به گزارش ایرنا ، بررسی های انجام شده نشان می دهد که شبکه های مجازی بویژه کانال های تلگرامی به فضای مناسب برای انتشار حجم وسیعی از تبلیغات نامزدها به منظور معرفی جایگاه حقیقی و حقوقی و ارائه طرح و برنامه های آنان تبدیل شده است.
بر اساس بند 11 ماده 62 آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی ، تبلیغات زودهنگام نامزدها در رسانه ها و فضاهای مجازی ممنوع است .
برابر قانون نامزدها می توانند طبق دستورالعمل ماده 61 و 62 قانون اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی در مدت هفت روز یعنی تا 24 ساعت قبل از آغاز رای گیری تبلیغ کنند.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود و در مازندران نیز مردم برای انتخاب هفت هزار و 735 عضو شورای شهر و روستا دراین روز پای صندوق های اخذ رای می روند.
درحال حاضر طرفداران و بعضا نامزدهایی که برای اجرای ترفندهای تبلیغاتی در این فضاهای مجازی گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند در این روزها ورود در فضاهای مجازی را به عنوان یکی از اصلی ترین راهبردهای تبلیغاتی خود برگزیده اند.
تبلیغات زودهنگام در فضاهای مجازی موضوعی نیست که نامزدهای شوراهای اسلامی در این مناطق از آن بی اطلاع باشند ، چرا که مسئولان برگزاری انتخابات بویژه فرمانداران بارها با استناد به قانون ، ممنوع بودن انجام هرگونه تبلیغ در فضاهای مجازی پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی را به آنان و در رسانه ها اعلام کردند.
با این وجود ، آنچه که این روزها درفضاهای مجازی به چشم می خورد تبلیغات شمار زیادی از نامزدهای شوراهای شهر در کانال های تلگرامی است که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با نام ، نشان و حتی انتشار تصایر خود دنبال می کنند و نکته جالب ترآنکه این افراد برای کسب آرای بیشتر پیام هایی نیز برای عده ای از شهروندان می فرستند.
علاوه بر استفاده از فضای مجازی ، پذیرایی به صرف شام و شیرینی ، شرکت در یادواره های شهدا ، دیدار با خانواده ایثارگران ، جانبازان و شهدا ، شرکت در نشست های شبانه غیر رسمی و دادن وعده ها و شعارهای خارج از حیطه وظایف و اختیارات شوراها از دیگر شگردهای تبلیغاتی نامزدهای شوراهای شهر در این منطقه است ، اگر چه در دوره های گذشته نیز چنین شیوه هایی متداول بوده است.
به هرحال با ادامه این روند می توان تصور کرد که در پی نزدیک شدن به زمان انتخابات، تبلیغات زیرپوستی نیز شکل پررنگ تری به خود بگیرد و چنانچه نظارتی بر این رفتارها اعمال نشود بدون شک این قانون شکنی و دهن کجی به قانون در زمان برگزاری انتخابات نیز ادامه یابد .
دادستان عمومی و انقلاب نوشهر نیز گفت :‌ طبق قانون مطبوعات و خبرگزاری ها ، تبلیغات زودهنگام در نشریات مکتوب قابل پی گیری است اما در فضاهای مجازی مطالبی که از سوی نامزدها انتخاباتی علیه دیگر نامزدها مانند توهین ، تهمت ، افترا و موارد دیگر که فردی شکایت کند قابل پی گیری است.
علی اکبر علیزاده افزود :‌ تاکنون شکوائیه ای با این موضوع از سوی نامزدهای انتخاباتی این دوره از شوراهای اسلامی شهرو روستا به این نهاد قضایی ارجاع داده نشده است.
فرماندار کلاردشت نیز پیش از این در نشست شورای اداری گفته بود که تبلیغات زودهنگام در فضاهای مجازی از سوی نامزدها و حامیان آن ها خلاف قانون جرم محسوب می شود.
ایوب صالحی افزود :‌ نامزدهای انتخاباتی نباید با چنین رفتارهایی زمینه تشویش اذهان عمومی و جو روانی برای شهروندان در این مناطق فراهم کنند.
وی تاکید کرده بود یکی از مهم ترین اصول برگزاری انتخابات رعایت قانون ، سلامت ، امنیت و صیانت از آرای مردم است و بنابراین مجریان برگزاری انتخابات باید این اصول را به عنوان الگو و اولویت برنامه کاری شان قراردهند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه در کشور برگزار می شود و مردم بار دیگر برای تعیین سرنوشت ملی و منطقه ای خود پای صندوق های رای حاضر می شوند.
خبرنگار : ‌مهراب زکی پورکینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.