گزارش های میدانی و گشت زنی های خبرنگاران ایرنا در فضای مجازی مازندران نشان می دهد که فناورهای نوین ارتباطی ، فضائی را ایجاد کرده که شهروندان بتوانند به راحتی عملکرد منتخبان خود در شوراها را به بوته نقد بگذارند.
این فرصت همچنین فضای تبلیغاتی جدیدی را در اختیار داوطلبان نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داده تا ورود به عرصه انتخابات را با نقد عملکرد اعضای کنونی پارلمان های محلی در فضای مجازی اعلام کنند.
بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر تلگرام به مهم ترین ابزار تبلیغاتی برای داوطلبان نامزدی شوراها و نقد عملکرد اعضای کنونی تبدیل شده است و مباحث طرح شده از این طریق به فضای حقیقی جامعه از گروههای دوستانه دورهم نشینی گرفته تا محافل سیاسی راه یافته است .
کارشناسان سیاسی وضعیت جدید ایجاد شده برای انتخابات شوراها را برای آینده کشور مفید و میمون ارزیابی می کنند و بر این اعتقادند که شهروندان در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با آگاهی بیشتری دست به انتخاب خواهند زد و عنصر آگاهی نقش برخی عوامل مانند قومیت گرائی را کم رنگ خواهد کرد.
** اینترنت و آگاهی
وضعیت مازندران در این زمینه با توجه ضریب 80 درصدی نفوذ اینترنت در این استان و همه گیری استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی ، وضعیت ویژه ای خواهد بود .
بررسی های غیررسمی نشان می دهد نفوذ ابزارهای جدید ارتباطی در این استان از سایر نقاط کشور بیشتر است و تشکیل گروههای مختلف دورهمی در فضای مجازی به بهانه و با نام های مختلف نیز این ادعا را اثبات می کند.
در حال حاضر حتی دورافتاده ترین روستاهای مازندران هم دارای چندین کانال تلگرامی به نام همان روستا هستند که افراد با گرایش های سیاسی مختلف یا از قومیت های متفاوت آنها را مدیریت می کنند و در کنار آن گروههای تلگرامی مختلف خانوادگی ، محله ای ، قومی و قبیله ای هم در کنار آنها فعال هستند.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی ، از این پس به میمنت ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع رسانی ، افراد برای شناخت نامزدها و برنامه های آنان نیازی به گرد آمدن در یک مکان و یا مشاهده پوسترهای رنگارنگ با عکس و ژست های مختلف ندارند ، همان گونه که اعضای کنونی شوراها هم نمی توانند از زیر بار نقد عملکرد چهار ساله خود با ذهنیت از بین رفتن نقدهای شفاهی شانه خالی کنند.
رضا غلامی ، کارشناس علوم سیاسی در این باره گفت : ابزارهای جدید حافظه تاریخی مردم را بلند مدت کرده است و نقدها در صورتی که پاسخ دریافت نکنند باقی خواهند ماند و نقد شوندگان نیز چاره ای جز پاسخگوئی به نقدها با توسل به این ابزارها نخواهند داشت .
وی افزود : فضای نوین ارتباطی که به یمن فناوری جدید اطلاع رسانی ایجاد شده ، نظارت ، نقد و تبلیغات را همزمان کرده است به این معنا که مثلا تبلیغات برای انتخابات شوراهای ششم از فردای اعلام نتایج انتخابات پنجم همراه با نظارت و نقد عملکرد منتخبان آغاز می شود.
غلامی گفت : به عنوان مثال اعلام موجودیت بعضی از کانال های تلگرامی در مازندران از حدود چهار ماه پیش مانند کانال ' انتخابات شورای شهر 96 مازندران ' ، موید این نظر است .
این کانال فعالیتش را با معرفی داوطلبان جدید در عرصه انتخابات شورای شهر شهرهای مختلف استان آغاز کرد و در حال حاضر تمامی گزارش های خبری رسمی را که از توسط دست اندرکاران انتخابات از جمله شرایط انتخاب شوندگان ، زمان نام نویسی داوطلبان ، اطلاعیه ستاد انتخابات و معرفی فهرست نامزدهای احتمالی برای شهرهای مختلف استان منتشر می کند.
** استمرار شیوه سنتی
در کنار شیوه های نوین ، بهره گیری از شیوه های سنتی برای تبلیغ انتخابات شوراهای شهر در مازندران هم این روزها داغ شده است .
یادداشت نویسی تعداد زیادی از نامزدهای شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ استان از جمله ساری، قائمشهر ، بابل ، آمل و دیگر شهرها پیرامون مدیریت شهری و تصمیم های درست و غلط شوراهای فعلی علاوه بر انعکاس در فضای مجازی ، در نشریات محلی نیز شدت گرفته است .
