طرح تبدیل اراضی شیبدار در مناطق کوهستانی به منظور بهره وری مناسب از اراضی مستعد کشاورزی و درپی آن توسعه باغات در دستور کار دولت گرفته بود که در استانهای مستعد اجرایی شده است.
علی شادمان روز یکشنبه در حاشیه بازدید از طرح ملی احداث باغ در اراضی شیبدار به مساحت حدود 50 هکتاری روستای کینج بخش کجور به خبرنگار ایرنا گفت :‌ این دولت سعی دارد تا با بهره گیری از توان بخش خصوصی در حوزه تولید و درپی آن بهبود فضای کسب و کار در کشور گام بردارد که یکی از آن ها احداث باغات مثمر است.
علی شادمان افزود ‌: ‌این طرح اگر به طور کامل اجرا شود به یقین می تواند ظرفیت خوبی در حوزه تولید انواع محصولات باغی در شهرستان نوشهر به شمار آید و بنابراین باید همه تلاش کنند تا مشکلاتی مانند کمبود اعتبار که سبب توقف ادامه عملیات اجرایی این طرح شده آن را برطرف کنیم .
وی ادامه داد : ‌برهمین اساس به مسئولان ذیربط به ویژه مدیر جهاد کشاورزی نوشهر توصیه شد تا بزودی مشکل تامین اعتبار و آب مورد نیاز برای آبیاری باغات این منطقه حضوری به اطلاع رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران برساند.
طرح ملی احداث باغ در اراضی شیبدار منطقه سکلدره کینج به گستره حدود 50 هکتار از سال گذشته در این روستا آغاز شده است .
طبق مشخصات این طرح ، دولت قرار است برای کشت درختان سیاه ریشه مانند گیلاس ، گردو و سیب هر هکتاری حدود 30 میلیون ریال و تامین منابع آبی آن نیز هرهکتاری 70 میلیون ریال اختصاص دهد تا مالکان این اراضی در این منطقه مورد حمایت قرار گیرند.
براساس اعلام منابع رسمی ، تاکنون حدود 400 هکتار اراضی شیبدار مستعد کشاورزی برای اجرای این طرح ملی در بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر شناسایی شده است.
سریوده ، کتکش ، خاچک ، صالحان ، کینس ، کینج ، پول و خاچک جزو روستاهایی هستند که چنین طرحی در این روستاها در حال اجرا است.
بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر با برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند زمین های حاصلخیز و مستعد کشاورزی ، مراتع غنی و نیز شرائط آب و هوایی مناسب اغلب ساکنان این منطقه شغل کشاورزی و دامداری دارند .
این بخش واقع در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر ،حدود 62 روستا ،‌ 2 شهر و جمعیتی دستکم 12 هزار نفردردل خود جای داده است.
خبرنگار:‌مهراب زکی پورکینجی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.