به گزارش خبرنگار ایرنا، آمل از شمال به محمود‌آباد از شرق به بابل، از غرب به نور و از جنوب به رشته کوه های البرز واستان تهران محدود می‌شود.
بر اساس نوشته ای تاریخی آمل محل زندگی قوم 'ˈ آمارد'ˈ یا 'ˈ آماردان'ˈ که قبل از تاپوریها 'ˈ تپوریها' ˈ بوده که به سرزمین تپورستان ˈ 'طبرستان' ˈ مهاجرت کرده، در همین منطقه 'ˈ آمل' ˈکه مستعدتر و معروف تر از سایر نقاط طبرستان بوده سکونت گزیدند و نام آمل مخفّف همان ˈ' آمارد' ˈ است که براثر کثرت بیان به شکل ˈ آمل ˈ درآمده است.
براساس اعلام کارشناس حوزه میراث فرهنگی، قدمت تاریخی شهرآمل حدود 32هزارسال قبل است و این شهر تاکنون سه بار به عنوان پایتخت ایران بوده است.
حمیدرضا علیزاده روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود دهها آثار تاریخی و گردشگری شهرستان آمل درکنار اماکن زیارتی ومذهبی، جایگاه شهرستان آمل را دربحث گردشگری ممتایز و ویژه کرده است.
وی اضافه کرد: تاکنون حدود 60اثر تاریخی و گردشگری شهرستان آمل در فهرست آثارملی کشور ثبت شده است.
شهرستان آمل دارای دهها جاذبه تاریخی ومیراثی فروانی است که می توان به امامزاده ابراهیم (ع ) در شهرآمل اشاره کرد. این بنا با پلان مربع شکل و بدنه آجری و گنبد هرمی‌شکل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شده و در ابتدای بلوار طالب‌آملی قرار دارد.
بر روی در و صندوق چوبین روی مرقد کتبه‌های زیبائی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهیم از فرزندان امام موسی‌(ع) می‌باشد.
**گنبد ناصر‌الحق
این بنای تاریخی در حاشیه شمالی شهر آمل در منطقه چاکسر و در جانب غربی بلوار شهید بهشتی آمل قرار دارد، ساختمان آجری آن متعلق به قرن نهم هجری قمری بوده و آرامگاه ناصر‌الحق نیزمی‌باشد که در سال 304 هجری قمری در این مکان به خاک سپرده شده و گنبد دیگر متعلق به شمس طبرسی از فقها و علمای مشهور آمل است.
** آتشکده
آتشکده بنایی مهم تاریخی در مرکز شهرآمل با بنای آجری با پلان مربع شکل و در کنار بلوار شهید بهشتی شهر آمل در منطقه چاکسر واقع شده است
باوجود شهرت این بنا به آتشکده، شکل ظاهری آن چندان با کاربرد آن تناسب ندارد. احتمالاً مکان اصلی آن آتشکده بوده که بعد از اسلام آوردن مردم آمل شکل آن تغییر یافته است.
**پل دوازده چشمه
پل دوازده چشمه در عصر سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مرکز شهر آمل بر روی رود هراز در ابتدای خیابان سبزه میدان ساخته شده و در دوران قاجاریه به طور کامل مرمت و بازسازی شده و دو بخش شرقی و غربی این شهر را بهم متصل می‌کند.
این پل به نیت دوازده معصوم (ع) دارای 12 طاق و دهنه است که هر یک بر پایه‌های مستطیل شکل استوار شده‌اند به صورتی که ارتفاع آخرین نقطه طاقهای قوسی شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه حدود 7 متر است ، فاصله بین هر پایه با پایه دیگر 6 متر بوده که در ضلع جنوبی و در قسمت مخالف جریان آب دارای سیل برگردان است.
** پل معلق
طول این پل تاریخی و دیدنی 120 متر و عرض آن 40/6 متر است. در زمان بازدید این پل می‌توان از امکانات موجود در پارک‌دهکده طلائی شامل شهربازی، دریاچه، امکانات ورزشهای فکری، فروشگاههای مختلف و کافی‌شاپ استفاده نمود.
