محمد دامادی جمعه شب به خبرنگار ایرنا گفت : این تسهیلات ارزان قیمت که بخشی از کمک دولت برای جبران خسارت ناشی از برف و سرمای آذر ماه سال است ، با تاخیر به استان ابلاغ شده و بانک ها نیز در پرداخت آن به باغداران تعلل می کنند.
وی اضافه کرد : این تسهیلات باید هر چه سریع تر به باغداران خسارت دیده و دست اندرکاران این بخش پرداخت شود تا آنها بتوانند خود را برای کارهای باغداری فصل جاری آماده کنند.
نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : دولت مصوبات خوبی برای کمک به باغداران داشته ، ولی به دلیل حجم خسارت های ناشی از برف به این قشر از جامعه ؛ باید مساعدت بیشتری انجام شود.
بر اثر برف و سرمازدگی اوایل آذر ماه سال 95 حدود 50 درصد از 110 هزار هکتار باغ مرکبات اعم از پرتقال و کیوی در مازندران دچار خسارت شد.
دولت تدبیر و امید برای جبران خسارت باغداران هفت بسته حمایتی مصوب کرد که یکی از آنها پرداخت مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت بود .
یکی از مصوبات بسته حمایتی دولت 500 میلیارد ریال کمک بلاعوض بود که به 50 هزار باغدار استان مازندران پرداخت شد.
خرید پرتقال های فاسد شده به قیمت هرکیلوگرم سه هزار و 500 ریال ، پرتقال صنعتی به قیمت پنج هزار و 500 ریال به منظور تحویل به کارخانه های آبمیوه گیری و کنسانتره از دیگر بسته های حمایتی دولت برای جبران خسارت باغداران بود که بر اساس آخرین آمار جهاد کشاورزی و تعاون روستائی ، 168 هزار تن پرتقال باغداران مازندران با اجرای این مصوبه خریداری شد.
خرید تضمینی پرتقال های درجه 1 تا 3 به قیمت هفت هزار و 500 تا هشت هزار و 500 ریال ، خرید پرتقال های سالم باغداران و سورتینگ داران برای تامین میوه شب عید به قیمت بیش از 20 هزار ریال ، اختصاص 200 میلیارد ریال به صندوق بیمه برای تسریع در پرداخت خسارت به باغداران دارای بیمه هم از دیگر مصوبات دولت تدبیر و امید برای جبران خسارت ناشی از برف و سرما بود که محقق شده است.
دولت همچنین در بسته حمایتی هفتگانه خود 200 میلیارد ریال هم برای جبران خسارت کیوی کاران اختصاص داد که به باغداران خسارت دیده پرداخت شده است .
دولت یازدهم بر اساس علام مسئولان جهاد کشاورزی تنها دولتی بوده است که بابت خسارت به باغداران مرکبات مازندران کمک کرده است .
باغداران مازندران به طور میانگین سالانه 2 تا 2 و نیم میلیون تن محصول از باغ مرکبات برداشت می کنند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.