بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران به دلیل فناوری با قدمت حدود 70 ساله حدود 650واحد شالیکوبی استان ، همچنان 20 تا 25درصد شالی در این فرایند به ضایعات تبدیل می شود.
به دلیل فرسودگی و غیر استاندارد بودن خط تبدیل شالیکوبی ها ، شلتوک، دچار خسارات و ضایعات بالای کیفی و کمی می شود به صورتی که میزان برنج شکسته از دو برابر استاندارد بالاتر می رود.
علاوه بر آن از اجزاء حاصله از تبدیل شلتوک، از جمله : پوسته ،سبوس برنج ، برنج های خرد و شکسته شده نیز استفاده اقتصادی با ارزش افزوده بعمل نمی آید.
عزیزالله شهیدی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برآوردها نشان می دهد میزان ضایعات در شالیکوبی های سنتی 20 تا 25 درصد است که از ارزش کیفی کمتری برخوردار است ، افزود: تاکنون از 937 واحد شالیکوبی فعال در استان 300واحد نوسازی و به فناوری پیشرفته مجهز شدند.
وی با بیان اینکه ضایعات در شالیکوبی های پیشرفته به زیر پنج درصد کاهش می یابد ، ادامه داد: به دنبال این هستیم تا پنج سال آینده 300 واحد شالیکوبی استان را نوسازی و بهسازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت تبدیل شالیکوبی های سنتی یک تن در ساعت است در حالی که در واحدهای مدرن 3 تن در ساعت انجام می شود ،گفت: از آنجایی که در سه سال گذشته تا کنون 80 درصد برداشت برنج به صورت مکانیزه وبا استفاده از کمباین های سرپا تراش صورت می گیرد، و به دلیل رطوبت بالای شلتوک نیاز به خشک شدن است، توسعه واحدهای خشک کن عمودی یا گردشی در کنار توسعه و باز سازی شالیکو بی ها ضروری است.
وی گفت: بر اساس تصمیم شورای کشاورزی مازندران به هیچ عنوان مجوز ساخت و ایجاد صنایع شالیکوبی جدید را در استان صادر نخواهد شد و حمایت ها فقط برای نوسازی واحد های موجود است.
امسال 213هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفته است که هم اکنون بخش عمده ای از شالی ها درمرحله ظهور خوشه قرار گرفتند.
دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی 75 تا 90 روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.
مازندران با تولید سالانه 950 هزار تن برنج سفید ،44درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.