**شکل شاه
ˈ 'شکل شاه 'ˈ ازشاهکارهای تاریخی در شهرستان آمل است که در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل بایجان در کنار محور ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصر‌الدین‌شاه و بدستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده که در مازندران بی‌نظیر بوده است.
در این حجاری، ناصر‌الدین‌شاه بهمراه چند‌تن از امرای کشوری و لشکری نشان داده شده است.
** آبشارچهارفصل شاهاندشت
در دل ارتفاعات رشته کوه های البرز در شهرستان آمل آبشار زیبای و مرتفع شاهان‌دشت در مسیر ورودی مسافران در محور هرازچشمک می زند.
آبشارشاهان دشت لاریجان با ارتفاع تقریبی 50 متر یکی از بزرگترین آبشارهای مازندران در 65 کیلومتری شهر آمل در جاده هراز و مسیر منتهی به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستای زیبا و ییلاقی شاهاندشت در جاده و رودخانه هراز این آبشار پر‌آب، دائمی و عظیم باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند.
** اثرطبیعی وملی بام ایران
ˈ قله دماوندˈ بام ایران و سمبل مازندران وپیشخوان شهرستان آمل با شهرتی جهانی یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد.
مسیر دسترسی به بام ایران در کیلومتر 70 آمل به تهران در آبادی پل‌مون از جاده‌ هراز جدا می‌شود که به جاده آبگرم رینه معروف است
شهرستان آمل دارای جاذبه های تاریخی دیگری چون بقعه میر‌حیدر آملی ، بقعه شمس‌الرسول،آثار راه‌باستانی هراز، حمام شاه‌عباس آبگرم لاریجان است.
از جاذبه طبیعی آمل می توان قلعه ملک‌بهمن شاهندشت، آبشار یخی، چشمه وحوضه گرمارود از بلیران تا لاله‌زاره،آبهای معدنی آب‌ اسک،آب‌ معدنی لاریجان پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان و دهها مکان دیگر اشاره کرد.
شهرستان آمل دارای صنایع دستی متنوعی است و گردشگران می توانند به عنوان سوغات سفر معرق، منبت، سفال، گلیم، انواع ترشی، برنج و زیتون و مرباجات وشیرنجات محلی را خریداری کنند.
** افزایش 10درصدی ظرفیت اقامت نوروزی درآمل
دبیرستاد تسهیلات سفرشهرستان آمل روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برای تعطیلات نوروزی 96 با همکاری ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان آمل حدود 10 درصد به ظرفیت واحدهای اقامتی وپذیرایی شهرستان اضافه شده است.
'محمدرضا شیدفر' افزود: دراین مدت23مدرسه، دوهتل، دومتل، 2مهمانپذیر، هشت سوئیت آپارتمان وچهار مسافرخانه به همراه اسکان های موقتی در پارک های جنگلی میرزاکوچک خان، هلومسر، پارک دهکده طلایی برای اقامت بیش از 16هزار و500 مسافر در هر شب اقامت ظرفیت سازی شده است.
وی، مدت اقامت مسافران نوروزی در نوروز پارسال را حدود دو ونیم شب اعلام کرد وگفت: با تمهیدات اندیشده شده توسط ستاد تسهیلات سفر ونیز افزایش تورهای آمل گردی، پیش بینی می شود، درتعطیلات نوروزسال96 هم به تعداد اقامت شب وتعداد مسافران نوروزی درآمل اضافه شود.
براساس گزارش ها، سالانه بیش از 50میلیون تردد درجاده هراز، یکی از کوتاه ترین جاده های ارتباطی مازندران به تهران ثبت شده است.
پارسال بیش از 360هزار مسافر در شهرستان آمل اقامت بیش از دوشب داشتند.
گزارشگر: مهدی غلامی**انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.