این غار درفاصله حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر سلمانشهر در روستای دانیال قرار دارد و بنا به گفته برخی از کارشناسان دومین غار رودخانه ای یا آبی پس از غار قلعه پاوه استان کرمانشاه در کشور به شمار می رود.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ این غار در منطقه جنگلی روستای دانیال به گستره حدود 110 هکتار قرار دارد و در ماه جاری سرمایه گذار قصد دارد این فضا را طبق قانون به بوستان جنگلی تبدیل کند.
نادر سحرخیز افزود :‌ روز گذشته نیز نشستی در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان به همین منظور با حضور سرمایه گذار برگزار و تصمیمات خوبی دراین بخش گرفته شد به گونه ای که پس از تبدیل شدن این فضا به پارک زیرساخت های بهداشتی ، ‌اقامتی ، رفاهی ، فرهنگی و ورزشی نیز برای گردشگران و مسافران بازدید کننده از این فضا و غار دانیال فراهم می شود.
** ثبت غار دانیال در فهرست آثار ملی
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد از ثبت شدن این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی در آینده نزدیک خبر داد و گفت :‌ بتازگی با هدف به ثبت رساندن این اثرطبیعی در فهرست آثار ملی ، طرح توجیهی تهیه و کتابچه ای نیز در این زمینه تدوین شده است.
سحرخیز افزود :‌ با پی گیری های به عمل آمده با کارشناسان ذیربط در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بزودی این اثر ثبت و در نامه ای به این نهاد ابلاغ خواهد شد.
وی اظهار داشت :‌ با اینکه این غار در تمامی فصول به ویژه نیمه نخست سال، پذیرای شماری از مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی به ویژه افراد کوهنورد و ورزشکاران است ولی برای اشتیاق بیشتر آنان از این جاذبه باید زیرساخت ها نیز دراین منطقه فراهم شود.
**قدمت غاردانیال و آشنایی با این ظرفیت گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن وعباس آباد گفت :‌ این غار که به نام های کردکوی ، گرده کوه و چاری نیز مشهور است بتازگی سابقه آن کشف و شناسایی شده است.
سحرخیز افزود :‌این غار بعد از غار رودخانه ای قلعه پاوه واقع در استان کرمانشاه ، دومین غار رودخانه ای کشور است که یک دالان اصلی به طول حدود هزار و 500 متر و حدود 1.5 متر نیز عرض دارد.
وی ادامه داد : این غار پرپیچ و خم دارای دالان های تنگ و باریک پراز آب و نیز از حوضچه ها و آبشارهای کوچک برخوردار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های عباس آباد و تنکابن گفت :‌ دمای داخلی این غار درتمامی ماه های سال یکسان است به گونه ای که رودخانه جاری آن از نهرها و چشمه های جوشان سرچشمه می گیرد.
سحرخیز افزود : ‌عمق این رودخانه در قسمت های مختلف غار متغیر است ولی از یک متر تجاوز نمی کند و به گفته کاوشگران و باستان شناسان این غار میلیون ها سال قدمت دارد.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های عباس آباد و تنکابن هم اکنون در شهرستان تازه تاسیس عباس آباد حدود 50 اثر تاریخی از جمله حمام های سنتی این منطقه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان عباس آباد با جمعیتی دست کم 50 هزار نفر با برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی مانند جنگل ، دریا ، رودخانه ها و چشمه های جوشان در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال میزبان میلیون ها مسافر و گردشگراست.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.