ابراهیم یخشکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود : با روند کاهش بارندگی در این استان احتمال بروز کم آبی در صورت نبود مدیریت مصرف برای کشاورزان برنج کار وجود دارد.
بنابر امارها در هشت ماه گذشته یعنی از مهرماه 95 تا پایان اردیبهشت امسال 495 میلیمتر باران در مازندران باریده است که نسبت به مدت بلندمدت 9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 20 درصد کاهش دارد.
وی اضافه کرد : پیک مصرف آب برنج کاری فروردین تا مردادماه است و با روند تداوم کاهش بارش باران که در اردیبهشت ماه رخ داده، نیاز مصرف به آب کشاورزان از رودخانه ها به سد ها منتقل می شود وبا رشد نیاز احتمال کمبود آب نیز افزایش خواهد یافت.
در مازندران 210 هزار هکتاراز اراضی کشاورزی زیر کشت محصول برنج قراردارد که پیش بینی می شود به دلیل آماده سازی بخش زیادی از اراضی در پیش از سال جدید، سطح زیرکشت برنج در این خطه شمال کشور در سال جاری 3 تا 5 هزار هکتار افزایش یابد.
مازندران در سال با تولید یک میلیون تن برنج سفید حدود 40 درصد از نیاز مصرفی کشور را تامین می کند.
* خالی ماندن 11 درصدظرفیت سدهای مازندران
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که هم اکنون 89 درصد از ظرفیت سدهای این استان آبگیری شده و 11 درصد از ظرفیت 325 میلیون متر مکعبی آب سدهای این استان خالی است.
یخشکی اظهارداشت : 20 درصد از آب مورد نیاز کشاورزی از ظرفیت سدهای مازندران تامین می شود و با کاهش 20 درصدی بارش ها باید در مصرف صرفه جویی شود.
در حال حاضر مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 325میلیون متر مکعب است.
همچنین استان مازندران با داشتن 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعب نقش مهمی در تامین آب زمین های کشاورزی دارد.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/6982
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.