عباسعلی شیخ تبار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تور ماهیگیران 53شرکت تعاونی صیادی پره از هفدهم مهر ماه امسال در دریای خزر پهن شده است، افزود: متوسط قیمت ماهیان دریای خزر در استان 25هزار تومان در هرکیلو گرم است.
وی با اشاره به افزایش 23درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: 258تن از ماهیان سفید، 508تن کفال و مابقی کپور و سایر گونه ها است.
**کاهش 3 تا 4هزار تومانی قیمت ماهی کفال
عبدالعلی بخشی یکی از اعضای شرکت تعاونی صیادی پره و از آگاهان به بازار ماهی از فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قیمت ماهی کفال در هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است، گفت : به دلیل وضعیت مناسب جوی و افزایش صید ،هر کیلو کفال با وزن 800تا یک کیلو گرم از29تا 31هزار تومان هفته قبل به 26تا 27هزار تومان در هفته جاری کاهش یافته است.
**چله نشینی ماهیان سفید دریای خزر
وی با اشاره به این نکته که قیمت ماهی سفید به دلیل کم بودن صید بالا رفته است ،گفت: هر ساله در دی ماه به دلیل وضعیت سردی آب دریای خزر که از ابتدای فصل زمستان بوجود می آید ،این گونه ماهی بدون حرکت دسته جمعی به اعماق دریا می روند که در اصطلاح ماهیگیری به چله نشینی ماهیان سفید مشهور است.
بخشی قیمت ماهی سفید با وزن یک تا یک کیلو و 200 گرم را 33تا 35هزار تومان اعلام کرد.
وی گفت: با توجه به کم بودن ماهی کپور دریایی این گونه نیز هر کیلو گرم 18تا 25هزار تومان عرضه می شود.
صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یکهزار و 200 متر استفاده می کنند و این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
پارسال 2 هزار و 300 تن انواع ماهیان استخوانی در دریای مازندران صید شد در حالی که میانگین صید در دهه 80 بیش از هفت هزار تن بود.
چهار هزارو 200صیاد در قالب 53شرکت تعاونی از هفدهم مهرماه امسال تورهای ماهیگیری خود را در پهنه 338کیلومتری سواحل مازندرانی خزر پهن کردند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
6990/1899

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.