بهشهر ، خانه موزه مکرمه قنبری ، موزه نیما یوشیج و کاخ موزه رامسر از جمله این موزه ها و سایت موزه های استان هستند .
همچنین در کنار این داشته های تاریخی ، روستاهای مازندران با وجود فضاهایی در قالب اقامتگاههای بوم گردی و مناطق نمونه گردشگری توانسته است نظر مسافران زیادی را به خود جلب بکند به طوریکه براساس آمار ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی این استان در نوروز امسال سه و نیم میلیون نفر شب اقامت مسافران در روستاها را داشته است .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : در سالهای اخیر با فراهم شدن بسترها و زیر ساخت های اقامتی در روستاهای استان در قالب اقامتگاه های بوم گردی امکان حضور و اقامت مسافران در این مناطق ایجاد شده است .
مهران حسنی تعداد اقامتگام بوم گردی مازندران را 54 واحد اعلام کرد و افزود : این اقامتگاه ها امکان حدود 2 هزار نفر شب اقامت مسافران را دارد .
وی با تشریح فضا و امکاناتی که در این اقامتگاه ها وجود دارد ، گفت : استفاده از فضای اقامتی به همراه غذاهای سنتی در این اقامتگاه ها در کنار خانواده حس و تجربه خوب یک زندگی دورهمی ایجاد می کند .
حسنی گفت : همچنین وجود 61 منطقه نمونه گردشگری در مازندران به عنوان دیگر ظرفیت این بخش به شمار می رود که آماده میزبانی از مسافران تابستانی است .
مازندران بیش از سه هزار آبادی و روستا دارد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.