در حالیکه مسئولان برای مقابله با غول بیکاری جوانان به دنبال راهکارهایی از جنس راه اندازی و حمایت از واحدها و شرکت های صنعتی و تولیدی هستند تا با چرخش چرخ های تولید آب و نانی با طعم اشتغالزایی برای آنان پدیدار شود ، اشتغال های خفته آنهم نه در مناطق توسعه یافته و شهری بلکه در کنج روستاها در دل طبیعت مازندران در حال جوانه زدن است .
بوم گردی یا همان اقامتگاههای سنتی و قدیمی در روستاهای مازندران آنچنان جایگاه و پایگاهی نزد مسافران پیدا کرده است که نوروز امسال در همان روزهای نخست تعطیلات تکمیل شدند و به بیان دیگر کوله باری از تجربه و درآمد خوب را برای شاغلان در این بخش به همراه داشت .
حال آنکه برخی در گیر و دار بدست آوردن شغل اداری و پشت میزی به دنبال یافتن بقول معروف پارتی هستند شغل های منتسب به بوم گردی اصلا نیازی به پارتی بازی ندارد و جوانانی با علاقه و تبحر در حوزه گردشگری را همچنان به خود فرا می خواند .
** بوم گردی فرصت طلایی برای پایان بیکاری
مریم نوریان جوان 28 ساله که از پیشتازان ایجاد اقامتگاه بوم گردی در مازندران است پس از سالها دوندگی برای بدست آوردن شغل با ورود به عرصه بوم گردی اکنون علاوه بر تبدیل شدن به عنوان یکی از نمونه های موفق ، صاحب شغلی شد و اعضای خانواده اش نیز در این زمینه موفق به کسب درآمد شدند .
نوریان به خبرنگار ایرنا گفت : پس از تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر برخلاف دیگر دوستان مهاجرت به دیگر استان ها را برای به دست آوردن شغل انتخاب نکردم .
وی که پس از طی مراحل اخذ مجوز اقامتگاه بوم گردی از اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران از 2 سال قبل فعالیت رسمی مجموعه خود را آغاز کرد ، افزود: 2 اتاق کاهگلی در زمین کشاورزی مان بستر اولیه برای ایجاد بوم گردی و حضور 30 مسافر شد .
این متولی اقامتگاه بوم گردی 'افضل' واقع در سوادکوه ادامه داد: حضور این مسافران و تجربه زندگی روستایی به همراه غذاهای سنتی مازندرانی باعث شد تا مسافران حس خوب بدور از زندگی پر هیاهوی شهری و مدرن را برای لحظاتی در جوار طبیعت تجربه بکنند .
وی که پیشتر بدنبال شغل برای خود بود اکنون به واسطه ارائه انواع خدمات بومی و سنتی به مسافران برای 15 نفر از اعضای خانواده و روستاییان 'چالی' به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است .
نوریان این اشتغال را شامل راهنمایان محلی و زنان تولید کننده انواع غذاهای محلی و صنایع دستی اعلام کرد و افزود : با توسعه فضای اقامتگاهی این تعداد اشتغال افزایش خواهد یافت .
نوریان ادامه داد : با دریافت تسهیلات 300 میلیون ریالی برای ترمیم و بازسازی اقامتگاه بوم گردی در روستای 'چالی' شیرگاه اکنون خودم و دیگر اعضای خانواده و برخی از اهالی این روستا صاحب شغل شدند .
** بوم گردی شغل پردرآمد
بهمن آقایی که هم اکنون مدیر یکی از اقامتگاه های بوم گردی مطرح و مهم مازندران است سالها تحصیل دانشگاهی را در سال دوم دکتری داروسازی رها کرد و پا در وادی کار و فعالیت در گردشگری گذاشته است .
وی با فعالیتش در بخش بوم گردی پیش از مبتلا شدن به درد بیکاری بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و پیوستن به جمع بازماندگان از شغل اداری و کارمندی ، راه خود را برای بدست آوردن شغل در فعالیتی بغیر از رشته ای که تحصیل می کرد یافت .
آقایی که ترک تحصیل از رشته دکتری داروسازی را سرآغازی برای پرش و تعالی در شغل دانست ، می گوید : بخاطر جذابیت و تنوع فعالیت در بخش بوم گردی زمان زیادی از وقت روزانه ام صرف این کار می شد .
وی افزود : با توجه به این وضعیت و همچنین شرایط مناسب اشتغالی در این حوزه ، تصمیم به انصراف از تحصیل در رشته داروسازی را عملی کردم .
