روستای بهار پشته از توابع بخش دالخانی شهرستان رامسر در یک هفته اخیر به دنبال لغزش و رانش زمین دچار خسارت هایی شد و عده ای در فضای مجازی و حقیقی علت آن را اجرای طرح گازرسانی اعلام کردند.

این روستا دارای ۲۵ خانوار است که در پی رانش زمین هشت واحد مسکونی، ۲ انبار و پنج دامداری سنتی تخریب شد یا خسارت دید.

عطااله داداش پور روز سه شنبه پس از بازدید از محل حادثه دیده و مکان های رانش زمین در روستای بهار پشته در نشستی که در فرمانداری رامسر برگزار شد، گفت: عملیات لوله گذاری و گازرسانی در این روستا نقش ناچیزی در بروز این حادثه داشته است، در حالی که بر اساس بررسی انجام شده بارش های مداوم در این روستا عامل اصلی این حادثه بوده است.

وی افزود:‌ لوله گذاری و عملیات گازرسانی در اردیبهشت و خرداد ۹۷ انجام شد، این در حالی است که بارندگی شدید دو ماه گذشته در این منطقه باعث بروز این حادثه شده است ضمن اینکه  نمی توان عامل اصلی رانش زمین را بدون نظر کارشناسی، عملیات گاز رسانی اعلام کرد.

داداش پور با اعلام این که در تعیین علت رانش زمین فاکتورهای مختلفی زمین شناسی ، پوشش گیاهی، نوع خاک ،ضخامت خاک ، حاشیه جاده و میزان حوزه آبخیز بالادست مورد توجه قرار می گیرد، گفت: باید با حضور مشاور و پیمایش میدانی با پایش اطلاعات عملیات تثبیت پهنه لغزشی روستا در دستور کار قرار گیرد.

معاون مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه انتخاب مشاور برای تدوین مدل تثبیتی ، اقدامات برای زهکشی و تخلیه اب زیر سطحی در پهنه رانشی باید در دستور کار بنیاد مسکن قرار گیرد افزود: بازدیدهای اولیه حاکی از لغزش و رانش در عمق ۲ متر تا ۲ و نیم متری بود که در مقیاس رانش ها ناچیز است.

داداش پور با تاکید بر مدیریت محلی دهیاران، افزود: دهیاران مدیران بحران در روستاها هستند و باید شرایط متغییر اقلیمی و توجه به آبراه ها را که از عوال خطر پذیر در بروز چنین مشکلاتی هستند، مورد توجه قرار دهند .

فرماندار رامسر نیز در این نشست با بیان اینکه مهم ترین عامل در تثبیت زمین  و جلوگیری از رانش آن مدیریت آبراهای روستا است، گفت : در روستاها پایش مستمر آب ماندها، آبراه ها از وظایف دهیاران است که کمتر مورد توجه آنها قرار می گیرد.

محمد آزاد با تاکید بر عدم حاشیه سازی و اظهار نظرهای غیر کار شناسی برای تامین امنیت روانی مردم روستا، افزود: اظهار نظر های غیرهای غیر کارشناسی و شتابزده مسیر و راه اقدامات مسولین را به حاشیه می برد و باید از ان پرهیز کرد.

فرماندار رامسر گفت: در حال حاضر مقرر شد یکی ساکنان منطقه که به طور دایم در این روستا سکونت داشته و بر اثر رانش ساختمان او دچار خسارت شده به طور موقت محلی برای سکونتش  در نظر گرفته شود.

بخش دالخانی شهرستان رامسر ترکیبی از ۲ دهستان چهل شهید و جنت رودبار است که ۱۰۰ روستا و ۱۳ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است . شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر در غرب مازندران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.