دکتر فرهنگ بابا محمودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تاکنون نتیجه آزمایش های 2 نفر از این بیماران که هر دو دامدار هستند ، مشخص و ابتلای آنان به تب کنگو تائید شده است .
وی اظهار داشت : حال عمومی این 2 بیمار که در بیمارستان های ساری و نوشهر بستری هستند ، رضایت بخش است و خطر جانی برای آنان تا حد زیادی کاهش یافته است .
بابامحمودی گفت : نتایج آزمایش 2 بیمار مشکوک به تب کنگو نیز هنوز مشخص نشده ، ولی این بیماران نیز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.
وی اضافه کرد : نتایج آزمایش چهار بیمار دیگر هم که به دلیل افت پلاکت خون و مشکوک شدن به بیماری تب کنگو تحت مراقبت قرار گرفتند ، منفی اعلام شده است .
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : این نخستین بار نیست که بیماری تب کنگو در مازندران مشاهده می شود ، از چند سال پیش مواردی از ابتلا به این بیماری در مازندران مشاهده شد و در تمام این سال ها نیز بیماران مداوا و به زندگی عادی خود برگشتند.
** کنترل بیماری تب کنگو در مازندران/
دکتر بابا محمودی گفت که بیماری تب کنگو در این استان تحت کنترل قرار دارد و آموزش های لازم به مردم و پزشکان برای پیشگیری و درمان داده شده است .
وی اضافه کرد : امکانات دارویی نیز در تمام بیمارستان ها فراهم شده تا از انتقال بیماران به مراکز درمانی خارج از مرکز بیماری جلوگیری شود و با این کار نیز می توان برای کنترل بیماری اطمینان بیشتری حاصل کرد.
** غرب مازندران کانون تب کنگو
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شهرستان های نور ، نوشهر و چالوس در غرب این استان به دلیل داشتن کشتارگاههای سنتی به عنوان کانون تب کنگو نام برد.
وی گفت : چوپانان و قصابان در رده نخست تهدید بیماری تب کنگو قرار دارند برای این که کنه به عنوان ناقل اصلی این بیماری به دلیل علاقه به گوسفندان در پشم این حیوان لانه می کند و پس از 10 روز از بدن آنها خارج می شود و با توجه به این که هیچ علایم ظاهری در حیوان ایجاد نمی شود ، خطر بزرگی برای انتقال به انسان است.
بابامحمودی شایع ترین راه انتقال تب کنگو به انسان را گزیده شدن توسط کنه ناقل بیماری دانست و افزود : این کنه ها بیشتر در بدن گوسفند و شتر مرغ زندگی می کنند .
وی ادامه داد : احتمال وجود این کنه در بدن گاو نیز وجود دارد ، ولی نسبت به گوسفند بسیار کمتر است.
** تب کریمه کنگو چیست ؟
تب کریمه کنگو ، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا به صورت مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود.
تب ، سرگیجه ، سفتی گردن ، درد پشت ، سر درد و فتوفوبی (ترس از نور) تهوع ، استفراغ و گلودرد همراه با اسهال و درد عمومی شکم از علائم این بیماری است .
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.