نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته جاری کلیات لایحه نحوه برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب ، برق ، تلفن ، فاضلاب و گاز را به تصویب رساندند.
طبق این مصوبه، فردی اگر بدون دریافت انشعاب قانونی آب ، برق ،‌گاز ، شبکه فاضلاب و اشتراک خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از این خدمات استفاده کند برابرقانون ملزم به پرداخت بهای خدمات مصرفی ، جبران خسارت و سایر حقوق مربوط به این بخش ها خواهد بود ضمن اینکه جریمه نیز می شود.
کیوان فرح زاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ هم اکنون سالانه حدود 200 میلیارد ریال خسارت های ناشی از انشعابات غیر مجاز برق از سوی برخی از افراد متخلف دراین منطقه رخ می دهد.
وی اظهارداشت :‌ درپی بررسی های به عمل آمده و ارزیابی های انجام گرفته ، نزدیک به 10 هزار انشعاب غیر مجاز برق دراین منطقه شناسایی شد و با اینکه نیروهای این نهاد به طور هفتگی اقدام به جمع آوری انشعاب برق این دسته از افراد متخلف می کردند اما دوباره این تخلفات تکرار می شد.
وی ادامه داد :‌ از اینکه در بعد برخورد با این دسته از افراد متخلف نتوانستیم به طور موفق عمل کنیم ، به نطر می رسید که در این حوزه خلاء‌ قانونی وجود داشت و لذا این مصوبه می تواند خیلی کمک کننده باشد و بخش عمده ای از دغدغه ها را کاهش می دهد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران گفت :‌براساس این لایحه استفاده غیرمجاز از برق جرم است و هر نوع تغییر کنتور که توسط افراد یا مامور مربوطه انجام گیرد نیز جرم و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
فرح زاد با اشاره به اینکه در این لایحه مقرر شده تا اجازه استفاده موقت از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز به تمامی کسانی که ساختمان‌های خود را غیرمجاز ساختند، داده نشود، اضافه کرد: با تائید نهایی این لایحه، روند پیشگیری به استفاده غیر مجاز در قانون پیش بینی شده است به طوری که امکان بهره برداری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهرها دیگر وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران گفت :‌ نکته مهم تر آنکه یکی از مشکلات اساسی شرکت های توزیع، پاسخگویی به نیازهای اماکنی است که در حاشیه شهرها و بدون فراهم شدن زیرساخت های شهری، احداث می شوند.
فرح زاد افزود :‌ ساخت وسازهای غیرمجاز در پی کم توجهی برخی از مسئولان متاسفانه سبب گسترش این نوع اماکن دراین مناطق شد که درنهایت ارائه خدمات به این دسته از مالکان واحدهای مسکونی متخلف با مشکلات فراوانی همراه بوده است .
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و علمای بزرگ کشور در نکوهش و حرام بودن استفاده غیرمجاز از برق گفت: یکی از مهم ترین آسیب های انشعابات غیرمجاز عدم شکل گیری یک الگوی مصرف بهینه در جامعه می باشد که باعث تخریب منابع مهمی چون صنعت برق می شود.
درحال حاضر و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، هزینه یک درصد تلفات برق در کشور معادل 30 هزار میلیارد ریال است که این مبلغ در صورت کاهش تلفات می تواند در صنعت برق اندوخته و سرمایه گذاری شود.
شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران به 524 هزار مشترک در قالب هشت شهرستان شامل هزار و 251 روستا و 31 شهر خدمات ارائه می دهد.
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 / 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.