به گزارش ایرنا، نخستین بوته برنج از رقم طارم محلی در حدود 2 هکتار از زمین های شالیزاری در روستای بولیده شهرستان محمودآباد به صورت مکانیزه نشاء کاری شده است.
مازندران با داشتن حدود 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری و تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید 40 درصد نیاز کشور را تامین می کند.
** حمایت تمام قد دولت از برنجکاری در 2 استان مازندران و گیلان
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آئین نخستین نشا کاری برنج با بیان اینکه امروز 30 درصد نشا کاری و 80 درصد برداشت برنج در کشور به صورت مکانیزه انجام می شود،گفت : همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم طرح خود اتکایی برنج با حمایت جدی از شالیکاران 2 استان مازندران و گیلان برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه برنج به عنوان محصول استراتژیک و برنجکاری به عنوان یک محصولی که بیشترین مصرف آب را دارد، فقط در 2 استان شمالی گیلان و مازندران مورد تاکید حمایتی قرار دارد، اظهار داشت: با ایجاد ردیف اعتبار مکانیزاسیون و طرح تسطیح و تجهیز زمین های کشاورزی، آبیاری نوین و توجه به رقم های کیفی پر محصول ، طرح خوداتکایی برنج را عملیاتی کرده ایم.
وزر جهاد کشاورزی با بیان این نکته که با افزایش مکانیزاسیون و قیمت مناسب برنج ، رضایت شالیکاران در 2 سال اخیربیشتر شده است، گفت: دولت واردات و مقدار مورد نیاز برنج های خارجی را به درستی کنترل کرده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس طرح خوداتکایی برنج ،سطح زیر کشت ارقام پر محصول در شالیزارهای 2 استان مازندران و گیلان باید به 255 هزار هکتار افزایش یابد که هم اکنون در کمتر از 130هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان های شمالی رقم پر محصول کشت می شود.
همچنین اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی 275 هزار هکتار ازشالیزارهای شمال کشور از دیگر برنامه های راهبردی برای رسیدن به خوداتکایی برنج کشور در2 استان گیلان و مازندران است.
همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان مازندران ، طرح های مختلف کشاورزی در بخش های شیلات، باغبانی ،تجهیز و نوسازی زمین شالیزاری ،آبیاری تحت فشار و طیور به ارزش یک هزارو153میلیارد ریال افتتاح شده است.
رئیس جمهوری صبح امروز به همراه معاونان و چند وزیر کابینه برای افتتاح و شروع عملیات اجرایی بیش از 43 پروژه عمرانی و زیرساختی وارد فرودگاه دشت ناز ساری مرکز مازندران شد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.