به گزارش خبرگزاری حبرانلاین از بابل ، ،دکتر صالحی عمران گفت: تب رماتیسمی حاد که یک عارضه دیررس و غیر چرکی از گلو درد با منشاء عفونت استروپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A می باشد که بیشتر در بچه ها در سن 5-15 سالگی شایع است .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در این بیماری یک تا 5 هفته پس از گلودرد بیمار دچار تب و تورم مفاصل ، علائم التهاب قلبی همچون التهاب دیواره قلب ، طپش قلب ، مایع دور قلب و بثورات جلدی می شوند.
وی ادامه داد: شیوع تب رماتیسمی در هر صد نفر که دچار گلودرد استروپتوکوکی می شوند حدود 3٪ می باشد ولی با درمان زودرس پنی سیلین به 3 در هزار کاهش می یابد .
متخصص قلب و عروق بیمارستان روحانی بابل گفت: بیمارانی که یکبار دچار تب رماتیسمی شده اند در گلودرد مجدد شیوع بیماری بالا می باشد بنابراین باید برای پیشگیری پنی سیلین بصورت ماهانه دریافت نمایند.
وی اضافه کرد: همه علائم تب رماتیسمی حاد ، پس از درمان بهبود کامل می یابند بجزء عوارض قلبی که در دراز مدت ممکن است باعث بیماری های دریچه ای قلب بشود ، بنابراین عوارض دیررس تب رماتیسمی قلب بسیار مهم می باشد و باعث بیماری دریچه های قلبی با منشاء رماتیسمی می شود و بیمار یک یا دو دهه پس از تب رماتیسمی حاد دچار گرفتاری دریچه ای قلب بخصوص تنگی دریچه میترال و یا نارسایی دریچه آئورت می شوند .
دکتر صالحی عمران با اشاره به اینکه پیش گیری در این بیماری با دادن پنی سیلین ماهانه بسیار مهم است ، گفت: شیوع بیماری های دریچه ای قلبی ناشی از تب رماتیسمی قلب ، در گذشته بدلیل شیوع بالای عفونت استروپتوکوکی (گلودرد چرکی) بالا بوده ولی الان با پیشگیری ها و بهبود بهداشت این شیوع خیلی کم شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد : مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی تهران با همکاری دانشگاههای ایران طرحی را برای بررسی ژنتیکی این بیماران و افراد خانواده آنها بطور رایگان راه اندازی کردند که از میان این دانشگاهها ، دانشگاه علوم پزشکی بابل و بیمارستان آیت ا... روحانی بابل ، بعنوان یکی از پایگاهها نمونه گیری خون برای بررسی ژنتیکی این بیماران و خانواده آنها انجام می گیرد.
وی ادامه داد : همه بیمارانی که سابقه تب رماتیسمی قلب داشته و تحت درمان و یا عمل جراحی تعویض دریچه ای قلب قرار گرفته اند خود و اعضای خانواده درجه یک جهت دادن نمونه خون برای بررسی ژنتیکی به بیمارستان روحانی در بخش اکوکاردیوگرافی مراجعه نمایند و در این طرح بزرگ شرکت نمایند .
فلوشیپ فوق تخصصی اکوکاردیوگرافی بیمارستان روحانی اضافه کرد : این بیماران می توانند جهت شرکت در این طرح و دادن نمونه خون و یا کسب هر گونه اطلاعات به بیمارستان آیت ا... روحانی بابل در بخش اکوکاردیوگرافی به خانم مسافرچی و یا خانم زاهدیان بصورت حضوری و یا تماس تلفنی 5- 32238301 مراجعه نمایند و زیر نظر پزشک متخصص قلب و هماهنگ کننده این طرح رایگان در دانشگاه علوم پزشکی بابل شرکت نمایند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 673033
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.