دلاور حیدر پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر چه آفت شب پره با گرم شدن هوا فعالیتش را از سر گرفته بود ، اما دشمنان طبیعی این آفت اجازه گسترده تر شدن به آن ندادند.
وی گفت : هنوز برای مقابله با این آفت در کانون های شیوع آن از روش محلول پاشی استفاده نشده است و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر با به کار گیری محققان برجسته ، این آفت را تحت کنترل قرار داده اند.
حیدرپور افزود : امیدواریم برای ایجاد تعادل میان شیوع این آفت و پراکنش دشمنان طبیعی آن نیازی به سم پاشی پیدا نکنیم .
به گزارش ایرنا ، آفت شب پره شمشاد که خاستگاه آن اروپاست و از یک دهه پیش در آنجا شیوع یافته بود ، از خرداد ماه سال پیش
نخست در توده هایی از رویشگاه شمشاد پارک بنفشه منطقه نمک آبرود و پیرامون هتل آزادی خزر چالوس نمایان شد و سپس گسترش یافت .
این آفت که پروانه ای کوچک و شب پرواز است ، در فصل سرد سال با کاهش فعالیت مواجه می شود و در فصل گرم دوباره به فعالیت می رسد .
کارشناسان منابع طبیعی و کشاورزی مازندران از یک ماه پیش با گرم شدن هوا از فعال شدن دوباره این آفت و گسترده تر شدن حوزه فعالیت آن ابراز نگرانی کرده بودند.
طبق آمار منابع رسمی ، از هشت هزار هکتار رویشگاه شمشاد در غرب مازندران تاکنون بیش از یکهزار و 500 هکتار به این آفت آلوده شده است .
شمشاد یکی از گونه های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور است که از ماههای گذشته به علت شیوع آفت شب پره ، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته بود .
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع 20تا 400 متری از سطح دریا قرار دارد ، ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و 200 متری درمناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.
** کنترل تب کریمه کنگو
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت که تب کریمه کنگو در استان هم اکنون تحت کنترل است و هیچ خطری جامعه را تهدید نمی کند.
حیدرپور ، اقدام بموقع دامپزشکی استان در سم پاشی جایگاههای دام و راه اندازی حمام ضد کنه در مناطق مختلف را مهم ترین علت در کنترل این بیماری برشمرد .
وی گفت که از زمان انجام اقدامات پیشگیرانه در دامداری ها ، مورد جدیدی از ابتلا به تب کریمه کنگو گزارش نشده است و رصد و پایش این بیماری از سوی دامپزشکی ، خدمات کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.
حیدرپور با اشاره به تائید ابتلای 2 نفر در استان به این بیماری در هفته های گذشته ، گفت که این دو بیمار در مرحله بهبودی کامل قرار گرفته اند و هیچ خطری از این ناحیه آنان را تهدید نمی کند.
** سلامت گوشت قرمز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هچنین با تاکید بر ادامه نظارت های کنترلی در استان ، اظهار داشت : فرایند حمل و انتقال دام برای کشتار و عرضه گوشت بهداشتی نیز به شدت تحت مراقبت و کنترل است.
وی به شهروندان اطمینان داد که گوشت قرمز عرضه شده در شبکه مجاز اعم از قصابی ها و فروشگاههای دارای تائیدیه از دامپزشکی سالم است و هیچ گونه نگرانی در این باره نداشته باشند.
به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و آن را بیمار می کند.
یکی از راههای انتقال این ویروس به انسان تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلاست و به همین دلیل دامداران و قصابان و تمامی افرادی که با دام و کشتار دام سر و کار دارند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا قرار دارند.
بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال از جمله فروردین تا شهریور ماه شایع می شود.
ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست ، اما در انسان گاهی فرد دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.