به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این جشنواره مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی در قائشهر برگزار شد .
مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت : در این مراسم همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا هویت بخشی را که جلوه در لباس ، عکس ، قصه ، صنایع دستی و لهجه مازندرانی دارد در بین دانش آموزان حفظ کنیم تا در اثر گذر زمان این فرهنگ با فن آوری های جدید از بین نرود .
عظیم محبی افزود : این جشنواره باعث می شود تا موقعیت مشترک و هویت ویژه که در مجموع جزء تار و پود فرد شده است در جامعه انسجام پیدا کند که به آن انسجام فرهنگی و در نهایت امنیت ملی می گویند.
وی با بیان اینکه رواج کردن فرهنگ بومی و محلی در بین دانش آموزان تنها متعلق به آموزش و پرورش نیست ، ادامه داد : باید در شورای آموزش و پرورش این شیوه مصوب شود تا اداراتی از قبیل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی به کمک آموزش و پرورش بیایند تا در این زمینه کار غنی تر و به بهترین نحو انجام شود.
مدیر کل آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش به فراخوان مقاله با عنوان نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی و ملی که قرار است در مرداد ماه امسال در اراک برگزار شود ، اشاره کرد و گفت : دوستانی که تاکنون به سایت آموزش و پرورش مراجعه نکرده اند می توانند با مراجعه به سایت مقالات خود را ارسال کنند.
** توجه دولت یازدهم به زبان مادری در بین دانش آموزان
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در این جشنواره به توجه ویژه دولت یازدهم به فرهنگ محلی اشاره کرد و اظهار داشت : آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا فرهنگ بومی و محلی را دوباره احیا و بازخوانی کند.
سیدعلی قاسمی افزود : ما فرزندان خود را از فرهنگ مادری و گویش محلی غافل کرده ایم این در حالی است که آذری زبانان به گویش مادری خود پایبند هستند.
وی به تاکید دولت یازدهم در راستای اجرای طرح آموزش به زبان مادری اشاره کرد و گفت که این امر باعث می شود تا دانش آموزان در هنگام تدریس از گویش محلی خود برخوردار شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه فرهنگ بومی و محلی چند فایده دارد ، افزود : فرهنگ بومی و محلی باعث بالا رفتن مقاومت در افراد ، رشد بالا و سرمایه قوی در فرد می شود.
وی ادامه داد : توجه به فرهنگ بومی و محلی موجب رشد اقتصادی ، فرهنگی و سلامت جامعه می شود.
قاسمی با تاکید بر این که دبیران مدارس در راستای ترویج فرهنگ بومی و محلی به چند نکته توجه کنند ، گفت که معلمان باید در برنامه خود از هم اکنون بحث فرهنگ بومی و محلی را در حوزه های مختلف ورزش ، گویش هنرهای تجسمی ، هنرهای فرهنگ دستی ترویج دهند.
وی با بیان اینکه باید به نشاظ آفرینی در مدارس توجه بسیاری شود ، گفت که برای سال جدید باید در راستای مدارس شاد تلاش کرد و به فرهنگ بومی که موجب شادی در مدارس می شود توجه شود .
** تدوین 20 درصد از منابع درسی دانش آموزان به گویش محلی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مازندران هم در این جشنواره گفت که بر اساس سند تحویل بنیادین مقرر شد تا 10 الی 20 درصد از منابع درسی دانش آموزان به گویش بومی و محلی اختصاص داده شود.
اسفندیار نظری ، اهداف طرح هویت بخشی را هویت یابی فرهنگ دانش آموزان ، تشکیل گنجینه مردم ، احیا دست آورد گذشته و انتقال آن به نسل آینده اعلام کرد.
وی از نبود طرح نشاط افزایی به عنوان حلقه مفقوده در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت که با تشکیل کار گروه قصه گویی باید بتوانیم طرح نشاط افزایی را در مدرسه احیا کنیم و فرهنگ ، تاریخ و هنر سرزمین را بشناسیم و به دیگران انتقال دهیم.
نظری با بیان اینکه امسال 451 اثر در قالب عکس بومی همکاران ، دانش آموزان و قصه گویی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد ، افزود : از این تعداد 55 اثر برتر انتخاب شده است.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.