براساس آمارهای ارائه شده از منابع رسمی ،‌ حدود ۹ کشتارگاه سنتی در شهرستان های غرب مازندران با مالکیت شهرداری ها فعالیت دارد که بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان دست اندرکار، خدماتی که در این کشتارگاه ها ارائه می شود تحت هیچ شرایطی رضایت بخش نیست.

کامبیز محسن سلطانی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:کشتارگاه سنتی شهر نوشهر به علت مجهز نبودن به شبکه تصفیه خانه فاضلاب در فهرست واحدهای آلاینده زیست محیطی این شهرستان قرار دارد و متاسفانه روزانه حجم انبوهی از فاضلاب و خونابه های حاصل از شستشو وارد رودخانه های منتهی به دریا  بویژه "ماشلک "می شود و چنین وضعیتی تهدید جدی برای محیط زیست و آبزیان دریای خزر است.

وی افزود: این معضل در نشست های مختلف بویژه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و حتی به مسئولان ذیربط گفته شد برابر هرگونه کوتاهی و چشم پوشی از این موضوع مهم حیاتی طبق قانون برخورد خواهد شد که متاسفانه مصوبات این نشست اجرا نشد و کماکان این رویه تهدید کننده ادامه داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت : کارشناسان حقوقی این نهاد به علت بی اثر بودن این نشست ها و اخطاریه ها در نهایت ناگزیر شدند شکوائیه ای علیه مسئولان ذیربط تنظیم و پس از ارائه به دستگاه قضایی شهرستان موفق به دریافت حکم پلمب کردن این مکان ذبح دام شدند.

محسن سلطانی به نشست هفته پیش با موضوع بهبود وضعیت فاضلاب کشتارگاه دام در فرمانداری این شهرستان اشاره کرد و افزود : در این نشست نیز برای آخرین بار از مسئولان ذیربط خواسته شد تا اوایل آذر ماه فرصت دارند تا نسبت به رفع این معضل زیست محیطی اقدام کنند که خوشبختانه شهردار و پیمانکار کشتارگاه وعده دادند سعی می کنند در موعد مقرر نسبت به تجهیز این کشتارگاه به سسیتم تصفیه خانه هوازی اقدام کنند.

وی اظهار داشت : به تازگی نیز در بازدیدی که از این کشتارگاه شده پیمانکار برای راه اندازی این سیستم اقدام کرده و امیدوارم طبق آن وعده ای که داده اند بتوانند از عهده آن بر بیایند.  

هم اکنون روزانه حدود هفت راس گاو و ۶۰ راس گوسفند در کشتارگاه دام نوشهر ذبح می شود و این آمار در فصول گردشگری به سه برابر افزایش می یابد. 

به اعتقاد کارشناسان بهداشت ، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام نیز از طریق مصرف فرآورده های دامی بویژه گوشت هایی که به شیوه کاملا غیربهداشتی کشتار و توزیع می شود به افراد جامعه انتقال می یابد.
نتایج نمونه برداری های آزمایشگاهی نیز نشان داده که برخی از بیماری های عفونی مانند سل و شاربن از طریق مصرف گوشت های آلوده به انسان ها منتقل شده است بنابراین کشتار دام در کشتارگاههای بهداشتی و نظارت پیوسته کارشناسان بهداشتی به آسانی می تواند از شیوع و انتقال این بیماری ها به افراد جامعه جلوگیری کند.

شهرستان نوشهردر مازندران با دست کم ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ثابت به علت همسایگی با کوه و دریا ، آثار تاریخی و دیگر مزیت های گردشگری در تمامی فصول بویژه نیمه نخست هرسال پذیرایی میلیون ها مسافر و گردشگر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.