سید محمد علی ایازی شنبه شب به مناسبت هفتمین شب درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مسجد ولیعصر(عج) بابلسر ، افزود : بازسازی و ساختن کشور نیازمند کاهش روابط تنش آلود با جهان و منطقه است که آیت الله هاشمی به این اصل بسیار اعتقاد داشته است.
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم اظهار داشت: زمانی که آیت الله هاشمی در حال بازسازی کشور بعد از جنگ هشت ساله بود ، بسیاری به او انتقاد می کردند که چرا زیاد به اقتصاد تکیه و توجه دارد و به دیگر بخش ها توجهی ندارد.
وی افزود : اما همه ما باید درک کنیم که اقتصاد در جامعه اسلامی بسیار حائز اهمیت است و اگر مردم فقیر و تنگ دست باشند ، گرایش آنان به معنویت و اخلاق با تهدید مواجه می شود.
این استاد حوزه علمیه گفت : معتقدم به ابعاد علمی آیت الله هاشمی رفسنجانی کم توجه شده است ، در صورتی که ایشان 52 جلد کتاب در حوزه قرآن نوشت و بسیاری از آنها را در دوران زندان ستمشاهی به رشته تحریر درآورد.
وی افزود : بنده حضوری خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی رسیده بودم که وی 22 دفتر 200 برگ را نشانم دادند که در زندان در حوزه قرآن پژوهشی مطلب نوشته بودند.
ایازی اظهار داشت : آیت الله هاشمی رفسنجانی به آزادی در جامعه بسیار اعتقاد داشت معتقد بود که اگر آزادی در جامعه نباشد ، عدالت تحقق نمی یابد.
وی ادامه داد : جامعه ای می تواند با فساد و رانت خواری مبارزه کند که در آن جامعه آزادی و حق پرسشگری مطرح باشد.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت : جامعه ای می تواند توسعه و پیشرفت کند که پرسشگری و نقد کردن برای شخص هزینه ای به دنبال نداشته باشد.
وی ادامه داد : همه ما باید به این باور دست یابیم که نقد کردن به نفع جامعه است و با نقد است که می توانیم عیب ها را مشخص و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
او افزود : در جامعه دینی نباید سیطره جویی رواج داشته باشد ، چرا که اساس دین ، رافت و مهربانی است و قرآن اجازه نمی دهد حتی کسانی که خدا را هم نمی پرستند به آنان دشنام دهیم.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت : متاسفانه عده ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی تهمت و افترا زدند ، اما این مرد بزرگ به خاطر اینکه جامعه دچار تعارض نشود و وحدت بین مردم حفظ شود از این تهمت ها و افتراها عبور می کرد.
وی افزود : آیت الله هاشمی رفسنجانی دارای استقامت ، شجاعت ، علم و اعتدال بود و به هیچ عنوان افراط و تفریط را نمی پذیرفت و معتقد بود که باید معتدل و میانه رو باشیم.
او ادامه داد : از ویژگی های بارز آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که تاکید داشت باید از همه استعدادها ، سرمایه ها و ظرفیت های اجتماعی در جامعه بهره جست و بشدت مخالف بود که تنها در جامعه یک جریان حاکم باشد و جریان دیگر را به طور کامل کنار گذاشت .
ایازی گفت : در یک قرن اخیر بشدت این آیه از قرآن در بین متفکران مطرح بوده است که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان بخواهند و امروز خواست و اراده ملت در صندوق آراست و همه موظفند که از آراء مردم به خوبی صیانت کنند که در جهت یابی جامعه بسیار تاثیر گذار است.
بر اساس برنامه از قبل اعلام شده قرار بود در این مراسم حجت الاسلام ناصر نقویان سخنرانی کند که اعلام شد به علت کسالت نتوانست حضور یابد.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.