مدیر مجموعه بوم گردی های اسپرز( سنگریزه های سفید ) که تعداد اقامتگاه های بوم گردی زیر مجموعه اش را 40خانه اعلام کرد ، ادامه داد: هم اکنون 250 نفر از اهالی منطقه لفور سوادکوه شمالی بواسطه وجود و فعالیت این بوم گردی ها مشغول به کار شدند .
وی با اشاره به اینکه اکثر افراد شاغل در اقامتگاه های بوم گردی اسپرز را تحصیلکردگان دانشگاهی تشکیل می دهند ، گفت : این افراد که خود از ساکنان روستاهای منطقه هستند در قالب راهنمایان محلی با این مجموعه ها همکاری می کنند .
آقایی همچنین از دامداران جنگل نشین نیز به عنوان دیگر افرادی که در بوم گردی های منطقه فعالیت می کنند نام برد و افزود : 27 خانوار با ترمیم و بهسازی منازلشان در این زمینه فعالیت می کنند .
وی با اشاره به اینکه نوروز امسال مسافران زیادی در اقامتگاه های بوم گردی اسپرز اقامت کردند ، ادامه داد : استقبال برای سکونت و اقامت در این فضاها باعث شد تا مسافران زیادی با پاسخ خالی نبودن اقامتگاهی برای سکونتشان مواجه شوند .
این مدیر اقامتگاه های بوم گردی اسپرز بدون اینکه آماری از چرخش مالی اقامتگاه های بوم گردی زیر مجموعه اش ارائه بکند ، گفت : فقط در همین اندازه می توانم ذکر بکنم که میزان درآمد کسب شده در این عرصه خیلی بیشتر از فعالیتم در صورت تکمیل دکترای داروسازی و کار در این رشته بود .
وی همچنین میزان درآمد ماهانه هر یک از افرادی که در اقامتگاه بوم گردی اسپرز فعالیت می کنند را حدود 10 میلیون ریال اعلام کرد .
** 54 اقامتگاه بوم گردی در مازندران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : 54 اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در استان فعالیت می کنند که یک هزار و 865 نفر شب اقامت مسافران ظرفیت اقامتگاهی این فضاها است .
مهران حسنی افزود : حضور خانواده ها در خانه های قدیمی به دور از قیل و قال های شهری به همراه منوی غذاهای سنتی ، مسافرتی خوشایند و مطلوب را برای افراد رقم می زند که این باعث می شود تا مسافران برای حضور دوباره در بوم گردی راغب باشند .
معاون گردشگری مازندران گفت : در بررسی اسکان مسافران در بوم گردی های استان نشان می دهد اکثر آنان پس از یک بار حضور و اقامت در بوم ها ، دوباره این فضاها را در سفر به مازندران برای اقامت انتخاب می کنند .
** ایجاد 30 فضای بوم گردی جدید در مازندران
معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین گفت که در کمیته برنامه ریزی اقامتگاههای بوم گردی مازندران ایجاد 30 بوم جدید مصوب شده است که اقدامات لازم برای راه اندازی آنها انجام خواهد شد.
وی افزود : پرداخت تسهیلات یک میلیارد ریالی صندوق کارآفرینی و امید با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله فرصت مناسبی را برای ایجاد فضاهای بوم گردی جدید در استان فراهم آورده است .
حسنی گفت : تاکنون تعدادی از متولیان اقامتگاههای بوم گردی با دریافت این تسهیلات ، بستر لازم را برای گسترش فضاهای زیر مجموعه اشان فراهم کرده اند.
** بوم گردی ظرفیت اشتغال نوظهور در مازندران
وی که از بوم گردی با پتانسیل بالا برای اشتغال افراد بیکار بویژه تحصیلکردگان دانشگاهی نام برد ، ادامه داد : با پرداخت تسهیلات یک میلیارد ریالی با کارمزد چهار درصد و ایجاد یک واحد بوم گردی برای افراد زیادی اشتغال ایجاد می شود .
معاون گردشگری مازندران گفت : به ازای ایجاد یک بوم گردی برای چهار تا ده نفر فقط به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود در حالیکه با احتساب اشتغال غیر مستقیم این آمار افزایش می یابد .
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر به این بخش از ظرفیت اشتغال توجه شده است ، ادامه داد :بالفعل شدن این ظرفیت خوب اشتغالزایی موجود در مازندران می تواند در کاستن نرخ بیکاری استان تاثیر بسزایی بگذارد .
مازندران بیش از سه هزار آبادی و روستا دارد و کارشناسان حوزه گردشگری استان معتقدند در حالیکه ایجاد یک شغل پایدار در بخش صنعت نیازمند رقمی حدود 200 میلیون تومان سرمایه اولیه است ، این فرصت شغلی در بخش گردشگری با سرمایه ای حدود 50 میلیون تومان محقق می شود .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.