به گزارش ایرنا، هر چند تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای کشت دیگر ،ممنوعیت قانونی ندارد، اما حمایت دولت در دشت ها فقط کشاورزی زراعت به ویژه برنج و دانه های روغنی است.
در یک دهه اخیر توسعه باغ های مرکبات و سیاه ریشه نظیر هلو و شلیل رشد غیر متعارف در دشت های استان مازندران داشته است ،به طوریکه نهالستان های قانونی و غیر قانونی زیادی در حاشیه جاده های اصلی و فرعی شهرستان های استان بوجود آمده است.
توسعه باغ ها را در 15سال اخیر به اندازه کافی در دشت های مازندران داشته ایم که امروز بسیاری از این باغها به عنوان باغ های درجه سه و کم بازده هستند.
بارش برف و کاهش دمای بی سابقه 15 تا 17 درجه زیر صفر در مازندران که از اول آذر ماه سال قبل شروع و تا پنجم ادامه داشت دستکم نیمی از محصول مرکبات باغداران مازندران را از بین برد.
کارشناسان معتقدند که باغ داری در دشت های مازندران بازده اقتصادی ندارد و کشاورزان می توانند باغ های درجه سه خود را در دشت ها از حالت باغ خارج کنند و به زراعت که درآمد خوبی دارد ،برگردانند.
عزیزالله شهیدی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت امسال برنج در استان مازندران را با سه هزار هکتار بیشتر نسبت به سال قبل 213هزار هکتار عنوان کرد و افزود: حمایت دولت یازدهم از برنجکاران فقط از کشاورزان گیلان و مازندران است و استان های دیگر به دلیل محدودیت آب ، تحت حمایت دولت در برنجکاری قرار نمی گیرند.
وی ادامه داد: با توجه به ایجاد بازار مطمئن برنج و از طرفی اهمیت این محصول استراتژیک در امنیت غذایی مهم است، باغات در دشت ها به برنجکاری تبدیل شوند.
معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با اضافه شدن یک هکتار به کشت شالی برنج ، وابستگی به واردات برنج 80 نفر در کشور کم می شود، گفت : از آنجاییکه زمین های شالیزاری قابلیت انجام کشت مجدد و کشت دانه روغنی کلزا را دارد، درآمد کشاورزی نیز افزایش می یابد.
شهیدی فر وضعیت سبز شالی و آب روان رودخانه های استان مازندران برای آبیاری شالیزار ها را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: امسال هنوز چاه های کشاورزی استان بر خلاف سال قبل ،روشن نشده است.
شهیدی فر به نبود آفت کرم ساقه خوار به عنوان مهمترین آفت شالیزار ها اشاره کرد و گفت: از آنجاییکه نشا کاری در سه سال اخیر از 10 تا 30 روز زودتر شروع شده است ،آفت نسل اول کرم ساقه خوار تهدیدی علیه شالیزارها نیست و در واقع هزینه شالیکاران در خرید و سمپاشی آن کاهش یافت.
مازندران سالانه با کشت 215هزار هکتار شالی و تولید بیش از 950هزار تن برنج سفید ، 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
به گزارش ایرنا، دولت یازدهم توسعه باغات در زمین های شیب دار را مورد حمایت جدی قرار داده است به طوریکه با شناسایی حدود 100 هزار هکتار اراضی شیب دار مستعد برای باغداری در ارتفاعات مازندران ،دولت تدبیر و امید ، پرداخت 450 میلیارد ریال برای توسعه باغات مازندران را به تصویب رسانده است.
مازندران 460هزار هکتار زمین زراعی و باغی داردو سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.