گزارش های خبرنگاران ایرنا حاکی است که برگزاری نشست های انتخاباتی هم عمدتا توسط داوطلبان جدید شورای اسلامی شهرها و روستاها آغاز شده است و این افراد با اعلام برنامه ها و نقد وبررسی عملکرد اعضای شورای اسلامی فعلی ، خودشان را معرفی می کنند.
نکته جالب در این گونه نشست ها ، استناد داوطلبان نامزدی شوراها به مطالب مطرح شده در فضای مجازی در نقد عملکرد اعضای کنونی شوراهاست ، موضوعی که نشانگر آگاهی آنان از میزان نفوذ ابزارهای جدید ارتباطی در میان رای دهندگان است.
به طور قطع تا پیش از این برای نامزدهای جدید انتخاباتی اقناع رای دهندگان از جنبه سلبی و نقد عملکرد صاحبان کرسی پارلمان محلی کاری بس مشکل بود ، برای این که هم نقد مکتوب از عملکرد اعضای مستقر کم و هم دسترسی به آنها برای بیشتر مردم غیرقابل تصور بود ، در حالی که در شرایط کنونی تمامی افراد در هر سن و سالی براحتی از طریق گوشی های هوشمند قادر به دریافت ارجاعات و استنادات هستند .
با این وصف به اعتقاد کارشناسان ، ابزارهای نوین ارتباطی کار مجریان و ناظران انتخابات را سنگین تر کرده است .
غلامی گفت : با وجود ابزارهای نوین ارتباطی ، همان گونه که تبلیغات برای انتخابات بعدی از فردا برگزاری انتخابات شروع می شود ، این کار را برای مجریان و ناظران دشوارتر می کند .
وی افزود : به نظر می رسد دست اندرکاران انتخابات از این پس باید ساز و کار جدیدی را فراهم کنند تا بتوانند به وظیفه خود بدرستی عمل کنند ، بویژه در انتخابات پیش رو که تشخیص مصادیق تخلف بسیار دشتوار تر شده است .
در همین حال مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران نیز با توجه به تغییر ایجاد شده در فضای انتخاباتی پیش رو ، از رصد کردن تحرکات زود هنگام انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد و گفت که این فعالیت‌ها در تأیید صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار می‎گیرد.
جعفر قمی اویلی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : در پی تشکیل ستاد انتخابات در استانداری ، زیر ساخت‌های فنی ، فناوری و مخابراتی برای انتخابات آماده شده است و بر اساس روزشمار انتخابات در استان پیش می‌رویم و بستر برای برگزاری انتخابات در سطح فرمانداری‌ها آماده است.
وی در ارتباط با ورود زودهنگام برخی از داوطلبان در انتخابات شوراها ، گفت : ورود زودهنگام افراد برای انتخابات تخلف است و این تخلفات در تعیین صلاحیت‌ها تاثیر دارد.
قمی افزود : کسانی که به‌صورت غیر رسمی پویش تشکیل می دهند به طور قطع این کارشان بررسی می‌شود و در استعلامات نقش زیادی دارد.
وی از رصد فعالیت انتخاباتی رسانه ها هم خبر داد و گفت : هر رسانه‌ای که فعالیت می‌کند باید مجوز از وزارت ارشاد در شهرستان‌ها را داشته باشد.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران در ارتباط با فعالیت تلگرامی در استان مازندران نیز گفت: کانال‌ها تلگرامی که داری بیشتر از پنج هزار عضو باشند ، شناسایی می شوند تا اگر مطالبی داری نشر اکاذیب در این کانال‌ها منتشر شد توسط مدیران این کانال‌ها پذیرفته شود.
** تقویم انتخابات شوراها
در حال حاضر اعضای هیات نظارت و اجرایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مازندران از سوی هیات مرکزی نظارت بر این انتخابات مشخص شدند.
بر اساس تقویم انتخابات ، اعضای ستاد انتخابات در شهرستان ها نیز تا 25 اسفند ماه منصوب می شوند و در واقع چراغ انتخابات با انتخاب اعضای این ستاد روشن می شود.
در مجموع داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مازندران با تذکرات قانونی دست اندرکاران انتخابات در مورد برخورد با تبلیغات زودهنگام و لزوم انجام استعلام برای عدم سوء پیشینه خیز جدی تری برای گرفتن کرسی شوراها برداشتند.
انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مازندران در 58 شهر ، 56 بخش و 2 هزار و 679 روستا برگزار می شود.
هم اکنون هفت هزار و 735 نفر عضو اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران هستند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در مازندران برگزار می شود.
طبق آخرین آمار 2 میلیون و 242هزار و 220 نفر در مازندران واجد شرایط رای دادن هستند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.