این تک درنای سفید که همه ساله با ورود فصل پائیز ، نفس دوستداران محیط زیست را برای میزبانی دوباره به شماره می اندازد ، امسال هم آنان را ناامید نکرد و اواسط آبان در دامگاه ویژه اش در فریدونکنار فرود آمد و به مدت 112 روز مهمان مردم منطقه و گردشگران بود.
روابط عمومی محیط زیست مازندران شنبه شب با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : ' امید به سوی زیستگاه اصلی خود در سیبری به پرواز در آمد تا ادامه روزهای تنهائیش را در سرمای سیبری بیشتر احساس کند '.
در این اطلاعیه آمده است : هر چند دسته هایی از درناهای سیبری در مسیرهای هند و مسیر شرقی به چین وجود دارند ، اما پرواز و مهاجرت تک درنای سیبری امید ،می تواند تلنگری باشد بر رفتار نابخردانه بشر در از بین بردن تنوع زیستی و حذف گونه های مختلف حیات وحش از چرخه طبیعت ، و امیدی برای حفاظت بهتر از انچه که در اختیار داریم تا مبادا شاهد تک های دیگری در ببن موجودات کره زمین باشیم ....
امید تنها بازمانده از گله درناهای سفید سیبری است که بر اساس تقویم محیط زیست مازندران از سال 1353 مهمان تالاب های این استان شدند.
امید که تا چند سال پیش به همراه جفتش مهمان تالاب فریدونکنار می شد ، در سال های اخیر با وجود از دست دادن ' آرزو ' ، شهروندان و گردشگران مازندرانی را چشم انتظار نمی گذارد.
این تک درنای نر ، تنها سال 88 به مازندران نیامد ولی از آن پس به صورت مستمر اوایل آبان با طی کردن مسیر پنج هزار کیلومتری از سیبری ، در فریدونکنار به زمین نشست .
نسل درنای سفید از میان 15 گونه درنای موجود ، در حال انقراض است و به همین دلیل حضور دوباره امید در تالاب فریدونکنار همواره برای دوستداران محیط زیست امید بخش بوده است .
اداره کل محیط زیست مازندران نیز همه ساله برای بازگشت تک درنای سفید سیبری تدارکات ویژه ای می چیند و اطلاع رسانی رسانه ها هم در سال های اخیر سبب شد تا مردم فریدونکنار نیز برای حفاظت از این آخرین بازمانده وفادار به مازندران ، بسیج شوند.
اگر چه همه ساله بازگشت تک درنای نر سیبری به تالاب فریدونکنار امیدوار کننده است ، ولی نگاه دوستداران محیط زیست با این پرسش به خط پرواز مهمان سفر کرده گره می خورد که آیا ' امید' ی به بازگشت دوباره وجود دارد ؟
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.