همه ساله با آغاز سال جدید ، زمان بازگشت ماهیان مولد برای تخم ریزی از دریای خزر به رودخانه ها فرا می رسد اما درست درهمین ایام که این گونه های ارزشمند آبزی برای تخم ریزی به بستری امن و پرتغذیه در رودخانه ها نیاز دارند، متاسفانه توسط صیادان غیر مجاز شکار می شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در پی انجام ماموریت های پیوسته به مدت شش شب موفق به جمع آوری حدود 160 متر تورماهیگیری و حدود 20 متر بند همراه با لوازم جانبی آن در رودخانه های جاری سبزه رود رویان ، لاویج رود ، هاشم رود و رویان نور این شهرستان شدند.
امیدرضا تونی افزود : صیادان غیرمجاز که غالب آن ها نیز از ساکنان حاشیه این رودخانه ها بودند در ایام نوروز امسال به دور از چشم ماموران محیط زیست منطقه اقدام به صید ماهیان مولد از جمله ماهی سفید می کردند که با گشت های شبانه روزی ماموران محیط زیست تمامی اداوت صید آن ها جمع آوری شد.
وی اظهارداشت : همزمان با جمع آوری تورهای ماهیگیری صیادان متخلف ، تعداد 50 قطعه ماهی کولی و ماهی سفید به دام افتاده در این دام ها از سوی ماموران محیط زیست رهاسازی شدند.
تونی گفت :هرسال همزمان با آغاز سال جدید به مدت یک ماه ماهیان مولد مانند ماهی سفید برای تخم ریزی کیلومترها از دریا راهی رودخانه ها می شوند تا بتوانند در محیطی امن و پرتغذیه تولید نسل کنند.
تخم ریزی ماهیان مولد در رودخانه ها و بازگشتشان به دریا حدود یک ماه زمان می برد و این ماهیان در مناطق امن اقدام به تخم ریزی می کنند و بچه ماهیانی که از تخم ها بیرون می آیند در فاصله حدود 45 روز پس از رسیدن به وزن یک تا دو گرم به سمت دریا می روند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نور همچنین از شناسایی و دستگیری 2 تن از شکارچیان متخلف در ایام نوروز امسال خبر داد و افزود : از این شکارچیان متخلف یک قبضه اسلحه 2 لول ، 16 فشنگ ، 2 قطعه اردگ سرسبز منطقه جنگلی ایزد شهر ، یک قبضه اسلحه بادی تقویت شده و 2 قبضه چاقو کشف و ضبط شد.
طبق آمار منابع رسمی حدود 90 هزار هکتار از عرصه های حفاظت شده زیرپوشش اداره حفاظت محیط زیست نور قرار دارد.
شهرستان نور با جمعیتی بیش ازیکصد هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد .
خبرنگار: مهراب زکی پورکینجی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.